Motorsåg och handhållet

550 skjært seg (igjen)

73 inlägg 16798 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550 skjært seg (igjen)

traktorz  
#352574 Hur kan Dolmar få sälja t ex modellen PS-5105 H, som ju dels har ansenliga 2.8kW i effekt samt försedd med handtagsvärme.

Den har en klassisk tvåtaktsmotor, men för att klara avgaskraven, så har den katalytisk avgasrening.

Varför kan då inte Husqvarna eller Jonsered re-lansera 346XPG / CS2153WH med katalysatorer? (Har en gammal CS2152 som gärna kunde få sällskap).

På Husqvarnas hemsida ser man att både instruktionsbok och reservdelsförteckning för 346XP(G) nyligen reviderats under innevarande år 2015, så jag tolkar det som att modellen lever och frodas på andra marknader än den europeiska!

På med en CAT och ut till butikerna med klassiska 346 här i Sverige också...

Gärna med AutoTune dessutom!
Senast redigerad av traktorz fre 20 nov 2015, 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352575 Under 40 år som yrkeshuggare har jag aldrig lämnat en såg på service.. :smile: rengöring av filter och byte av stift räcker väldigt långt.. :grin: det du beskriver är reparationer som sällan eller aldrig blir aktuellt på en bra såg som inte går på heltid året om.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

T Landström  
#352577
traktorz skrev:Hur kan Dolmar få sälja t ex modellen PS-5105 H, som ju dels har ansenliga 2.8kW i effekt samt försedd med handtagsvärme.

Den har en klassisk tvåtaktsmotor, men för att klara avgaskraven, så har den katalytisk avgasrening.

Varför kan då inte Husqvarna eller Jonsered re-lansera 346XPG / CS2153WH med katalysatorer? (Har en gammal CS2152 som gärna kunde få sällskap).

På Husqvarnas hemsida ser man att både instruktionsbok och reservdelsförteckning för 346XP(G) nyligen reviderats under innevarande år 2015, så jag tolkar det som att modellen lever och frodas på andra marknader än den europeiska!

På med en CAT och ut till butikerna med klassiska 346 här i Sverige också...

Gärna med AutoTune dessutom!


Ska inte tillverkaren stå med reservdelar i minst X år....

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

jannee  
#352579 Rengöra luftfiltret även rengöra startapparaten någon gång + smörja (dock YTTERST sällan), byta startsnöre, byta kedja och svärd, byta stift då och då - mer behöver du inte göra, sågfan bara går och går.
Detta är min grannes syn, dessutom använder han min begagnade motorolja som kedjeolja. Han är"bara" en självverksam "sparsam" egen företagare i bonneriet.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352587 Min gamla Jonsereds 670 champ som var mitt flaggskepp under 20 års tid går fortfarande som en bålgeting.Dom enda reperationer jag gjort är bytt chokreglaget och nållagret i kopplingen . :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352591
traktorz skrev:Hur kan Dolmar få sälja t ex modellen PS-5105 H, som ju dels har ansenliga 2.8kW i effekt samt försedd med handtagsvärme.

Den har en klassisk tvåtaktsmotor, men för att klara avgaskraven, så har den katalytisk avgasrening.

Varför kan då inte Husqvarna eller Jonsered re-lansera 346XPG / CS2153WH med katalysatorer? (Har en gammal CS2152 som gärna kunde få sällskap).

På Husqvarnas hemsida ser man att både instruktionsbok och reservdelsförteckning för 346XP(G) nyligen reviderats under innevarande år 2015, så jag tolkar det som att modellen lever och frodas på andra marknader än den europeiska!

På med en CAT och ut till butikerna med klassiska 346 här i Sverige också...

Gärna med AutoTune dessutom!


Klart som fasen att de får sälja sågar utan elektroskiten om de vill. Sågar i farmarsortimentent säljs ju med vanliga förgasare t.ex Stihl 250, 271.391. Det är inget dåligt val, det är handtagsvärmen man saknar.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

traktorz  
#352592
T Landström skrev:
Ska inte tillverkaren stå med reservdelar i minst X år....


Visst, men för den skull behöver man ju inte revidera bruksanvisningen, då hade det räckt med bara IPL.

346XPG CAT AutoTune, vad skulle den tillföra, som inte en 550XPG kan matcha?

-Blårök och mer Aspen-doft från oförbrända kolväten. Mekanisk livslängd kanske?

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352593 Min 394 från 93 går som ett helt bålgetingbo.. :grin: :-BD \M/

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

machonisti  
#352594 Har tränat på matematiken en stund och kommit till att dolmar 115 nog snart är 30 år gamla. Svårt att förlika mig till att egen ålder steg med 15 år i samma stund.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352596
anersimyra skrev:Under 40 år som yrkeshuggare har jag aldrig lämnat en såg på service.. :smile: rengöring av filter och byte av stift räcker väldigt långt.. :grin: det du beskriver är reparationer som sällan eller aldrig blir aktuellt på en bra såg som inte går på heltid året om.


Började inte tråden med att Huskvarnas elektroniksågar skär i parti och minut? :???:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352599 Jodå men vi försöker att få er vilseledda själar in på den rätta vägen. :grin:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352601 En Dolme går aldrig sönder så inga reservdelar behövs? :???:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Elfving  
#352616
Skogsola skrev:
traktorz skrev:Hur kan Dolmar få sälja t ex modellen PS-5105 H, som ju dels har ansenliga 2.8kW i effekt samt försedd med handtagsvärme.

Den har en klassisk tvåtaktsmotor, men för att klara avgaskraven, så har den katalytisk avgasrening.

Varför kan då inte Husqvarna eller Jonsered re-lansera 346XPG / CS2153WH med katalysatorer? (Har en gammal CS2152 som gärna kunde få sällskap).

På Husqvarnas hemsida ser man att både instruktionsbok och reservdelsförteckning för 346XP(G) nyligen reviderats under innevarande år 2015, så jag tolkar det som att modellen lever och frodas på andra marknader än den europeiska!

På med en CAT och ut till butikerna med klassiska 346 här i Sverige också...

Gärna med AutoTune dessutom!


Klart som fasen att de får sälja sågar utan elektroskiten om de vill. Sågar i farmarsortimentent säljs ju med vanliga förgasare t.ex Stihl 250, 271.391. Det är inget dåligt val, det är handtagsvärmen man saknar.


Orsaken till att Husqvarna gjorde teknikskiftet från "klassisk" teknik (dvs HVA346) till datorstyrd (t ex HVA550) är nog avgaskraven som dikteras på dess viktigaste marknad, dvs USA där Kalifornien brukar vara först ut med hårda krav.
De räknar med att de emissionskrav som gäller därborta snart kommer hit och gör den gamla produktlinjen osäljbar.

Gissar lite här, men genom att hålla båda produktlinjer vid liv så visar man som tillverkare att man inte tror på den nya designen (ty varför skulle man annars ha tagit fram den om den inte är bättre så samtliga punkter)?

Husqvarna valde att vara lite uppkäftiga och ersätta gammalt med nytt på samtliga marknader än fast de egentligen hade kunnat säljas parallellt i många år än.

Sådant här riskerar att förstöra en marknadsposition på låt säga tio års sikt. Vem kan tala gott om en ny maskin som visar sig ha så pass kort livslängd i jämförelse med tidigare generationers maskiner? :shock:

I andra trådar kan man läsa om att dessa HVA-sågar prisdumpas för tillfället. Jag kommer ändå inte att köpa en, oavsett hur grymt bra den går de första åren eftersom risk verkar finnas för onödigt mycket trubbel sett över fem års bruk.

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Nybyggeluen  
#352618 Sågarna har idag absolut bättre vikt/förhållande än vad bara den förra generationen sågar hade så att vikten gått upp måste naturligtvis sättas i relation till effekten.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

machonisti  
#352625
Skogsola skrev:En Dolme går aldrig sönder så inga reservdelar behövs? :???:

Enda som behövs är putsning ibland. Obrukad dolme är inget vidare de heller!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).