Bioenergi

Bala grotet är det rätt väg att gå?

15 inlägg 6529 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bala grotet är det rätt väg att gå?

Hema  
#353788 Hoppas detta blev rätt kategori.

Det handlar om att bala grotet ute på hygget för att effektivisera den senare transporten.
Biomass baler - Forest baler by Flexus Bala

Jag tycker dock det vore bättre att låta skotaren köra fram grotet till basväg och sedan där bala grotet. Sedan kan man ju ha åsikter om hur efterhanteringen i filmen sköts. Men nog borde det vara enklare att flytta balarna till en stationär flis.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353861 Det har gått en sån maskin här men jag tvivlar på lönsamheten. Två maskiner (buntare + skotare) som ska trailas hela tiden mellan små hyggen. Buntaren är en snuskigt dyr maskin till att plocka kvistar med.

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Elfving  
#353866 Grot överhuvudtaget är fel i dagsläget. Oljepriset är lågt och vi skogsägare vill gärna ha näringsämnen kvar på hyggena. Varför skicka kvistar på eldning i värmeverk när de knappt betalar för varan?

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Hema  
#353871
Skogsola skrev:Det har gått en sån maskin här men jag tvivlar på lönsamheten. Två maskiner (buntare + skotare) som ska trailas hela tiden mellan små hyggen. Buntaren är en snuskigt dyr maskin till att plocka kvistar med.

Nee balaren borde sitta på en lastbil och ev. sedan lägga balen i ett släp alt. låta balen ligga vid vägkanten för senare leverans. Men jag håller med om grotet, men själva hanteringen, är den sund eller är det bättre att flisa grotet så snabbt som möjligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353873 Huggbilar finns det några här. Flisar groten och kör den till värmeverk i ett moment. Enkel logistik men dyr flismaskin att ligga på vägen med och liten lastkapacitet.Hur man vänder sig så är ändan bak!

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Hema  
#353891
Skogsola skrev:Huggbilar finns det några här. Flisar groten och kör den till värmeverk i ett moment. Enkel logistik men dyr flismaskin att ligga på vägen med och liten lastkapacitet.Hur man vänder sig så är ändan bak!

Så balning kanske vore ett bättre alternativ, så att flisningen kunde terminaliseras ist eller blir det bara ett extra moment, så att köra grotet i containrar med kran kanske är det bästa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Rasken  
#353929 Min första tanke är, att här har man ju redan efter balningen gjort en förädling av varan.

Man skulle kanske kunna elda dessa balar direkt i gårdspannor modell större. Det borde ju vara en annan mer lönsam marknad.

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

jannee  
#353940 När man bara har grot från mindre hyggen eller något ha är nog trots allt en lastbilmonterad flistugg ganska optimalt.
Skota ut riset till bilväg, sedan kan det ligga där utan att hindra markberedning och plantering. När efterfrågan på flis finns, bara att hämta.
Förstår mig inte på dem som har flera rishögar liggande mitt på kalfällan, runt högarna är det markberett och även ibland plantat. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353944 Vad är vitsen med dom här små rundbalarna jämfört dom avlånga risbuntarna?

Det verkar bli ett väldigt plockande.

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Anton k  
#353960 Jag är med inne på samma tänk att elda balarna hela. Tänk att slippa huggen som vräker i sig diesel o har en väldig logisik runt med container o flyttningar. Bala eller gör korvar på hygget, ganska dyrt. Skota till väg, billigt. Transportera med grotbil eller timmerbil, ganska billigt om dom får upp full vikt. Elda hela balar i värmeverk.

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Hema  
#354034 Är det någon som ser fördelen med att bala grotet ute på hygget?

Är det någon skillnad att bala grotet direkt eller när det är torkat?

Om man ska frakta grotbalar, så vore det väl bättre att använda sig av riktiga flisbehållare, där man kan öppna ena sidan helt och sedan tilta ut innehållet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

jannee  
#354038 Bala grotet är väl det mest ineffektiva sättet.
1. Transportera fram en maskin som bara gör balar
2 Maskin 2 kör ut dem till avlägg
3 Maskin 3 lastar upp dessa på lastbil när den väl anländer/lastbilen lastar själv
4 Lastbilen rymmer inte lika mycket som om det är flisat.
Vad kommer hela denna transportkedja att kosta - ska det sluta med att skogsägaren BETALAR för att slippa groten 😡

Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Hema  
#354047
jannee skrev:Bala grotet är väl det mest ineffektiva sättet.
1. Transportera fram en maskin som bara gör balar
2 Maskin 2 kör ut dem till avlägg
3 Maskin 3 lastar upp dessa på lastbil när den väl anländer/lastbilen lastar själv
4 Lastbilen rymmer inte lika mycket som om det är flisat.
Vad kommer hela denna transportkedja att kosta - ska det sluta med att skogsägaren BETALAR för att slippa groten 😡

Ne jag förstår inte heller vitsen med att bala på hygget, men det kanske kan vara som så att balen torkarn snabbare än flis och då kan det finnas en vinst med att transportera balar framför flis.

Om man sätter balmaskinen på en lastbil, behöver den inte vara snurrbar, utan den kan sitta fast bakom hytten. Kran och balmaskin får göra avkall på dragbilens lastyta.

Rätt utformad processkedja, så gissar jag (jag har inte koll på skillnaden i energitätheten bl.a) att det kan finns en marknad för den, men nu finns redan flishuggarna så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Anton k  
#354125 Som jag tänker så ska balaren motsvara flishuggen, o den är ju inte gratis direkt. O grejen med att bala på hygget skulle va att skotaren skulle både få med sig mer o bli effektivare när den kör ut ut det till väg (nu tänker jag mest på den här korvmaskinen som timberjack kom på) samt att lastbilen får högre vikt av att köra balat än att köra groten lös. Förutsättningen är ju förstås att det går att elda hela balar.

Användarvisningsbild

Re: Bala grotet är det rätt väg att gå?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354632
jannee skrev:Bala grotet är väl det mest ineffektiva sättet.
1. Transportera fram en maskin som bara gör balar
2 Maskin 2 kör ut dem till avlägg
3 Maskin 3 lastar upp dessa på lastbil när den väl anländer/lastbilen lastar själv
4 Lastbilen rymmer inte lika mycket som om det är flisat.
Vad kommer hela denna transportkedja att kosta - ska det sluta med att skogsägaren BETALAR för att slippa groten 😡


Nu är jag inte så insatt i flisbranchen, men de gånger jag sett det flisar runt här har det varit rätt många maskiner inblandade med.

1. Maskin som skotar riset.
2. Maskin som flisar.
3. En "skyttel" som flyttar fliset mellan flisaren och containers
4. En eller två lastbilar som kör containers till värmeverk. (Måste väl bli minst en "tomkörning" innan flisaren kommer för att leverera containrarna?)

En svag punkt här måste väl vara att när en av maskinerna i punkt 2 - 4 går sönder så måste de övriga två stå still under reparationstiden.

Om man balar bör maskinerna kunna jobba mer oberoende av varandra.
Antingen balar man på hygget för att sen skota ut till väg.
Eller tvärt om, skota ut riset till väg och sen bala det utmed vägen.

Sen kan en lastbil komma och själv lasta balarna med egen kran. Här kanske man till och med kan nytja vanliga virkesbilar för denna transporten.

Bekymret är väl att man kanske inte kan få på tillräckligt mycket på lastbilarna för att utnyttja maxvikten.
Och att man kanske inte kan elda hela balar utan måste flisa dom vid värmeverken...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).