Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 111624 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

rokon  
#353165 Tack för svaret vedproducent!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Skogshuggarn  
#353170
axwell skrev:Jag kan inte hela prisbilden för långved i Norrbotten, vet bara att det varierar starkt inom länet.

Det är bättre betalt vid 250 kr travmätta kubik.

Tror dessutom att det blir svårt att komma över 300 kr/fub för massaved minus trp. avdrag om det inte gäller en större leverans.


Instämmer!.

400:- m3f är svårt tom för eget "leveransvirke vid väg".
Beakta även räknesättet mellan tpb och "fubben" när det gäller pris på "faktisk bruttovolym".

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#353176
Vedproducent skrev: Eftersom råvarukostnaden är nästan densamma så innebär det ju att din redan låga förtjänst uteblir helt.

Nja, om försettningarna vore dom samma här i Norge, så kunne jag hållt med dig til 100% i ditt inlägg, men här får man betala 370kr+ mva fub för björk, och ca 185kr+mva fub för tallmasse.
Dessutan er ofta björken krokig och klen, i motsatts til tall som ofta er raka och jamt över grövre.
Skulle nästan påsta att jag klarer dubbla volumen igjenom vedmaskinen med tall, kanske lite drygt, men det er mycket smidigare och snabbare med tall.
Nu har jag slutat köpa virke (då kvaliten inte vore så bra som man vil ha den, sista året man köpte), så numera huggas alt virke själv, både björk och tall.
Säljer ca 60% björk och 40% tall, och räknat i timar som går med så tjänar jag nog mer på tallen en björken, even med 100kr mindre pr m3 i slutpris til kund.
Som sagt så er det mycket mera arbete med björk, både att hitta nog träd, frakta(går bara drygt halva volumen mot tall på huggarvagnen), och i vedmaskinen er skillnaden rejäl.
Men har ju sett ni har mycket björk i Sverige som ser ut som telestolpar, så då blir ju förutsättningarna annorlunda. :smile:
Priser för 2016 kommer vara: björk 750kr+mva för 1m3 säck, tall 625+mva. Frakt kommer i tillegg utom 3km.

Och visst, hemma eldar man bara med gran och annan skitved som blir över.



Här er en bild på första lasset med björk denna sesongen. :sad:
Det här lasset blir ca 7stk 1m3 sekkar, samma lass med tall blir 12-13 sekker.

1448324542_20150921_135808.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353178 Fin grön traktor! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

JensSkoog  
#353180
stegmaster skrev:Nja, om försettningarna vore dom samma här i Norge, så kunne jag hållt med dig til 100% i ditt inlägg, men här får man betala 370kr+ mva fub för björk, och ca 185kr+mva fub för tallmasse.
Dessutan er ofta björken krokig och klen, i motsatts til tall som ofta er raka och jamt över grövre.

Svårt att få sold björken här. Vi har ungefär 25m3 från avverkningen i somras, och ingen köpare på 160kr m3 😡 Bra, raka stammar som skulle gå i maskinen utan problem :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#353181
Mangan skrev:Fin grön traktor! :)

Jajamen, Deutz 4005 med lastar och halvband(halvbanden er avmontert, som syns ). :grin:
Det er denna som driver vedmaskinen.
En riktig bränslesnål 3cyl liten rakkare detta.
Dessutan er vi precis lika gamla Deutz`n och jag. (50år båda.):mrgreen:
Tror dock att Deutz`n er piggare enn ägaren. :oops: :lol:


Detta er en gammal bild, före vi byggt tak över vedplassen.
1448346038_dsc00414.jpg




JensSkoog skrev:Vi har ungefär 25m3 från avverkningen i somras, och ingen köpare på 160kr m3 😡 Bra, raka stammar som skulle gå i maskinen utan problem :wink:


Va, ingen köpare på 160 kr m3?? :shock:

Här ser man va som gjelder här.
Egentlig 330kr+mva for björk, men påslag på priset på 40kr m3 på grunn av stor efterfråga här vest. :sad:
http://www.atskog.no/Toemmer-og-priser/ ... -til-salgs

Men senast vi köpte så hadde björken lagt för lenge innan dom fick skicka iväg den til oss, så kvaliten blev inte så bra som vi vil ha den. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

JensSkoog  
#353182
stegmaster skrev:Va, ingen köpare på 160 kr m3?? :shock:

Ja, det är ingen bra butik. Men det finns för mycket björk i Vestfold nu, och alla ska ha bokeved här. Och öm björken får ligga så blir det ju bara skit av den 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Niklas persson  
#353183 Man måste ju göra skillnad på blandved och blandved också. Nu bor jag ju i Skåne men jag säljer endast blandved men den innehåller ingen barrved, ca50% björk och resten bok ek al asp mm. Det gör ju att den veden har oftast bättre energiinnehåll än ren björkved. Så det är ju inte alltid sämre med blandved...

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Göt  
#353184
JensSkoog skrev:
stegmaster skrev:Va, ingen köpare på 160 kr m3?? :shock:

Ja, det är ingen bra butik. Men det finns för mycket björk i Vestfold nu, och alla ska ha bokeved här. Och öm björken får ligga så blir det ju bara skit av den 😡 😡


Varför vill dom hellre ha bok än björk :?:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#353185
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Eftersom råvarukostnaden är nästan densamma så innebär det ju att din redan låga förtjänst uteblir helt.

Nja, om försettningarna vore dom samma här i Norge, så kunne jag hållt med dig til 100% i ditt inlägg, men här får man betala 370kr+ mva fub för björk, och ca 185kr+mva fub för tallmasse.
Dessutan er ofta björken krokig och klen, i motsatts til tall som ofta er raka och jamt över grövre.
Skulle nästan påsta att jag klarer dubbla volumen igjenom vedmaskinen med tall, kanske lite drygt, men det er mycket smidigare och snabbare med tall.
Nu har jag slutat köpa virke (då kvaliten inte vore så bra som man vil ha den, sista året man köpte), så numera huggas alt virke själv, både björk och tall.
Säljer ca 60% björk och 40% tall, och räknat i timar som går med så tjänar jag nog mer på tallen en björken, even med 100kr mindre pr m3 i slutpris til kund.
Som sagt så er det mycket mera arbete med björk, både att hitta nog träd, frakta(går bara drygt halva volumen mot tall på huggarvagnen), och i vedmaskinen er skillnaden rejäl.
Men har ju sett ni har mycket björk i Sverige som ser ut som telestolpar, så då blir ju förutsättningarna annorlunda. :smile:
Priser för 2016 kommer vara: björk 750kr+mva för 1m3 säck, tall 625+mva. Frakt kommer i tillegg utom 3km.

Och visst, hemma eldar man bara med gran och annan skitved som blir över.



Här er en bild på första lasset med björk denna sesongen. :sad:
Det här lasset blir ca 7stk 1m3 sekkar, samma lass med tall blir 12-13 sekker.

1448324542_20150921_135808.jpg

Ja precis. Jag beskrev förutsättningarna i Sverige. Glömde att skriva att det var efter svenska förutsättningar. Sen varierar förutsättningarna här också. men ska man kunna sälja ved såpass mycket billigare så är det rena bränslesortiment du får köpa som inte är riktigt sån ved jag vill sälja.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353187 Hmm, vad vill du ha för den gröne. Med halvbanden då såklart?

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

JensSkoog  
#353193
Göt skrev:
JensSkoog skrev:
stegmaster skrev:Va, ingen köpare på 160 kr m3?? :shock:

Ja, det är ingen bra butik. Men det finns för mycket björk i Vestfold nu, och alla ska ha bokeved här. Och öm björken får ligga så blir det ju bara skit av den 😡 😡


Varför vill dom hellre ha bok än björk :?:

Bok är ju mycket bra ved, bättre än björk, och det har alltid varit mycke bok här som inte har varit till annat än ved, så folk är vana med boken.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#353200
Vedproducent skrev: Jag beskrev förutsättningarna i Sverige. Glömde att skriva att det var efter svenska förutsättningar. Sen varierar förutsättningarna här också. men ska man kunna sälja ved såpass mycket billigare så är det rena bränslesortiment du får köpa som inte är riktigt sån ved jag vill sälja.

Joda, fatter det.
Du har visat så mange gånger dina kunnskaper om alt som handlar om ved, så tvekar inte på något av det du skriver här på forumet. :-BD
Så var det endast för att visa hur olika det kan funka på olika platser (länder).
Som Jenskoog tydliggör så er det stora skillnader even innom Norge.
Om man inte får solgt björketimmer för 160kr m3, måste det vara nåt fel, då jag får betala 370kr m3 "bara" ca 40mil bort.



Mangan skrev:Hmm, vad vill du ha för den gröne. Med halvbanden då såklart?

He, he, nä den kommer stanna kvar. köpte den for 10tkr för 6-7 år sen, i år har jag kostat på den nestan 5tkr med ny vekselströmgenerator(likeströmgeneratoren la av ifjol) och bytt alt av olja. :grin:


Jenskoog:
Går det inte at sälja til skogsbolaget i ditt området heller???
Skulle tro at ATskog som jag har köpt björk från tidligare. betaler ca 250-300kr m3 ut til kund för råvirke. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

JensSkoog  
#353213
stegmaster skrev:Jenskoog:
Går det inte at sälja til skogsbolaget i ditt området heller???
Skulle tro at ATskog som jag har köpt björk från tidligare. betaler ca 250-300kr m3 ut til kund för råvirke. :???:

Det är bolaget som har satt priset, och som skulle ta det hela från avverkningen, sågtimmer, pallvirke, slip, energivirke, och björkved, men veden får dom inte köpar på, så om vi finner någon som vill ha det, så får dom det till bolagspris. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

herjman  
#353245 550:- torr björk.
Bland dom dyrare i skåne som är känt för låga vedpriser, men säljer ändå slut fortare än jag trodde varjre år.
Har aldrig ved kvar efter jul och börjar annonsera i september -oktober.

Ta betalt och leverera kvalité, folk kommer uppskatta det och återkomma!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).