Arbetskläder för skogen

Ny varselpolotröja med bättre ventilation

8 inlägg 4239 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny varselpolotröja med bättre ventilation

bgl  
#353352 Jag har under hösten försökt ett par gånger att använda Blåkläders tunna varseltröja. Ventilationen är som att dra en sopsäck över huvudet!
Fick nån gång under september höra att Helly-Hansen skulle komma med en ny varseltröja i bättre material.
Beställde och fick en igår. Har provat en stund på morgonen i dimma, nästan duggregn. Mycket bättre än Blåkläders, men jag vet ju inte ännu hur den fungerar vid högre lufttemperatur.
Den heter: Esbjerg polo zip och jag betalade 550kr inkl moms, men ser nu på nätet att andra butiker försöker pressa köparna på mer pengar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

Fredrik Reuter  
#353356 En sådan här alltså?

Bild

Avatar Fallback

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

bgl  
#353358 Ja Fredrik, bilden du hittat verkar misstänkt lik den jag köpt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

bgl  
#398875 Nu har jag använt denna tröja ett drygt halvår.
Den är nog över tiden inte så bra som jag hoppades och HH påstår.
Nu när det är varmt så är tyvärr vanliga bomullsskjortor som man byter när dom är blöta minst lika bra.
Jag köpte en HH-tröja till för att jämföra en ny med en vältvättad, det verkar som om "finessen" med propylenefibern på insidan avtar efter några tvättar, den nya känns något bättre i värmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

Fredrik Reuter  
#398878 Tack för rapporten!
Jag är inte kunnig nog inom detta gebit men jag väljer allt som oftast bomull framför de sk "technical" T-shirts jag har.
Några har jag till om med kastat, vet inte vad som hänt men de luktar nåt otroligt illa oavsett hur än nytvättade de är...

Avatar Fallback

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

ved huggaren  
#398883 Jag använder liknande från engelbert strauss, funkar hyfsat. Torkar snabbt.

Avatar Fallback

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

nattuggla86  
#398941 Ni får aldrig tvätta en funktionströja med sköljmedel, då är den kass direkt. Täpper igen andningen. Sen gäller det att hitta rätt. Brukar köpa sådana som är avsedda för inomhussporter, brukar vara tunna och andas bra.

Lukten kommer man inte ifrån, mina luktar bra nytvättade men luktar apa igen så fort jag värmt upp dom. Skulle aldrig kunna ha på mig bomull i skogen, jag blir på tok för varm i det

Avatar Fallback

Re: Ny varselpolotröja med bättre ventilation

bgl  
#398949 Problemet är ju kravet på varselfärg på överkroppen.
Den godkända färgen fäster på ett godkänt sätt bara på polyester, funktionsmaterial t.ex. propylene får samma färg men blir inte godkända.
Rymliga bomullsskjortor i glest tyg fungerar hjälpligt i sommarvärme om man har flera med sig och byter allteftersom.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).