Vedmaskiner, flishuggar

Köpa vedmaskin

28 inlägg 16920 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tall  
#88833 Får min maskin i morgon och är taggad till tusen till att börja gresa i vedhögen.Jag bad en kompis att svetsa ihop ett uppläggningsbord,får troligtvis även detta i morgon.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Naders  
#88867 Jag skar av några stolpar (4st) till en Haki-ställning och monterade ihop en fyrkantig rörställning att lägga veden på.
Smidig att montera, tar lite plats vid transport och en enkel lösning.
Tanken är att jag ska montera några hjul på den som man kan ha den på om man vill flytta den en lite kortare sträcka.
För tillfälllet är det lite trögt att dra den i grusen med nuvarande fötter......
Ska se om jag kan slänga upp ett foto imorgon.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Naders  
#88915 Lägger upp några bilder på min konstruktion

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353291 Palax KS Active SM. Bara att köpa eller? Ska göra upp till kanske 50 m3 per år vad jag kan överblicka nu. 30- 50 cm ved, i huvudsak masavedsdimensioner/1:a gallring. Eldrift.

Som frågat, bara köpa?

Den har en lokal Åf som jag litar på, vilket i sig är värt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353319 Försök att få med stockstativ och extra svärd och kedjor till paketpris så blir det nog bra

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tosca  
#353365 Har du tittat på Pilkemaster EVO?
Kanske för långt bort för dig, men jag tror Traktorcentralen säljer dem i Dalarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353405 Jag läst om den, ungefär samma pris. Tycker de verkar likvärdiga i mina förvisso okunniga ögon. Eller?

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Tosca  
#353446 Jag har bara erfarenhet av evon, så någon jämförelse törs jag inte mig på. Är i stort nöjd med 36an vi har hemma. Du kan ju få komma på studiebesök här om du vill ta dig söder om Dalälven nån helg?

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

molnia  
#377472 hittade en för mig okänd makinmodell , mest udda var att på blocket så var titeln på annonsen sågverk med 4 meters transportband..!
http://www.blocket.se/jonkoping/Sagverk ... ?ca=18&w=2
http://www.rcholmshop.se/sagverk/sagver ... tband.html

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

Göt  
#377476 Det är samma firma som sålde Bernards motorsågar som det finns en tråd om Stihl och Husqvarna kopior.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

jannee  
#377477 Firman är säkert ok - men prylarna är jag desto mer tveksam över 😈
Bäst är att köpa av en välrenommerad återförsäljare, även om det blir betydligt dyrare - du gråter ändå bara en gång.
Ett uddamärke - hur enkelt att fixa reservdelar :?:
Maskinen kommer från Danmark - ett land som har HÖGRE kostnadsläge än Sverige - ändå en "billig" maskin - då är den billig rakt igenom.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedmaskin

Swall9  
#377500 Ser ut som en kopia av Kellfri vedprocessor. Som kopierades ifrån Hakki pilke 1×37 easy. Orginalet har 2 spakar och automatstart av kluven, de andra har 3 spakar vaeav den ena är för klyven. https://www.kellfri.se/vedprocessor-med ... r-eldriven

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedmaskin

stegmaster  
#377509 Visst er det en kopia av Kellfri, och har inget annat med Danmark att göra, enn att er säkert sitter nån kinaimportör där som tatt hem några containers från Kina med detta skräpet.
(Vore dessutan konstig när den leveras med endast Engelsk manual om den tillverkats i Danmark). :wink:
Men den kanske funkar som sågverk?? kan nån ringa rcholms och höra hur langa brådor(planker) den klarer med. :mrgreen:
Att köpa vedmaskin av någon som inte ser/vet skillnaden på et sågverk och en vedmaskin er nog en dårlig ideè oavsett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).