Skogsvagn (Huggarvagnar)

robsondrive

68 inlägg 36812 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#350414 Byggingen går framover(sakte).nå er hydraulikken koplet til pvg ventilen,har en bryter inne i hytten framover-bakover.har prøvekjørt litt å det ser ut til å fungere greit.ikvell laget jeg nytt feste for den midterste støtten.her er et par bilder.......

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350623 hei, ser jo knall ut dette Førland :wink:
regner med du skal forsterke litt mere mot yttre opplagring av boggivugge og lage noe litt grøvre forsterkning for timmerstøtte men ellers ser dette veldig profft ut :smile:

går litt i samme tanker om kanskje å lagge rulldrift er like lurt.

har du no mere spec på motorene. er så mye forskjellige motorer å velge i så litt likevis hva man bør bruke.
er det bra hyddraulik kapasitet på valmet"n, har en Mf med 38L kapasitet eller 68L ved sammenslåing av pumpene )200bar)
så tenker kanskje om jeg skulle gått for 400cc motorer for litt mere power men mulig de blir litt for store.

har du regnet ut noe i forhold til fart på hjul, maks trykk osv hos deg.
ser og det er litt forskjelll på hastighet på forskelige motorer. greit og kqnskje med noen motore som tåler rundt200 bar.

hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#350665 Trond,hvis du skal
Kjøpe nye motorer er det lurt å velge såkalte short motorer,disse tar mye mindre plass en de jeg har,åså har de flensen i rett ende.jeg fikk mine gratis så derfor brukte jeg de.valmeten gir vel i overkant av 70l/min.farten tror jeg ble 2,5 km/t ca.det er fort nok for meg,hele poenget er jo ekstra skyvekraft nor det trengs......skal forsterke boggie opphenget med noen kneplater,støttefeste ble ferdig ikveld.hva slags vogn har du,?

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350692 Ser battre ut nå ja. Ja ser litt lange ut dine motorer ☺
jag har en gammel og god 8-9Tons Patruuna vagn. Litt liten kran men fin på tynning(gallring)



Her:
Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351853 Hei. Har du fått testa driften. Spent på hvordan det funkar. :smile:

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#351868 Det fungerer greit.nå har jeg bare on/off bryter til driften,skal se om jeg kan få tak i en proporsjonal vri bryter så jeg kan stille farten fra 0-max begge veier.Har du kommet igang med byggingen?

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351927 Hei. Bra du har fått det til å funke.
Dytter det på bra. Tror slik rulledrift dytter på mer enn jeg har trodd.
Får jo ikke stort mer dragkraf med bb4 800cc navmotorer eneste er vel at de gir mer startmoment.
Har du trykkregulator på sylinder som presser ned rull.
ser noen har mer som en stopper der og bare. Så ikke de presser for hardt ned.

Vet du diameter på robson rull/hjul hos deg.

Ikke begynt enda. Bli nok ikke riktig enda.
har 2 små og så driver vi å pusser opp litt i hus så nok å henge fingra i. Men skal prøve å få tak i alt så er det litt mer tid ledig på nyåret :smile:

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#351995 Ja det merkes på traktoren når jeg legger i driften.har ikke fått testet i skogen enda det er det for bløtt til det enda.sylinderen er koplet direkte sammen med oljen til motorene,via en shuttelventil så den virker fram og bakover,jo mere den presser nedover bedre er det,for fram hjulet vil "dra" opp rullen når du kjører framover,motsatt bakover.rullediameter er 160mm+rundtjern 25mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#352788
1448133345_image.jpg
1448133340_image.jpg
Idag ble det en test tur i skogen,endelig fint vær -5.var litt blødt over en myr så jeg la på noe kvist å kjøre på.lite bilder....

   TS
Användarvisningsbild

Re: robsondrive

totte  
#352794 Riktigt fint arbete du gjort med driften! Fint att det verkar fungera så bra också. :-BD

Användarvisningsbild

Re: robsondrive

stegmaster  
#352796 Fin jobb du har gjordt med 4wd. :-BD

Hvor mange m3?? tipper 6-7fm3.

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#352805 Ja vil
Også tippe 6-7.men det er egentlig nok på en 9 tons vogn...hugger du noe nå stegmaster?

   TS
Användarvisningsbild

Re: robsondrive

stegmaster  
#352815
Førland skrev:...hugger du noe nå stegmaster?

Jajamen, 2 lass med bjørk i går og 2 i dag. 4 lass med bjørk på en helg er anstendig synes jeg. 8)
(men vi er 2stk da, men det er veldigt langt å kjøre, ca 8 km enkel vei, halvparten går kun i gangfart).
Siden det er så langt å kjøre og halvparten er på asfalt, så har jeg forsøkt å få hjem så mye som mulig før kjettingen må på.
Fått hjem totalt 15 lass med bjørk til nå i år, og 50stk 1m3 sekker er ferdig kløyvd. (kløyver når det regner)
Var fint vær i dag, med ca -2 og sol.

Bildet fra i dag.
Her er min kompis på vei ut med wiren.

1448142879_20151121_092445.jpg

Avatar Fallback

Re: robsondrive

Førland  
#352819 2 lass til dagen må være godkjent.jeg hugget et lass igår og et idag,men jeg er alene så jeg er fornøyd med det.Satser du på å bare bruke 665`en i skogen,å 6400 på brøyting?kan anbefale knappeclutch ved tømmervognkjøring,og det har vel 6400`en din også?men det er jo litt arbeid å "rigge"den til skogsdrift når du har en som allerede er tilpasset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: robsondrive

stegmaster  
#352822
Førland skrev:2 lass til dagen må være godkjent.jeg hugget et lass igår og et idag,men jeg er alene så jeg er fornøyd med det.Satser du på å bare bruke 665`en i skogen,å 6400 på brøyting?kan anbefale knappeclutch ved tømmervognkjøring,og det har vel 6400`en din også?men det er jo litt arbeid å "rigge"den til skogsdrift når du har en som allerede er tilpasset.

Ja 1 lass til dagen er bra med 1 mann. :-BD
Når jeg kjører hjem 1 lass er min kompis igjen og feller og kvister det han rekker til jeg kommer tilbake, så det er klart det går fortere da.
Når det gjelder vilken som skal være skogstraktor, så tror jeg at jeg kommer fortsette med 665`n med denne tømmervogna.
Blir det bytte av vogn en gang i framtiden, blir det finere spaker å plassere i hytten(nå har jeg en tung 2 spaks med el on/off), så da blir det kanskje bytte av arbeidsoppgaver for traktorene.
Men det er jo fint med ordentlig traktor til brøyting (det har tilkommet mer vei og nye kunder til denne vinteren) , flytting av paller, samt dra gravmaskintralla også. :wink:
(joda det er knappeclutch og turbinclutch på 6400`n)

En liten video når jeg tester utstyret nå før sesongen.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).