Friluftsliv, Naturturism

Affärsidé? Självhuggning för hipsters

78 inlägg 39240 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353701 Det här inlägget är nog mest på skoj, men kul att höra er kommentarer i alla fall. Kanske ligger det något i detta?

Jag har gård och lite skog (jämfört med de flesta andra här ;-) ) i Sörmland, en timmes resa från Stockholm. Jag är själv hobbyhuggare med vanligt jobb. Häromhelgen hade jag kompisar och kompisars-kompisar på besök. Vi skulle ha en trevlig grabbhelg helt enkelt. Ett par av killarna var riktiga Stockholmhipsters - sök på "Lumbersexual" på Google och kolla bilderna så fattar ni! Riktigt stadsfolk, jobbar som konsulter och statsanställda rådgivare..., röstar säkert på miljöpartiet och bakar surdeg,...osv

Jag tänkte jag skulle få lite hjälp med att hiva in ved från vedbacken med dessa friska starka hipsters . Problemet var att så fort killarna kom på vedbacken så började de nästan slåss om att att få svinga klyvyxan och köra vedklyven! Jag fick bokstavligen vrida klyvyxan ur näven på den mest entusiastiska när det var dags för lunch. Efter lunch tänkte jag hetsa upp killarna ordentligt, drog på mig huggarkläder och tog fram min gamla 242 xpg och nya 550 xpg (som nu går skitbra tack vare råd från er på forumet!), så gick vi ut i närmsta glänta där jag fällde och kapade att par björkar. Obetalbar syn, hipsterna gjorde nästan i brallan! De modigaste fick prova - då var det nästan jag som gjorde i brallan, vilka klåpare! Släppte främre handtag och förflyttade sig med handen på gasen... :surp:

Helgen fortsatte i samma tecken, huggning, kapning, klyvning, stapling, kaffe i skogen,...vi glömde nästan bort att supa till, vilket var den originala planen. När det var dags för gästerna att resa hem på söndagen så hade de rejäl träningsvärk och de fällde nästan en tår och en av dem sa: "Faaen, skulle kunna betala bra för att få hålla på såhär på helgerna!"

Då slog det mig: kanske är detta en affärsidé? Med närhet till storstad och köpstarka hipsters skulle man antagligen kunna ta ett par tusen spänn/person för en dag i skogen med huggning, kapning, klyvning, etc. Man kan såklart packa in det snyggt med god "vildmarksmat" ute (bålpanna, viltskav, fisk,...), dricka. Behöver antagligen något tipiliknande tält, friggebod eller koja för matlagning och dit folk kan gå när vädret är ruggigt. Detta kan man säkert utveckla i det oändliga. Mot extra betalning får huggargästen behålla "sin egen ved", eller så säljer man bara veden vidare.

Det finns flera problem med detta. Det största problemet är naturligtvis säkerheten och juridiskt ansvar om någon sågar/hugger sig i benet, eller ännu värre fäller gammelfuran över sig själv eller någon annan. Vad gäller juridiskt med motorsågskörkort i detta fall? Andra problem är att man måste hålla en stor arsenal av huggarkläder, sågar och andra hjälpmedel/verktyg, dessutom underhålla sågar och slipa kedjor vareviga dag med klåpare som sågar i sten. För det tredje så "går det åt mycket skog", till och med rookies avverkar mycket skog på över tid.

Vad tror ni? Antagligen är riskerna för stora, idiotiskt förslag eller skulle det funka?



   TS
Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353703 Hmm, och jag som är konsult, har helskägg och rutig skjorta? Känner mig träffad... :shock:

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Blondin 750  
#353705 Visst är du nåt på spåret, att sälja nåt som är vardag för dig men super-exklusivt för någon annan. Det är väl just så all turism fungerar, man slår mynt av det man har omkring sig, men visst kan det vara en farlig övning så det gäller nog att ha ordentligt med instruktioner och försäkringar. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353710 Tack för svar så långt, och kul kommentar Mangan ;-) I mitt vanliga jobb är jag nog ganska lik själv, minus skägg :-)

Ju mer jag tänker på det, desto mindre aptitligt verkar detta säkerhetsmässigt. Antagligen måste man vara "one-on-one" med motorsåg, dvs. en erfaren huggare till varje huggargäst för att säkerheten skall vara försvarlig. Att bara sälja vedklyvning och stapling på vedbacken är antagligen inte lika attraktivt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Enstaberga  
#353711 Hej, skrev nyss ett svar som försvann på vägen.. Försöker igen. Jag bor också i Sörmland, förvaltar lite skog, har både 242:a och 550. Även bekantingar/släkt som är hipsters i fjollträsk. Hugger ved på hobbybas sedan 30 år.. Bor i Enstaberga/Nyköping. Är vi grannar? Kanske vi borde ses över en kopp för att resonera vidare? Med vänlig hälsning Jörgen, Enstaberga

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Fredrik Reuter  
#353712
Skouli skrev:Det här inlägget är nog mest på skoj


Hej,
Vill du utveckla din idé till ett affärskoncept så tror jag du kommer gå från skoj till en omsättning där himlen är gränsen!
Jag tror stenhårt på detta, i en framtid, men troligtvis också redan nu.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353717 Enstaberga; vilket sammanträffande, samma hobby, sågar och län :-) Jag håller till nära Eskilstuna. Just nu är jag på jobbresa i Norge men vi kunde absolut diskutera konceptet en gång.

Fredrik; tack för positivt svar! Vad tror du om risker, säkerhet och ansvar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

anders@hemgren.se  
#353718 Klockren möjlighet. Du kan säkert locka även utländska hipsters. Jag hade för några år sedan kontakt med en tjej från Holland som ville utöka sin verksamhet med "silent Walking" Holländare ville kunna åka till en plats där man kunde vara i naturen några timmar där man endast kunde höra naturen!
Det är nog bara att du packeterar din idé, testa att sälj in idén till dina hipsterkompisar som sen kan sälja in det till sina kompisar.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353721 Anders; absolut en bra idé med gäster från kontinenten! Jag vet att skog-/trä-/arboristarbete står högt i kurs i Tyskland och Österrike (har bl.a. tyska vänner som är sålda på allt av skogsliv och arbete). Holland är ju också ett tättbefolkat land där folk är svältfödda på natur och skogsliv, som i ditt exempel med "silent walking". Det passar ju dock inte så bra ihop med konceptet "10 hipsters står och gör burn-outs med motorsåg" :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Blivande snickare  
#353722
Mangan skrev:Hmm, och jag som är konsult, har helskägg och rutig skjorta? Känner mig träffad... :shock:

Du missade klåpare delen, där passad du ju inte in :mrgreen:

Hur blir det med körkort eller om det händer en olycka?

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353727 Blivande snickare; Precis, körkort och olycksrisken är definitivt de största problemen med detta koncept! Jag har själv ABC kort, men om man skall genomföra detta med fullständiga nybörjare så blir det ju närmast ett mini-motorsågskort för gästen där man måste följa med på minsta detalj. Alternativt tonar man ner motorsågsdelen, även om det var just den biten som hipsterkompisarna verkligen gick igång på, och jobbar mest med handredskap och på vedbacken. Max kapar trissor på vedbacken med de duktigaste gästerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

rokon  
#353728 Använd endast Yxa och timmersvans i skogen och bågsåg och klyvyxa på vedbacken så behöver ni inga motorsågskörkort. De gick ju igång på yxan, så de har redan visat vägen hur du ska lägga upp det hela.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353732 Väldigt bra idé! Om detta skall realiseras så får det bli med handredskap! Det ligger ju i tiden med nostalgi - tillbaka till rötterna, så det skulle funka. Då avverkas det heller inte så fort, så att man står där utan skog efter ett par helger med ivriga hipsters :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

sundelius  
#353735 Go for it Skouli :-BD
Rolig idé och trevlig tråd :smile:

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Fredrik Reuter  
#353736 Hej,
Jag tror definitivt det är genomförbart, även med motorsåg.
Här är en liknande och det spinner lite på min idé för några år sedan "Testa skördare och skotare i skogen".
http://www.liveit.se/upplevelser/upplev ... %A4vmaskin
Jag tror jag skrivit om detta tidigare i någon annan tråd.

Nu inte sagt att man ska hoppa på tåget med LiveIt, de tar nog en ansenlig del av kakan, men jag vill bara visa på vad som finns.

LiveIt har olycksfallsförsäkring genom IF så jag ringde IF och kollade och det är fullt möjligt att teckna en "upplevelseförsäkring" som skyddar deltagarna, även med motorsågar och yxor. Enda passusen var att någon på IF måste få in mer info om verksamheten och omfattningen så de kan räkna på en premie.

Så, vill man, så går det!
Jag tror stenhårt på idéen, det ligger exakt i tiden dessutom. Går dessutom att utveckla troligtvis. Tänker kanske vedeldad bastu och att deltagarna får hugga upp sin egen ranson. Sedan bjussa på dricka och tilltugg med skogen som tema, måste kunna gå att göra något med granbarr exempelvis.
De som vill kan få det filmat och förevigat så de kan dela "mandomsprovet" i sina egna kanaler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).