Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

21 inlägg 12698 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Fredrik Reuter  
#353383 Vilken tillverkare blir först med att montera jordborr i en kanal i bukplåten på skogsmaskinen för att förhindra fastkörning?
Fann denna bild precis och funderar på hur detta skulle kunna fungera för skogsmaskiner?

Ja, jag vet, vi är nära en utopi här, men det är intressant att stimulera innovationscellerna och diskutera kring detta.
Snäckväxel till diffklumpen bara så är man igång, jordborret skyfflar undan jordmassor så fort spåren börjar bli djupa, minskad dieselförbrukning och minimera risken för fastkörningar där underredet "suger" fast maskinen.

Så, vad tror ni om detta, skulle det kunna gå att utveckla?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

tallen100  
#353384 Kanske så länge det är just jord, men det finns ju alltid någon sten och då blir det väl skrot av denna :???:

Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

bgl  
#353387 Med dagens allt större krav på minskad spårbildning behöver snart ingen frigångshöjd alls!
Används denna skruv i en våtmark kommer Skogsstyrelsen och andra relevanta myndigheter att klassa den som vattenverksamhet som kräver prövning av Länsstyrelsen och i slutänden av Mark och miljödomstolen
( jag är inte säker på om denna min kommentar är ironisk eller nära sanningen)

Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Fredrik Reuter  
#353390 Jag tror ni båda har rätt faktiskt.
Det är ju ett nederlag men jag har lösningen!
Framtidens bukplåtar har kanaler där dessa ligger i och fjäderpaket trycker ut dem. Skogsstyrelsen ser dem inte och går de på en sten så trycks de upp i kanalen innan de demoleras av stenen! :-BD

Men bgl har en synvinkel som är intressant. Sådana här lösningar ska inte finnas enligt Skogsstyrelsens filosofi.
Jag har faktiskt egen erfarenhet när jag för några år sedan var med i ett projekt där vi sökte EU-medel för en produkt som skulle kunna minska körskadorna. Skogsstyrelsen hörde av sig och sade att produkten troligtvis fungerar men de lämnar inte ut några projektpengar för det är kontraproduktivt i deras syn, pengarna ska läggas så det inte ens uppkommer några skador.

Lite tråkigt, jag dödar tråden med ovanstående kanske.
Men å andra sidan vet alla det också är en utopi i dagens skogsbruk och klimat att vi kommer ha noll körskador.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353393 När man behöver mer än 50cm frigång, då är det redan försent...

Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Göt  
#353396 Det där va väl nåt man skulle ha på 135:an :D

Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Fredrik Reuter  
#353400 Ja, skulle väl kunna sorteras under "markberedning" med fastkörningshjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Göt  
#353401 Ja man får ju nån användning för isborren i alla fall ;))

Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Blondin 750  
#353417 Känns som nåt för Ryssarna, de verkar ju gilla att mölja sig fram i skiten.

Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353420 Går bättre med två!



Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

molnia  
#353423 får man bara någon som bygger en skotare med pendelarmar så ser jag en utvecklingsmöjlighet;

citerat från mig själv i "drömminiskotare tråden"
Dröm-miniskotaren
molnia skrev: 8hjulig helst med pendelarmar, och bandställ under buken. Så när man sänker ner maskinen med pendelarmarna så får man ännu mindre marktryck.

Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Hema  
#353472 Jag tror att morgondagens skotare blir modernare 6-8-beniga självgående robotar ("skogsmyra"/spindel), något i stil med denna:
Bild

De skulle kunna jobba dygnet runt och då är det ok om de rör sig lite långsammare. Huvudsaken är att de inte drar för mycket bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Fredrik Reuter  
#353525 Molnia, spännande idé!
Ursäkta att jag missat ditt tidigare inlägg, hade tagit med det direkt här då i så fall! :-BD

Ryssarna verkar annars varit tidigt ute med skruvpontoner ...


   TS
Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

bjed0001  
#353535 Och Fordson ännu tidigare...


Avatar Fallback

Re: Jordborr under bukplåten förhindrar fastkörning ...

Hema  
#353537 Men den ryska ser ju mycket fräckare ut. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).