Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten 1000

7 inlägg 6035 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vreten 1000

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352920 Gården har just köpt en Vreten 1000 vagn med en 65-40n kran.

Har några mindre problem:

Ventilpaketet läcker olja. Mejseln på bilden visar var det läcker. Ventilen som läcker sitter troligen på sektionen till utskjutet.
Ganska säker på det men har inte kollat det hundra procent. Den "översta" låsmuttern saknades. Kvar var bara en kopparbricka. Vilken funktion har den läckande ventilen? Hur ställer man in den rätt?

Kranen funkar men den går ganska långsamt (det kan bero på den läckande ventilen). Den andra timmervagnen går betydligt fortare och det är ingen jättestor skillnad på kolvarnas diameter.
När jag kör bom och sticka samtidigt så går det knappt att köra båda funktionerna samtidigt.
Jag vet inte vad traktorns pump ger men den är nästan ny och har större flöde än original. MB-tracen är anpassad för skogskörning. På patu kranen fick man köra på så låg tomgång att motorn gick ojämnt. Annars gick kranen för fort.

Finns det inställningar så att man kan justera flödena till kolvarna?

I boken står det nått om olja i pelaren. Ska det vara olja eller inte? Enligt boken får man välja.

Håller på att anpassa vagnen till MB-tracen. Har inte kört en endaste pinne än.

Notera gärna utbyggnaden av hytten och den fina bruna färgen. Dålig rengörning och fuskmålat med hammarlack. (gissa vem som är skyldig) Då blir det så där. Har köpt en bläster så nått år blir det omlackering.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

Blivande snickare  
#352937 Om vagnen är ny borde ni ju få hjälp av tillverkaren.
För felet verkar ju sitta i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#352941 Snygg utbyggnad på hytten! :) Om det var läckage när ni fick vagnen tycker jag ni ska reklamera det! Exakt vad den skruven är till vet jag inte, men den sektionen är som du säger är troligtvis till utskjutet. Jag tyckte också min kran var långsam. Det ventilpaketet klarar 70 l/min, jag bytte ganska fort till elprop paket och större pump, men den kräver ett rätt stort flöde för att flyta bra. Kör ut ca 100 l/min nu, och då kan man köra allt samtidigt med hygglig fart. Jag har olja i mitt vridhus. Se upp med spickor i centrumröret vid infästningen i frambryggan. Lycka till! Hoppas du får rätt på grejorna! :)

Avatar Fallback

Re: Vreten 1000

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353116 Det kommer en service nisse imorgon.

Jag vet inte vad pumpen ger på men den är värre än orginalpumpen och den är bara 2 år gammal. Den förra pumpen var också värre än original. Brukar få köra patu 505 kranen på lägsta möjliga tomgång. Visserligen mindre diameter på kolvarna.

Får se hur det blir när ventilpaketet blir tätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 1000

alias  
#353173
mimeck skrev:Det kommer en service nisse imorgon.

Jag vet inte vad pumpen ger på men den är värre än orginalpumpen och den är bara 2 år gammal. Den förra pumpen var också värre än original. Brukar få köra patu 505 kranen på lägsta möjliga tomgång. Visserligen mindre diameter på kolvarna.

Får se hur det blir när ventilpaketet blir tätt.


Värt att tänka på kan ju vara att det blir en rätt stor skillnad i area på kolvarna även med liten diameterskillnad på desamma.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vreten 1000

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353215 Patu 505 lär ha en lyftcylinderdimension 80/45. Area tryckande sida 50 cm2
Vreten 6540 har cylinderdimension (tror jag) 110/50. Area dragande sida 75 cm2
Sålunda behövs 50% mer flöde för samma kolvrörelse! Inte helt rättvist att jämföra en kran på 2,8 tonmeter med en som är nästan på 5!

MVH
Morgan (som inte jobbar på Vreten...)

Avatar Fallback

Re: Vreten 1000

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353242 Den blev bättre när en ny kupolmutter blev monterad.

Det skulle vara bra med lite mer flöde men den går att leva med nu iallafall.


Vi har kört lite vedpinnar nu.

Skiftade om knapparna på spakarna så att man kan köra gripen med fingrarna.
Det var några fler på forumet som irriterat sej på knapparna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).