Trädslag

Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

13 inlägg 19160 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Krokmark  
#353372 Det står inte var det hålls...
Är det öppet för allmänheten?

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

alias  
#353375
Krokmark skrev:Det står inte var det hålls...
Är det öppet för allmänheten?


Stod i länken "Se programmet på Skogsstyrelsens webbplats"

Karl Birgersalen i Konserthuset

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Krokmark  
#353376 Ok, missade det

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353398 Rapportera gärna. Nämns ordet viltstängsel som ett sätt att få upp tallskog?
Om inte så är det väl den vanliga rappakaljan att man inte ska hugga ner rönnbuskar 😡

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353448 https://hermansundqvist.wordpress.com/2015/11/25/projekt-mera-tall-gav-resultat-det-blev-mera-tall/

Användarvisningsbild

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Seb macahan  
#353556 Jag ska dit, någon mer?

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353570 Nej lyssnade på projektledaren tidigare i höstas i samband med SLUs tallexkursion. Avrapportera gärna men det jag hörde var att det de gjort och lyckats med var det som alla skogsbolag propagerar för, mer plant och mindre älg.

Användarvisningsbild

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Seb macahan  
#353674 Ska man vara taskig så, en stor härlig parad av ryggdunkeri med sveskog och södra tillsammans med jägarförbundet i en stor gruppkram och allt har gått jättebra!!
Men det var väl ett seminarium om utfallet av projektet och det har nog gått bra. Mycket handlade om hur man ska lyckas få hela de stora katastrof ytorna att lita på metoderna. Man är överens om att allas medverkande och roll är viktig och att dialogen med den enskilde är enda vägen till ett trendbrott. Detta med en stor portion tålamod. Alla deltagare erbjöds frågeställning till panelen som bestod av jägarförbundet, södra, sveskog, skogsstyrelsen och representant från skogsägare. Vissa frågor som kanske var väl provocerande besvarades inte utan skämtade bort, lite synd. Min tallplantering kommer i alla fall bli inhägnad.

Användarvisningsbild

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353898 Då missade man inget? @Seb macahan

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353905 Inget om stängsel kontra vanlig skötsel?

Användarvisningsbild

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

Seb macahan  
#353907 Nja, det var intressant och delvis givande. Men absolut inget nödvändigt. Nu är nog jag ganska öppen i sinnet och har redan konstaterat att dialog och medverkande är nyckeln till framgång i de flesta frågor vi människor har, så det var liksom ingen "aha" upplevelse i sig. Faktan som lades fram finns säkert o hitta på sidor på nätet om projektet. Det jag tyckte var mest intressant var hur avgörande sommar betningen är och sambandet mellan kalvvikter, ko och tjurvikter kontra markbeskaffenhet. Det är tydligt hemma hos oss. Älgarna svälter pga för dåliga marker (föda) och för många individer. Med ett högt betesskade som resultat. Nu tror jag Blekinge och Jönköping är de värsta områdena i Sverige. Vi får se hur dom förvaltar projektet vidare. Inget om stängsel vilket jag förstår. Stängsel är en dyr lösning för den enskilde. Det minskar fodertillgåbgen i stort och reducerar inte älgstammen. Ledordet i detta försök var ju färre men tunga friska och glada älgar med mer tillgångar till foder. I de områden man provat är alla nöjda med resultatet. Både jägare och markägare oavsett om detta är samma eller två parter.

Avatar Fallback

Re: Intressant seminarium i Växjö om projekt mera tall

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353946
Seb macahan skrev: Faktan som lades fram finns säkert o hitta på sidor på nätet om projektet. Det jag tyckte var mest intressant var hur avgörande sommar betningen är och sambandet mellan kalvvikter, ko och tjurvikter kontra markbeskaffenhet.


@Seb macahan
Var kan man hitta det här med sommarbetningens betydelse? Det är en intressant fråga när man studerar sommarstam kontra vinterstam.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).