Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46761 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#352184 Nu har jag kört sågen några gånger och är överlag ganska så nöjd. Kanske inte den mest effektiva sågen, men det visste jag redan. Dock lätt att jobba med och lätt att starta.

Jag har dock en fråga.
På jobbet har vi ett stort gäng med gamla kedjor till Stihl-sågar som inte används längre då vi har bytt ut dem till större svärd. Men, går det att använda Stihl-kedjor på en Jonsered-såg?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#352185 Beror ju på delning och spårbredd. Körer uteslutande på Stihl nu, men jag har mixat kedjor många gångar utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#352186 Ja, om de heter 23RM (& 25RM) eller 23RS (&25RS). Men tyvärr är de vanligaste .325" kedjorna från Stihl för den unika drivlänksbredden 1.6mm, så då heter dessa kedjor till Stihl 26RM (& 26RS).

Andra alternativa fabrikat, såsom t.ex. Oregon passar dock utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353027 Okej, så om jag skulle köpa en ny kedja... vad är det för dimensioner till min såg med 13" svärd?

   TS
Användarvisningsbild

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#353029 13" svärd med .325" delning, ger 56 länkars kedja.
Mest sannolikt är att ditt svärd för CS2145 har 1.3 mm drivlänksbredd.
Kolla i instruktionsboken för din såg (ladda ner utifall den saknas) rekommendation att använda S30 (Jonsered terminologi) alt. H30 kedja.

Alternativt Oregons 95VPX.

Visst går det även med Stihl 23RM och 23RS, samtliga med 56 länkar förstås.

Skaffa förslagsvis Bachos rullmall specifikt för H25/H30, så du kan sköta kedjans skärpa optimalt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Nonkan  
#353033
traktorz skrev:Ja, om de heter 23RM (& 25RM) eller 23RS (&25RS). Men tyvärr är de vanligaste .325" kedjorna från Stihl för den unika drivlänksbredden 1.6mm, så då heter dessa kedjor till Stihl 26RM (& 26RS).

Andra alternativa fabrikat, såsom t.ex. Oregon passar dock utmärkt.


Vanligaste 13" Stihl är ju 1,5 mm, i alla fall från fabrik vid försäljning till svenska marknaden. 1,6 är mest längre svärd.

Har man en massa kedjor liggande är det mest ekonomiska att köpa ett 1,5-svärd till jonsereden..

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353059 Det här paketet, funkar det och är det prisvärt?
15" för att jag tänkte ta lite grövre stammar dessutom.

http://www.gostaericson.se/maskiner/mot ... edjor.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353060 Kolla hos Sibro för bra pris.

http://sibro.jetshop.se/

Tror inte det paketet du pekade på passar Stihl, men det får någon annan bekräfta i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353062
Mangan skrev:Kolla hos Sibro för bra pris.

http://sibro.jetshop.se/

Tror inte det paketet du pekade på passar Stihl, men det får någon annan bekräfta i så fall.


Är inte till en Stihl... det är till en Jonsered.

   TS
Användarvisningsbild

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#353067
webkocken skrev:Det här paketet, funkar det och är det prisvärt?
15" för att jag tänkte ta lite grövre stammar dessutom.

http://www.gostaericson.se/maskiner/mot ... edjor.html


Två kedjor och ett svärd är perfekt. Praktiskt att kunna byta kedja snabbt om den blivit mer än träslö. Passar dessutom bra till din såg, då 1.3 mm kedjan går lättare än 1.5 mm dito.

Men hur är oljetillförseln på din såg, skrev du inte om problem tidigare? Levererar sågen klent med olja, så är ett 13" svärd lämpligare än ett 15".

Dessutom som någon var inne på, 1.5 mm drivlänksbredd kan även vara fördelaktigare då dessa transporterar mer olja fram till topptrissan.

Att öka svärdet från 13" till 15" på en 45 cc såg, jag skulle då helst köra med den lättare lågprofilkedjan 95VPX enligt ditt föreslagna paket. Men jag tycker att 13" räcker oftast på en 45 cc såg, du får använda teknik med att såga från flera håll istället.

Köp annars paketet du hittat, prova om du gillar det i 15", jämför med ditt gamla 13".
Skärutrustningen funkar även till en ny Jonsered om du upptäcker att du vill komplettera nån gång. Fast till en CS2152/CS2153 passar 1.5 mm drivlänksbredd bättre än 1.3 dito, för ett bredare urval av kedjor, typ 21LPX.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353068 Ja det slog mig sen att det kanske inte är helt optimalt att köra med 15" på en 45 cc såg utan att jag istället får se till att jobba bättre med sågen när jag ska kapa lite grövre.
Måste kolla vad det är för kedjor vi har på jobbet till de gamla Stihlsågarna som vi haft, för kan man få ett gäng sådana utan kostnad så kan det vara värt att köpa ett svärd med 1.5 mm drivlänksbredd istället. Vi har ju maskin för att slipa kedjorna dessutom så de går att få i riktigt bra skick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353069 Förresten, står det på Stihlkedjorna vad det är för kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353073

Men baserat på den så är det inte någon som passar till en jonsered, eller är det jag som tolkar den fel?
Finns ju ingen kedja med 56 länkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Nonkan  
#353078
webkocken skrev:

Men baserat på den så är det inte någon som passar till en jonsered, eller är det jag som tolkar den fel?
Finns ju ingen kedja med 56 länkar.


Artikelnumren är inte samma på USA-kedjor, de kartongerna har grön eller gul etikett med risknivåer.

Har du en instansad 5:a på drivlänkarna på Stihlkedjorna är de 1,5 mm spårbredd. Antalet drivlänkar får du räkna, men 56 är ju absolut vanligast i Sverige.

Stihl 13" .325, 14" .325 (beroende på svärdsinfästning) och Hva/Jons är alla 56 drivlänkar. När man kommer upp till 15" är Stihl normalt 62 och Hva/Jons 64 DL, så då blir det knepigare att blanda märken.

Lite kuriosa är att Stihlkedjor går att beställa med valfritt antal länkar, de nitas om på lagret i Sverige. Dock är det några dagars väntetid. Bra att veta om man ska ha nåt udda skit till nån vedmaskin eller kinasåg och inte orkar/har lust/grejer för att nita själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).