Motorsåg och handhållet

Prisspridning nya röj- och motorsågar

28 inlägg 11085 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prisspridning nya röj- och motorsågar

Hugin  
#352252 I samband med mindre haveri på röjsågen ( annan tråd, lyckades reparera), tittade jag in hos en HQ-åtreförsäljare för att ha alternativet nyanskaffning uppdaterat. Fick då en broschyr (Husqvarna skogs-och trädgårdsprodukter 2015), där mittuppslaget visar produkterna med lite data samt prisuppgift.
I dag kom tidningen "Svea Jord och Skog", där Maskinklippet.se annonserar om HQ 550 XP motorsåg och HQ 345 FR röjsåg. Slås av den stora diffen i prisuppgift, samt utrymmet för rabattering:

Modell; HQ broschyr; M-klippets uppg. om ord. pris; M-klippets kampanjpris

550 XP; 9.200 :- ; 8.500 :- ; 6.695 :-
345 FR; 8.700 :- ; 7.900 :- ; 6.595 :-

M- klippet anger att fri frakt ingår. Båda alternativen är inkl. moms.

Är det vanligt att man kan hitta så stora prisskillnader? Kan man förvänta sig motsvarande prutmån hos en lokal HQ-handlare?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Erre  
#352254 Min närmsta affär.
Maskinaffären i Nybro kör med maskinklippets priser numera.

Dom har husqvarna å stihl bla.

Användarvisningsbild

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352256 Om man köper såg över internet... Är den leverans servad då?

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

jannee  
#352257 Leveransservad - ja men du får montera ihop den själv :lol: , i alla fall delvis :mrgreen:
Sök på maskinklippet så finner du ALL information + hur du senare ska montera ihop skiten :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Göt  
#352258
Mange skrev:Om man köper såg över internet... Är den leverans servad då?


är det så det är....tur att jag inte köpt nån på internet :roll:

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

550  
#352260 Maskinklippets uppgifter om ordinarie pris är samma som på Husqvarnas hemsida! Är priserna ändrade efter broschyren trycktes kanske?

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Skogsmänniska  
#352263
Mange skrev:Om man köper såg över internet... Är den leverans servad då?


Ursäkta, men vad innebär leverans servad?

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Hugin  
#352279
Skogsmänniska skrev:
Mange skrev:Om man köper såg över internet... Är den leverans servad då?


Ursäkta, men vad innebär leveransservad?


Instämmer i frågan: Vilka åtgärder konkret ingår i en leveransservice? Levererar inte tillverkaren produkter som är färdiga att tas i bruk omedelbart?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

JensSkoog  
#352323 Röjsågar och motorsågar kommer till ÅF'en flatpackat IKEA-style. Min ÅF skruvar i hop och kollar att allt är i skick och provkörer. Ofta kommer det någon som har köpt på net och ska ha hjälp med monteringen, och då tar han bra betald för det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Simon.M  
#352373 Står ju på maskinklippets hemsida. Är alla maskiner provkörda och testade före leverans?
Alla maskiner från Husqvarna och Stihl funktionkontrolleras av vår personal innan dom skickas till kund. Det är en unik trygghet du får som kund på Maskinklippet. Du vet att du får hem en felfri produkt som kund på Maskinklippet. Så ska nog bara vara att köra när man får hem sågen

Användarvisningsbild

Prisspridning nya röj- och motorsågar

traktorz  
#352374 Med sågarna följer naturligtvis med en bruksanvisning på svenska.

Det är ju bara att läsa där först, sen tanka i Aspen och kedjeolja och sen starta sågen.

Har sågen AutoTune, så spelar det ingen roll om sågen används vid ett kustsamhälle eller uppe vid Högvålen, den ställer in sig optimalt!

Tänk bara på att inte tomgasa på fullvarv under de första tre tankningarna, för att ge sågen bästa inkörningsförutsättningarna.

Fast å andra sidan, även om man anser sig inte ha tummen mitt i handen, så kan butikshjälp vara välkommen. T.ex. behövde jag hjälp med att montera på kedjekåpan på en sprillans ny såg, eftersom kedjebromsen var utlöst, så att kåpan inte gick på. Inte kom jag på att läsa i bruksanvisningen först, utan behövde istället ta hjälp via telefonen.

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Hema  
#352430
Erre skrev:Min närmsta affär.
Maskinaffären i Nybro kör med maskinklippets priser numera.

Om en butik (vet fler) kan matcha en nätsida, ja då förstår jag inte hur det kan skilja tusenlappar.

"Min" närmsta butik verkar inte vilja sälja. Dagens priser hos några försäljare är nästan lika bra som priset på korv i ett IKEAvaruhus, för bra att kunna låta bli. :)

För mig skulle ca 500:- dyrare i butik vara helt okey, så man stödjer lokalt. Behöver inte ha hemma på lager om frakten går inom 2-3 dagar.

Användarvisningsbild

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

T Landström  
#352498 Kan ju vara så att en del nätbutiker inte behöver hålla något större lager på maskiner... Sedan har säkert inte samma driftkostnader som en vanlig butik har...

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Hema  
#352515
T Landström skrev:Kan ju vara så att en del nätbutiker inte behöver hålla något större lager på maskiner... Sedan har säkert inte samma driftkostnader som en vanlig butik har...

Ja fast nu finns det några fysiska butiker som mer eller mindre matchar nätbutikernas priser.
På rak arm vet jag två och det är den i Nybro och den i Hyltebruk. Sedan finns det fler nätbutiker än maskinklippet som har mer eller mindre samma priser.

Avatar Fallback

Re: Prisspridning nya röj- och motorsågar

Elfving  
#352608 Min tolkning av "leveransservad" är alltså att maskinen är ihopmonterad enligt bipackad anvisning i kartongen och eventuellt provstartad?
Jag kan tycka att den nivån av service är bra, men absolut inte nödvändig och det är högst tveksamt om det i så fall är värt den prisskillnad som nämns!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).