ATV och UTV i skogen

TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

85 inlägg 32926 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351063
Lars Björk skrev:
busholle skrev:
Lars Björk skrev:
..... Jag tar det här terrängkörkortet för min egen skull och ingen annans. Vill kunna bruka min fyrhjuling utan att vara rädd för att om en olycka sker så gäller försäkringarna. Trist och bli invalidiserad och få stå för hela notan själv!.....



Det var samma argument jag hade när jag åkte på kursen.
Jag gick kursen 2004 eller 2005 (minns inte riktigt) i Mantorp hos Dag Abelsson (Han finns med på sid 38 här http://inside.hondamc.com/upload/Download/TRX09.pdf). Kursen var oerhört lärorik och han hade övningsområde över en stor del av fastigheten med banor anpassade efter stegrande svårighetsgrad. Det vi gjorde där trodde jag inte var möjligt med något annat än en skotare, men när man lär sig tekniken så har man mycket större nytta av maskinen.
Det som sitter bäst är gas-bromstekniken, skotersitsen med rakt ben och tyngdpunktens betydelse.
Det vi gjorde var i korthet backkörning uppför, nedför, skråkörning, passage diken, hinder, balansövningar och körning med vagn.


Det namnet har jag hört tidigare! Undras om inte det var han som de pratade om där jag har bokat kurs. De hade bott på något gammalt motell i närheten av den gården som de gick i lära. Vet att det ligger ett gammalt motell i krokarna kring Mantorp. Svårt att inte bli mer nyfiken på att gå kurs nu! Tydligen så ska dessa gossar ha tillgång till 2000 tunnland att köra på. Måste ses som stort med tanke på att det är i Skåne. Trodde knappt Skåne var så stort! Enligt vad de berättade så bedriver de även motorsågskurser på samma mark. Kom att prata om Säker Skog med dem på telefon, trodde min liv och kniv att luren skulle brinna upp. Milt sagt så hade även de inget gott att säga om Säker Skog. De hade bojkottat "pajaserna" på Säker Skog. Tagit kontakt med Arbetsmiljöverket och nu kör de utan inblandning av Säker Skog. Kan vara så att det var en av anledningarna till att jag valde dem! Lika barn, leka bäst!

Vänligen.

Lars


Sjogerstad motell är det du tänker på, där bodde även jag. Samarbetet med motellet var väl upparbetat de servade med mat, boende och kurslokal för kvällsundervisningen. Dag drog igång och satt som ordförande för atvutbildarn i många år så han var väl den som utformade utbildningen och utbildade instruktörerna som är verksamma nu. När jag gick så var det ett par som skulle utbilda själv med på kursen.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#351080 [/quote]

Det var samma argument jag hade när jag åkte på kursen.
Jag gick kursen 2004 eller 2005 (minns inte riktigt) i Mantorp hos Dag Abelsson (Han finns med på sid 38 här http://inside.hondamc.com/upload/Download/TRX09.pdf). Kursen var oerhört lärorik och han hade övningsområde över en stor del av fastigheten med banor anpassade efter stegrande svårighetsgrad. Det vi gjorde där trodde jag inte var möjligt med något annat än en skotare, men när man lär sig tekniken så har man mycket större nytta av maskinen.
Det som sitter bäst är gas-bromstekniken, skotersitsen med rakt ben och tyngdpunktens betydelse.
Det vi gjorde var i korthet backkörning uppför, nedför, skråkörning, passage diken, hinder, balansövningar och körning med vagn.[/quote]

Det namnet har jag hört tidigare! Undras om inte det var han som de pratade om där jag har bokat kurs. De hade bott på något gammalt motell i närheten av den gården som de gick i lära. Vet att det ligger ett gammalt motell i krokarna kring Mantorp. Svårt att inte bli mer nyfiken på att gå kurs nu! Tydligen så ska dessa gossar ha tillgång till 2000 tunnland att köra på. Måste ses som stort med tanke på att det är i Skåne. Trodde knappt Skåne var så stort! Enligt vad de berättade så bedriver de även motorsågskurser på samma mark. Kom att prata om Säker Skog med dem på telefon, trodde min liv och kniv att luren skulle brinna upp. Milt sagt så hade även de inget gott att säga om Säker Skog. De hade bojkottat "pajaserna" på Säker Skog. Tagit kontakt med Arbetsmiljöverket och nu kör de utan inblandning av Säker Skog. Kan vara så att det var en av anledningarna till att jag valde dem! Lika barn, leka bäst!

Vänligen.

Lars[/quote]

Sjogerstad motell är det du tänker på, där bodde även jag. Samarbetet med motellet var väl upparbetat de servade med mat, boende och kurslokal för kvällsundervisningen. Dag drog igång och satt som ordförande för atvutbildarn i många år så han var väl den som utformade utbildningen och utbildade instruktörerna som är verksamma nu. När jag gick så var det ett par som skulle utbilda själv med på kursen.[/quote]

Så heter det ja! Har passerat förbi men inte haft nöjet att inspektera det på insidan. Då får vi hoppas på hög kvalitet om de tagit lärdom av den där Dag. Får återkomma med en skriftlig bedömning av innehåll och genomförande efter avslutad kurs!

Vänligen.

Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#353640 Då var det avklarat!
Terrängkörkort och förarbevis på terränghjuling.
Kunniga gossar som inte enbart hade mycket erfarenhet utan även kunde förmedla deras kunnande.
Annat det än Säker Skogs träbockar!

Tre dagar som gett insikt i att det finns muskler i denna kroppen jag inte visste fanns.
Framförallt fick hjärnmuskeln jobba. Har full koll på lagstiftningen numera och detta kommer
bli precis som motorsågskörkortet, var så säkra!
Att en fyrhjuling är bra på att ta sig fram visste jag redan men detta var helt galet!
Efter att ha kört fyrhjuling inom skogsbruket i 10 år och ansåg mej som hyfsat bra på att hantera maskinen så kan jag bara säga att säkerhetsmässigt var jag inte i närheten!
Kommer nog ta ett tag att smälta alla nya saker.

Fråga gärna!

Vänligen.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

r93  
#353663 Hur skiljer sig körstilen på fyrhjuling & sexhjuling?

Hur många olika maskiner "tränade" ni med?

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353687
tallen100 skrev:Fullärd blir du inte :wink: , inget träd är likt det andra kvittar hur många kurser du går. men du kan mer om du hållit på ett halvår än en som gått "kursen" och saknar erfarenhet sän förut.


Aha, sex månaders erfarenhet av mototsågning, då vet man vad man håller på med och behöver inte lära sig mer genom att gå kurs. Då vet jag. :)

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lovägen  
#353755 Utdrag ur Arbetsmiljölagen kapitel 3, 3 §
"Arbetsgivaren skall se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden, under vilka arbetet bedrivs, och att arbetstagaren upplyses om de risker som kan vara förbundna med arbetet.

Arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. Arbetsgivaren skall se till att endast arbetstagare som har fått tillräckliga instruktioner får tillträde till områden där det finns en påtaglig risk för ohälsa eller olycksfall.

Arbetsgivaren skall genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet. Vid arbetets planläggning och anordnande skall beaktas att människors förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika."

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#353757
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Fullärd blir du inte :wink: , inget träd är likt det andra kvittar hur många kurser du går. men du kan mer om du hållit på ett halvår än en som gått "kursen" och saknar erfarenhet sän förut.


Aha, sex månaders erfarenhet av mototsågning, då vet man vad man håller på med och behöver inte lära sig mer genom att gå kurs. Då vet jag. :)

Ja nu har du lärt dej något nytt :grin:

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

jannee  
#353761 Ska man följa arbetsmiljölagen till punkt och pricka bör man nog helst inte ens stiga ur sängen :grin: , allra minst pallra sig åt skogen.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#353777
r93 skrev:Hur skiljer sig körstilen på fyrhjuling & sexhjuling?

Hur många olika maskiner "tränade" ni med?

Måste säga att sexhjuling är att föredra om det är mycket stigningar. Sedan på den maskinen var där lastvägg precis bakom sitsen så "skotersits" är svårt att få till med helt rakt ben. Sedan så enligt mitt tycke är den besvärligare om det är lite snårigt med mycket svängande. Tar mycket mer plats i svängarna och river upp marken. Hade inte gjort något med servo styrning heller! Men när jag skall byta maskin så lutar det lite åt en sexhjuling. Där var Honda, Kawasaki och polaris. Sedan hade de lånat in både en TGB och en CF moto tror jag att den heter. För yrkesbruk så föredrar jag antingen Honda eller Polaris.

Vänligen .

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Hema  
#353779 Gissar att Artic Cats 6x6 är att föredra framför Polaris Big Boss 6x6, just nu iaf, om man ska köpa nytt.

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353781
jannee skrev:Ska man följa arbetsmiljölagen till punkt och pricka bör man nog helst inte ens stiga ur sängen :grin: , allra minst pallra sig åt skogen.


Det finns tillräckligt med farligheter i arbetslivet utan att behöva skapa egna. Följ de regler som finns.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#353784
Lovägen skrev:Utdrag ur Arbetsmiljölagen kapitel 3, 3 §
"Arbetsgivaren skall se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden, under vilka arbetet bedrivs, och att arbetstagaren upplyses om de risker som kan vara förbundna med arbetet.

Arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. Arbetsgivaren skall se till att endast arbetstagare som har fått tillräckliga instruktioner får tillträde till områden där det finns en påtaglig risk för ohälsa eller olycksfall.

Arbetsgivaren skall genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet. Vid arbetets planläggning och anordnande skall beaktas att människors förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika."


Det finns ännu mer specificerat i AFS 2006:4 paragraf 15§ och 16§
De har detta upplagt på deras hemsida så man kan ladda ner och läsa.
https://r1.se/UTBILDNINGAR/FORETAGSUTBILDNING/TERR%C3%84NGK%C3%96RKORT.html
De har kontakt med Arbetsmiljöverket som har berättat precis hur de vill ha det!
Skönt med sådana människor som orkar ta reda på saker så att sådana som jag sedan bara kan ta emot
kunskapen och veta att det är rätt!

Vänligen.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

skogsbonne  
#353825
Hema skrev:Gissar att Artic Cats 6x6 är att föredra framför Polaris Big Boss 6x6, just nu iaf, om man ska köpa nytt.



När börja Arctic cat att tillverka 6x6?

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

T Landström  
#353853
skogsbonne skrev:
Hema skrev:Gissar att Artic Cats 6x6 är att föredra framför Polaris Big Boss 6x6, just nu iaf, om man ska köpa nytt.



När börja Arctic cat att tillverka 6x6?


Det har dom väl gjort 1 år eller nått...

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Hema  
#353893
T Landström skrev:
skogsbonne skrev:
Hema skrev:Gissar att Artic Cats 6x6 är att föredra framför Polaris Big Boss 6x6, just nu iaf, om man ska köpa nytt.



När börja Arctic cat att tillverka 6x6?


Det har dom väl gjort 1 år eller nått...

My bad, Menade Can Am. Visst Finnarna som vägrade lyda order och bygde ihop en 6x6 iaf. Härligt resultat hur som helst.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar