Jakt och Fiske

Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

43 inlägg 22196 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

halvproffs  
#352823 Inte tror jag att terroristerna vill ha min gamla (35år) Winchester repeterstudsare även om jag skulle skänka dom den. Dom vill nog ha lite effektivare vapen.
F.ö. så har jag ingen halvautomat men jag förstår att många som t.e.x. jagar/gör eftersök på björn behöver ha halvautomater. Även rekylrädda behöver lätta på trycket med dessa eller ljuddämpare på repetergevär. Träffsäkerheten blir så mycket bättre har många erkänt.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

röjar kalle  
#352827 Man kanske se över andra sorts vapen svärd,knivar, yxor också även dynamit dom kan ju användas i attentat.Det här nog bara ett försök att minska antalet vapen det finns nog ingen regering som vill att medborgarna skall vara väl beväpnade. Undantag USA. :o :o :o

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Peteflamingstar  
#352831
Skogshuggarn skrev:När statsministern säger att citat "vi måste se över vapenlagstiftningen"


Om Löfvén verkligen vill minska vapenmängden i världen borde han kanske i första hand se över den svenska vapenindustrin, bara Saab Dynamics och BAE Systems Bofors (bägge tidigare Bofors) har under de senaste decennierna levererat miljontals vapen till många olika länder. T.ex. köpte USA på 80-talet 600 000 pansarskott som bl.a användes i mellanöstern, på 90- och 2000-talen ännu fler. Hur många av dem används av olika terroristgrupper och annat löst arabfolk idag!? Sila mygg osv... :???:

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

husqvarna_med_sthil  
#352832 Misstänker skarpt att situationen kommer att nyttjas för att minska de legala vapnen. Då biter inga argument, politikerna kan skylla på Eu, bekvämt och ingen behöver få det hett om öronen.

En anledning till att jag är negativ mot Eu.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Bosse1  
#352839 Det luktar illa av politiska reformer i detta grodkok som pågår 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Sv: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förb

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352844
röjar kalle skrev:Man kanske se över andra sorts vapen svärd,knivar, yxor också även dynamit dom kan ju användas i attentat.Det här nog bara ett försök att minska antalet vapen det finns nog ingen regering som vill att medborgarna skall vara väl beväpnade. Undantag USA. :o :o :o


Vi har ju redan knivlagen...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förb

elis  
#352877
Niking skrev:
röjar kalle skrev:Man kanske se över andra sorts vapen svärd,knivar, yxor också även dynamit dom kan ju användas i attentat.Det här nog bara ett försök att minska antalet vapen det finns nog ingen regering som vill att medborgarna skall vara väl beväpnade. Undantag USA. :o :o :o


Vi har ju redan knivlagen...
/Niklas


Trodde de hade strukit den för det är ju knivskärningar dygnet runt i landet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Göt  
#352890 ursäkta en som inte är jägare men är de här halvautomaterna som får finnas i Sverige begränsade till ett litet antal skott 3 har jag för mej eller är det kanske 5.

Skurkar och banditer vill väl ha ett automat vapen med 20 -30 skott

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356192 Orimligt förslag till vapendirektiv http://www.atl.nu/ledare/orimligt-f-rsl ... endirektiv
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

alias  
#356198
Göt skrev:ursäkta en som inte är jägare men är de här halvautomaterna som får finnas i Sverige begränsade till ett litet antal skott 3 har jag för mej eller är det kanske 5.

Skurkar och banditer vill väl ha ett automat vapen med 20 -30 skott


Om det inte har ändrats på senare år har jag för mig att det för hagelhalvautomater gäller max 3-skottsmagasin om du har licens att använda vapnet vid jakt och max 5-skottsmagasin om du har tävlingslicens för det (fasta magasin i bössan).

För kulvapen vet jag inte om det finns någon generell maxgräns, men jag har för mig att maxgränsen vid björnjakt är 3-skottsmagasin (har hört att det skulle bero på att politikerna/tjänstemännen som var engagerade i framtagandet av lagförslaget/föreskrifterna trodde att björnar sprang omkring i flock - vet dock ej sanningshalten i detta påstående).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Hema  
#356202
Niking skrev:Orimligt förslag till vapendirektiv http://www.atl.nu/ledare/orimligt-f-rsl ... endirektiv
/Niklas

Överdrivet skulle man kunna tolka att de jobbar för att avväpna befolkningen så de slipper vara rädda när de börjar införa helt uppåt väggarna knasiga regler. .För någon vetenskap eller forskning ligger det helt uppenbart inte i förslaget. Historien om den franska revolutionen har nog få glömt

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

molnia  
#356283
alias skrev:
Göt skrev:ursäkta en som inte är jägare men är de här halvautomaterna som får finnas i Sverige begränsade till ett litet antal skott 3 har jag för mej eller är det kanske 5.

Skurkar och banditer vill väl ha ett automat vapen med 20 -30 skott


Om det inte har ändrats på senare år har jag för mig att det för hagelhalvautomater gäller max 3-skottsmagasin om du har licens att använda vapnet vid jakt och max 5-skottsmagasin om du har tävlingslicens för det (fasta magasin i bössan).

För kulvapen vet jag inte om det finns någon generell maxgräns, men jag har för mig att maxgränsen vid björnjakt är 3-skottsmagasin (har hört att det skulle bero på att politikerna/tjänstemännen som var engagerade i framtagandet av lagförslaget/föreskrifterna trodde att björnar sprang omkring i flock - vet dock ej sanningshalten i detta påstående).

MVH
Alias


i min licens stod det att vapnet måste uppfylla paragraf 11 i naturvårdsverkets författningssamling NFS 2002:18 krav.
https://www.google.se/search?q=nfs+2002 ... ywPzvI-oAw

dvs 5 skott i magasin och ett i loppet, max 6 skott, om det är specifika krav vid björnjakt vet jag dock inget om, då jag aldrig jagat björn.


11 §
Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till
konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade
kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får
användas vid jakt.
Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av
militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas
vid jakt.
Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär
halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska
kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade
enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande
konventionella kolvar för jaktgevär.
Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra styckena
och som kan laddas med högst tre patroner (en patron i patronläget och
två i magasinet) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter,
skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass
som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra
styckena användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan
laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet),
förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive
art enligt 16 §.
(11 § träder i kraft senast 1 januari 2003 efter särskilt beslut.)

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

alias  
#356285
molnia skrev:
alias skrev:
Göt skrev:ursäkta en som inte är jägare men är de här halvautomaterna som får finnas i Sverige begränsade till ett litet antal skott 3 har jag för mej eller är det kanske 5.

Skurkar och banditer vill väl ha ett automat vapen med 20 -30 skott


Om det inte har ändrats på senare år har jag för mig att det för hagelhalvautomater gäller max 3-skottsmagasin om du har licens att använda vapnet vid jakt och max 5-skottsmagasin om du har tävlingslicens för det (fasta magasin i bössan).

För kulvapen vet jag inte om det finns någon generell maxgräns, men jag har för mig att maxgränsen vid björnjakt är 3-skottsmagasin (har hört att det skulle bero på att politikerna/tjänstemännen som var engagerade i framtagandet av lagförslaget/föreskrifterna trodde att björnar sprang omkring i flock - vet dock ej sanningshalten i detta påstående).

MVH
Alias


i min licens stod det att vapnet måste uppfylla paragraf 11 i naturvårdsverkets författningssamling NFS 2002:18 krav.
https://www.google.se/search?q=nfs+2002 ... ywPzvI-oAw

dvs 5 skott i magasin och ett i loppet, max 6 skott, om det är specifika krav vid björnjakt vet jag dock inget om, då jag aldrig jagat björn.


11 §
Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till
konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade
kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får
användas vid jakt.
Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av
militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas
vid jakt.
Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär
halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska
kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade
enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande
konventionella kolvar för jaktgevär.
Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra styckena
och som kan laddas med högst tre patroner (en patron i patronläget och
två i magasinet) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter,
skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass
som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra
styckena användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan
laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet),
förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive
art enligt 16 §.
(11 § träder i kraft senast 1 januari 2003 efter särskilt beslut.)


Kollade just på NVV:s hemsida:

http://www.naturvardsverket.se/Var-natu ... jur/Bjorn/

"Tillåtna vapen och fångstmetoder

För jakt på björn krävs kulvapen klass 1.

Vid jakt på björn får halvautomatiska vapen användas endast om de kan laddas med maximalt två patroner i magasin och ett i patronläge. För andra kulvapen finns ingen sådan begränsning.

Det är tillåtet att använda åtel vid licensjakt på björn.

Det är tillåtet att använda hundar som är lämpliga vid björnjakt. Högst två hundar får användas samtidigt vid jakt på björn eftersom jakt med hund på ett olämpligt sätt kan innebära en onödigt hög stress för den jagade björnen

Vid jakt på björn ska en eftersökspatrull finnas tillgänglig inom två timmar."

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).