Ny Teknik och Elektronik

Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

5 inlägg 5771 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

Fredrik Reuter  
#353565 Luleå Tekniska Universitet har nu patenterat en teknik där man med värme och tryck binder samman träfanér. Det enda som krävs är värme (runt 250 grader C) och tryck (okänt) och rätt tid så svetsas fanéren samman till en robust produkt som ska tåla både vatten, mögel och brand och detta alltså utan lim.

Tekniken anses miljövänlig och tänkt tillämpning kan vara skivor i golv och tak samt utomhuspanel.

Produkten blir "bränd" under tillverkningen och liknar därför det som i dagligt tal brukar kallas "Vattenfast plyfa".

http://woodnet.se/nyheter/limfri-skiva-som-tal-fukt/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

Fredrik Reuter  
#353566 Här är forskaren som tagit fram produkten: http://www.ltu.se/staff/c/carmen-1.12726

Och detta faller ju lite ihop med vad de gör eller gjorde i England i tråden Friktionssvetsning av trä, limträ utan lim!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

rokon  
#353569 Intressant! När jag var sysselsatt med produktion av plywood då värmde vi bara upp till 80 grader Celsius, så vi tillförde lim. Fasen vi skulle eldat på mera i ångpannan till superhögt tryck! Hade vi misslyckats så hade vi varit först till månen i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

rokon  
#353573 Verkar bara knepigt att de skriver om tekniken som de söker patent om, hoppas de nu inte tappar möjligheterna till patent.

Användarvisningsbild

Re: Vattenfast och brandsäker plywood - utan lim!

totte  
#353620 Det står "Patent på tillverkningsmetoden ägs av LTU Licens och förhandlingar förs med både svenska och finska intressenter. " så det är tydligen patenterat, inte bara patentsökt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).