Öppna kategorin

Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

11 inlägg 5890 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Rasken  
#353641 Tjenare!

Sitter och kolla olika sätt att skicka E-Faktura. Gör en hel del arbete åt Sveaskog, nu har de bestämt sig för att endast ta emot E-Faktura efter nyår.

Jag gör arbeten åt många andra också, därför skulle det vara bra att få en paket lösning som fungerar till allt.

Har tidigare använt en Exelmall, men med runt 100 fakturor årligen är det nog dax att få en annan lösning.

Är ingen höjdare på teknik och datorprogram, så det måste ju vara användarvänligt och enkelt. Bokföringen lämnar jag till en bokföringsbyrå en gång i månaden genom en bunt med Fakturor, Kvitton, Räkningar mm.

Vad använder ni?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353652 Jag har ett enkelt bokföringsprogram som kan generera fakturor. Skriver ut som PDF och mailar kunden. Gör min bokföring själv.

Avatar Fallback

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Brickan  
#353655
Mangan skrev:Jag har ett enkelt bokföringsprogram som kan generera fakturor. Skriver ut som PDF och mailar kunden. Gör min bokföring själv.

Så gör jag också, men det är väl inte det man menar med e-faktura?
http://www.e-faktura.com
https://sv.wikipedia.org/wiki/E-faktura

Avatar Fallback

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Skogen i boden  
#353658 Handlar väl bara om att kunden vill ha den digitalt istället för på papper

Avatar Fallback

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353686
Brickan skrev:
Mangan skrev:Jag har ett enkelt bokföringsprogram som kan generera fakturor. Skriver ut som PDF och mailar kunden. Gör min bokföring själv.

Så gör jag också, men det är väl inte det man menar med e-faktura?
http://www.e-faktura.com
https://sv.wikipedia.org/wiki/E-faktura


Jag berättar hur jag gör. Vad man menar lägger jag mig inte i. :)

Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

JensSkoog  
#353689 Kan inte din bank hjälpa dig?

Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

svampbob  
#353698 Jag gör också mina fakturor från en excelmall och gör sedan en pdf av den.

Jag har e-fakturerat en del. Jag tycker är att föredra framför att posta en pappersfaktura.
Jag har stött på ett par olika portaler för faktureringen. Principen är det samma jag får där mata in varje post på fakturan. Det som är bra är att mina gamla fakturor finns kvar så det brukar gå att kopiera en gammal faktura och bara ändra antal och datum. Det brukar också ingå att där lägga in fakturan i pdf. En fördel med e-faktura portalerna är att man får en bra översikt av sina skickade fakturor och ser att dom är mottagna.

Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Rasken  
#353838 Usch för ny teknik... är ju första tanken.

Men när det sedan fungerar, kan det kanske bli bra. Tyvärr blir nog detta en kostnad ökning för mig, men inga stora pengar hoppas jag!

Har nu kollat av en del, så endera kan jag fortsätta med exel fakturorna och bara flyttar över summorna i ett gratis program som Sveaskog tillhanda håller. Skulle väl gå men det blir lite dubbel fakturering för mig, och så är det som jag kan redovisa på Fakturan väldigt begränsad utrymmes mängd.

Det andra alternativet är att använda en portal för Fakturering och betala för en tillläggs tjänst för att kunna skicka elektroniskt till Sveaskog. Då får jag en paketlösning, men kostnaden för denna vet jag inte ännu. Blir uppringd i nästa vecka av en sälj sugen säljare....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353841 Men hur gör man egentligen för att generera en "normal" e-fakture genom bankens
system ?

Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Rasken  
#353842 Såg ditt inlägg Jens skoog. Tackar för förslaget!

Jag skall kontakta min bank direkt på Måndag. Verkar ju vara en bra lösning!

Det verkar vara en till läggs tjänst som står lite utanför internet banken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa E-Faktura, Hur Fakturerar du?

Roffe67  
#675481 Länk borttagen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).