Inomgårdsmaskiner

Parker Hurricane

14 inlägg 7423 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parker Hurricane

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351526 Lagade en moped åt en bekant o körde hem den till honom, skulle ha 800 för jobbet men när vi stod där o pratade pris så föreslog jag att jag kunde ta den där lövblåsen som skymtade under diverse bråte som betalning. Han funderade lite o sa sen ok. När vi städat fram den såg jag till min besvikelse att den inte hade nån uppsamlingsfunktion utan den bara blåser. Kunde dock inte med att backa på affären så den fick åka med hem.
Idag har jag servat den lite o den startade förvånansvärt lätt. Gick som den vore ny o jäklar va den blåser. Folk som gick förbi glodde storögt när löven flög över halva tomten nästan.
Men, att blåsa ihop till en sträng är inte lätt, körde på lägsta varv som gick o den skickar iväg löven 3-4 meter ändå.
Funderade på om det skulle gå att bygga på nåt vid utblåset som kan suga upp löven o skicka dom via en slang till en behållare. Alltså nyttja ejektorverkan. Tänkte isåfall hänga den fram på Stiga Parken o sen har jag en kärra bakom med höga lämmar, bara sätta tak av nät på.
Vill man se den in action finns filmer på tuben, Parker Hurricane, verkar tom finnas att köpa nya som ser precis lika ut. Min är dock från 70-talet.
Å här skulle det vart en bild men får inte till det på telefonen

Magnus M



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Parker Hurricane

Hema  
#351532 Jag hatar lövblåsar, räfsa/sopa för f*n! 😡 :grin:

Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351551
20151115_182819.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

Erre  
#351552 Dom är suveräna!!
Dock till för parker eller stora ytor. Man måste nästan blåsa mot en häck om man inte har så stor yta att vara på.
Grymt ös i dom.

Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351558 Jo om man är osams med grannen så skulle man kunna ha riktigt kul :smile:

Jag har en avenbokshäck, 2m hög o nu 1,5m bred, blåste från ena sidan genom häcken o det blev soprent i häcken.
Har tidigare haft ett helvete att räfsa där. Svårt att komma åt samt att grenarna sliter sönder räfsorna.

Har en ide om hur det skulle kunna funka att använda den som ejektor för att ta upp löven men det måste nog provas på
nåt sätt innan jag gör nåt permanent.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

totte  
#351576 Ja, med en 8 hk B&S så bör det väl bli halv storm eller så. Hur gammal är den här grunkan? Tredje siffergruppen i motornumret inleds med årtal, månad, dag.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Parker Hurricane

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351869 Model 190412
type 296001
code 85080712.
Skulle betyda 1985 då eller?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

totte  
#351887 Jamen, 7 augusti 1985 är den byggd.

19 kubiktum, 311 cc.

Kolla ventilspelet. Det är en svaghet på dom här, ventilsätena kan sätta sig i cylindermetallen och ventilspelet försvinner. En lucka att skruva loss på cylinderblocket, under förgasaren och utblåset. Minst 0,15 insug och 0,20 utblås.

Avatar Fallback

Re: Parker Hurricane

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353292 Varför kivas med lövet? Kör över med gräsklipparen och problemet är borta. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Parker Hurricane

Seb macahan  
#353314 Magnus M
Nu vet jag inte exakt hur din blås funkar men om du googlar "Billy Goat Lövsug" så är det ungefär det du har fast tvärtom, en lövsug. Det borde på något vis gå att ändra (vända fläktplattan) så den suger men förmodligen så måste du ändra axelrotation vilket iofs är möjligt med lite remhjul mm. Jag vet inte hur Billy geten är uppbyggd men det är ju samma princip som en dammsugare. Rimligtvis borde du ha samma undertryck och luftflöde i insugshålet vid gallret som du har i tryck i "blås änden".
Sen är kanske inte löven problemet utan det är kul o bygga och fundera?? Sån är i alla fall jag, resan dit är mer värt än målet.
Annars fick jag upp ögonen för en rygg-buren lövblås förra helgen, f..n vad effektivt. Tömde en hel tomt på löv uppsamlad i två stora fina strängar på ca 1timme. Hade lätt tagit en dag eller mer o räfsa upp.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Parker Hurricane

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353456 Jo BillyGoat har jag kollat på, funderar på om den drar löven genom fläkten eller om den jobbar med ejektorverkan.
Min suger genom gallret i fram, men jag tror inte det går att dra löven den vägen. Det är nog inte fläkthjulet konstruerat för.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker Hurricane

Rolf Zetterberg  
#353597 Jag hade några år en äldre modell av Billy Goat med Briggs motor(vit)och det var ordentligt drag i utblåset så säcken spändes ut riktigt bra,men mer intressant är ju sugverkan i insuget på marken.Och just här ligger maskinens svaghet-munstycket kan inte följa marken om den är det minsta ojämn.Om man ställer det nära marken så fastnar det helt enkelt alldeles för ofta och för högt så tappar det sugen..Maskinen går faktiskt bäst om man vänder den och drar den efter sig ungefär som en bakmonterad plog på traktorn!
Titta hur munstycket är byggt.Fast monterat i ramen och "vasst" framåt.

Munstycket borde alltså vara fjädrande och kunna ställas in på en lagom höjd som hålls av hjul eller medar-ungefär som ett bra klippdäck.Och vändas så att det vassa riktas bakåt.
Kanske har man modifierat det här på nyare versioner?
Min liknade den här,men hade äldre motor.
http://www.purplewave.com/cgi-bin/mnlis ... 91105/1002
Jag sålde den så småningom.

Fläkten är byggd ungefär som en vanlig centrifugalfläkt för spån,men genom att den är ganska stor,så fastnar inga löv.

Avatar Fallback

Re: Parker Hurricane

Hema  
#353681 Om man sätter borst runt insuget då? Då borde den väl klara något högre höjd?

Avatar Fallback

Re: Parker Hurricane

Rolf Zetterberg  
#353973 Ja,kanske.I så fall ska man nog prova med att ha den öppen i framkant för att skapa ett sug in under munstycket.
Kanske skulle en roterande borste (typ elektriskt munstycke för dammsugare)också vara en möjlighet.Finns ju en viss risk för igensatt borste,förstås.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).