Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 111612 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Niklas persson  
#225640 Men 210 kr/m3 för den veden är ju knappast billigt!!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stektlök  
#263447 Frågan vad tar ni betalt för veden?

Jag får ca 290 kr/fub av södra.... Vad får ni andra?
Det lutar åt att förädla själv....
Vad är då ett rätt pris för det stjälpta måttet i Skaraborg ?
Hur stor skillnad i kr på råved och torkad ved?

Rå = 500 kr
Torr = 600 kr

???

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Midgård  
#263465
stektlök skrev:Frågan vad tar ni betalt för veden?

Jag får ca 290 kr/fub av södra.... Vad får ni andra?
Det lutar åt att förädla själv....
Vad är då ett rätt pris för det stjälpta måttet i Skaraborg ?
Hur stor skillnad i kr på råved och torkad ved?

Rå = 500 kr
Torr = 600 kr

???


Om du får 290 kr/fub avser du väl massaved. För bränsleved betalar, vad jag förstår, Södra 180 kr/fub.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stektlök  
#263483 ok sorry för dålig förklaring.

Men om jag har bara sånt som jag kan sälja till massa är det då ingen ide att förädla ?

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

T16_AeRo  
#352962 Har en hyresgäst som ska få köpa ved av oss. Han fyller en blå IKEA-påse (på 71 liter) i våran vedbod när han känner för det..
Vad är rimligt att ta betalt? Har lite svårt att uppskatta hur många IKEA-påsar det går på 1m2 ved..
Veden är blandad löv (asp, högg, lönn, björk) för braskamin. Inga långa länder alltså.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352969 Om er uppvärmingskostnad minskar med veden, kanske ni skall ligga lågt? :) Säg 15 kassa per m3. Torr, kluven och kapad ved 600:/m3. 40:- för en kasse. Eller 30: om man skall vara schysst. 20:- låter för billigt.

Hälsning
"En som också använder IKEAS kassar till veden"

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Skogen i boden  
#352979 Vad är rimligt att ta per trav långved ex transport . Rör sig om björk i norrbotten

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Skogshuggarn  
#353005
Skogen i boden skrev:Vad är rimligt att ta per trav långved ex transport . Rör sig om björk i norrbotten


Varierar lite här, men runt 200-250:- m3tpb. Krokigt och övergrovt drar ner priset.
Prima torr och kluven färdig att eldas med kan landa på uppemot 700:-m3 bland vedfabrikanterna under senvintern, medan sådana som jag tar runt 400:- får de kubik som avyttras till vänner och bekanta. "stjälpt" då förstås.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

skogshasse  
#353017
T16_AeRo skrev:Har en hyresgäst som ska få köpa ved av oss. Han fyller en blå IKEA-påse (på 71 liter) i våran vedbod när han känner för det..
Vad är rimligt att ta betalt? Har lite svårt att uppskatta hur många IKEA-påsar det går på 1m2 ved..
Veden är blandad löv (asp, högg, lönn, björk) för braskamin. Inga långa länder alltså.


vart ska han elda med vaden. ska han elda i en lägenhet som ni äger så betyder det att han sänker uppvärmningsbehovet i eran panna för fastigheten. om det är så borde veden ingå i hyran.det hyresgästen betalar för är väl varmhyra på lägenheten eller har du kallhyra på fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

T16_AeRo  
#353022
skogshasse skrev:
T16_AeRo skrev:Har en hyresgäst som ska få köpa ved av oss. Han fyller en blå IKEA-påse (på 71 liter) i våran vedbod när han känner för det..
Vad är rimligt att ta betalt? Har lite svårt att uppskatta hur många IKEA-påsar det går på 1m2 ved..
Veden är blandad löv (asp, högg, lönn, björk) för braskamin. Inga långa länder alltså.


vart ska han elda med vaden. ska han elda i en lägenhet som ni äger så betyder det att han sänker uppvärmningsbehovet i eran panna för fastigheten. om det är så borde veden ingå i hyran.det hyresgästen betalar för är väl varmhyra på lägenheten eller har du kallhyra på fastigheten.


Det är våran lilla gäststuga på gården vi hyr ut med kallhyra. Värmekällorna är en luftvärmepump samt en gammal Contura-kamin.
men 600kr/m2 som nån skrev ovan..? Är inte det mycket? Har kikat lite på Blocket i Örebro län och där verkar dom ta 350-400kr/m2. För en storsäck då i och för sig..

Men får väl föreslå 25-30kr för en fylld påse ved.. Gillar hyresgästen inte det så får han väl åka och köpa 40liters säckar med björkved för 40kr hos någon annan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

rokon  
#353083
Skogen i boden skrev:Vad är rimligt att ta per trav långved ex transport . Rör sig om björk i norrbotten


Om det duger till massaved så bör du med tillägg kunna få 400kr exlusive moms M3 och till ved ej lägre än det då

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

axwell  
#353104 Jag kan inte hela prisbilden för långved i Norrbotten, vet bara att det varierar starkt inom länet.

rokon skrev:Om det duger till massaved så bör du med tillägg kunna få 400kr exlusive moms M3 och till ved ej lägre än det då


Det är bättre betalt vid 250 kr travmätta kubik.


Tror dessutom att det blir svårt att komma över 300 kr/fub för massaved minus trp. avdrag om det inte gäller en större leverans.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Skogen i boden  
#353135 Hörde nån som pratade om 5000 kr per trav vet ej om transport ingick kvitto gjorde iaf inte det

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

rokon  
#353160 Jag har glömt priset jag hörde vad en sålde för, men för mig gör det detsamma. Jag Jämför med vad jag kan få betalt som massa efter hårda förhandlingar med tillägg och rätt stora poster. Har ej börjat med vedförsäljning, men det kanske blir lite framöver.Men jag får väl i så fall kolla med travmätt enligt axwells synpunkt ovan. Förresten varför skall alla ha björkved för? Blandved är det jag eldar med själv, och det är så det blir när man är i skogen. Vet ett fruntimmer som frågade efter lite granved en gång för det var så mysigt när det sprakade och knäppte av kvistarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#353163
rokon skrev:Jag har glömt priset jag hörde vad en sålde för, men för mig gör det detsamma. Jag Jämför med vad jag kan få betalt som massa efter hårda förhandlingar med tillägg och rätt stora poster. Har ej börjat med vedförsäljning, men det kanske blir lite framöver.Men jag får väl i så fall kolla med travmätt enligt axwells synpunkt ovan. Förresten varför skall alla ha björkved för? Blandved är det jag eldar med själv, och det är så det blir när man är i skogen.

Ja blandveden med tex al,asp,gran,tall sälg mfl har ju runt 20 procent lägre energivärde. Som vedproducent vill man inte sälja färdigkluven ved med drygt en hundralapp lägre pris på färdigkluven ved jämfört med björken. Eftersom råvarukostnaden är nästan densamma så innebär det ju att din redan låga förtjänst uteblir helt. Blandved kan man elda själv men inget som vedproducenter sysslar med i större skala. Det går helt enkelt inte att sälja blandved med så lågt pris och då blir det björk man gör i stället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).