Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482032 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#343685 Jag har ett 18" på min 357:a, tror det är 1,5 och det har funkat bra. Har inte funderat på att välja ett smalare, men så hugger jag inte så mycket heller.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343687 Har 18" 1,5 mm 0.325" på min HVA 560 och det funkar bra. 1,3 mm och långa svärd lär inte vara så lyckat, så vitt jag förstått.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Robertberg  
#343688 Köp 1,5 så får du en bättre kedja och och bättre smörjning av kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

valberga  
#343690 jo det får nog bli 1,5 jag tängte det från början

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#343693 Hur går det med din lillsåg, @Viltvård. Känns den lämplig i det du använder den till?

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Viltvård  
#343722 Tycker det går bra, den är min allt i allo, Används till i stort sett det mesta. Vikten och formatet är största vinsten anser jag. Min 346'a får inte så mycket sågtid numera även om den alltid är med när jag är i skogen. Den åker bara fram om jag råkar skämma kedjan på stihlen eller om något träd modell grövre ska kapas. För kvistning, röjning, fulsågning så är stihlen perfekt. Vikten blir väldigt påtaglig om man jämför den med 346'an. Jag är mer än nöjd, men det krävs en del för att man ska våga gå ner i sågprestanda för oss män :wink:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#343731
Viltvård skrev:Jag är mer än nöjd, men det krävs en del för att man ska våga gå ner i sågprestanda för oss män :wink:

Ja, det är kanske ett poäng :mrgreen: Har en kompis som släpar med sig en Stihl MS 440 i allt, men jag sett att han skottar avundsjukt på mina småsågar, MS200 och MS192. Har 261 och 361 ochså, men jag använder allt mera dom små där dom är lämpliga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#343966
obantteg skrev:Köp 1,5 så får du en bättre kedja och och bättre smörjning av kedjan.


Det där med smörjningen är viktigt. Smalare spår gör att mindre olja matas fram till svärdsspetsen. !8" är det absolut mesta du skall ha på den sågen. Använd 7-kuggars drev om du skall köra 18", mycket möjligt att där sitter ett 8-kuggars, det var i alla fall original på 520SP.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353480 Eg har prøvd både 1,5 21 bpx og 1,3 95 vpx Eg synes kanskje at 1,3 er lettere å få til å skjære fort dvs blir skarpast. Er Ikkje alltid Eg er heilt fornøyd med filming mi med 1,3 heller men Eg er oftere fornøyd enn når Eg brukte 1,5. Noen probleme ellers med 1,3 har Eg Ikkje hatt

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

svampbob  
#362421 Vi har i ett flertal trådar diskuterat vilken såg man skall köpa och svaret brukar oftast bli en beg 346 :surp:

Däremot vet jag inte ifall vi har diskuterat vad det minsta antalet sågar och modeller som en välklädd gentleman i skogen behöver? 4-5?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#362425
svampbob skrev:Vi har i ett flertal trådar diskuterat vilken såg man skall köpa och svaret brukar oftast bli en beg 346 :surp:

Däremot vet jag inte ifall vi har diskuterat vad det minsta antalet sågar och modeller som en välklädd gentleman i skogen behöver? 4-5?

Är väl inte så mycket att diskutera - svaret ger sig själv: Så många som möjligt :lol: - och senn en extra eller två :wink:
Nu har jag aldrig varit specielt välklädd och definitivt ingen gentleman, men jag känner mig gott rustat med dom tre jag gärna tar med i skogen: MS200, MS261 och MS361, så får MS192 vänta hemme på dom lätta jobbarna. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sv: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Blivande snickare  
#362426 @svampbob
En till! :mrgreen:

@Fredrik Reuter
Jag får detta inlägg när jag försöker citera svampbobs ovan :???:

Huggarn skrev:"Mangelu": Jag vet inte mycket om ms390, men har hört att den ska vara en mycket stark såg! stihl kallar den för "slitvargen", 64kubik, 4,6hk 5,9kg! 390 är den sk "hobby"varianten på 361an,eller rättare sagt 361ans föregångare 360! tror att alla stihlhandlare har kampanj på 390n nu! 4490:- :!: :!: till det priset tror jag du får svårt att hitta samma kvalitet & styrka!! det är nästan så att jag blir sugen själv :lol: . men om du anser att du har råd,så satsa ca 2000:-till på en 361a! samma styrka,lägre vikt,rappare,högre kedjehastighet pga högre varv och framförallt mycket bättre avvibrering! säg till din handlare att valet står mellen hva357 & ms361, sen bjuder du han 6500:-(rent köp,utan inbyte) det borde han ta! "spela ut" han mot husqvarna! det var så jag gjorde när jag började köra stihl :D , sen dess har jag fått MYCKET bra priser! jag handlar ju förvisso för MÅNGA sköna tusenlappar varje år! nu är jag kanske inte rätt person att säga detta....men..... stora sågar i all ära :lol: (372,ms460 & uppåt) men i ärlighetens namn så finner jag det svårt att motivera större sågar än 357 & 361 om man inte har stora sågar som intresse eller har oberänsat med pengar & och en "stålmannenrygg"! eller ska såga på typ solosågen!eller att man som yrke ska kapa eller fälla 80-90cm+ träd var & varannan dag! tror nog att "kipp" och andra håller med mig! jag kan garantera att om du köper en tex 372a så kommer den nog inte bli mycket använd pga vikten! din 346a räcker långt,håller med mange,köp till ett 18-20" svärd till den!du kommer troligtvis att välja den framför 372an 9 gånger av 10! själv har jag slutat att motivera mina sågköp! har kommit fram till att det finns ändå inga ursäkter!! :lol:

för att återgå till din "ursprungliga" fråga! 357 eller 361! min erfarenhet av dessa två säger mig att jag utan någon som helst tvekan skulle välja 361an! jag har dock inte jobbat med 357an, men har ett par kollegor som har haft 357or...............dom kör ms260 & 361or nu! :lol:

346an & 372an har jag däremot inte hört mycke negativt om! 357an verkar vara ett "måndags bygge".

Android appen. Galaxy J5.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Fredrik Reuter  
#362506 Hej,
Ja, detta händer vid några enstaka tillfällen. Bra att jag har en tråd att jämföra med nu, tack!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362823
svampbob skrev:Vi har i ett flertal trådar diskuterat vilken såg man skall köpa och svaret brukar oftast bli en beg 346 :surp:

Däremot vet jag inte ifall vi har diskuterat vad det minsta antalet sågar och modeller som en välklädd gentleman i skogen behöver? 4-5?

Minst en mer än du har för tillfället :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Skogsmänniska  
#365569 Jag tar med mig 1 st. Dolmar PS 5105 :smile:

Sedan ligger 2 st av annat märke i garaget och känner sig mobbade :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).