Arbetskläder för skogen

Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

44 inlägg 24735 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

molnia  
#352578
Göt skrev:
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P


Ett ok var inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan behövde inte alls vara obekvämt var vanligt när man bar vatten åt djuren :ugeek:

ja det var vanligt förr, men jag menade att brytjärnet inte var gjort att använda som ok, så den är ganska obekväm mot axlarna.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Göt  
#352723 kanske en produktveckling av brytjänet-> ok

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352837
mikael_s skrev:Tja, en begagnad ryggsäck fås ju för 100-500:- så över 1000-1500:- börjar kännas tveksamt.

Idag använder jag just en ryggsäck till såg, bälte, hjälm och lite annat småkrafs. Kombidunken i en korg bak på cykeln. Funkar fint men har ofta tänkt snickra ihop ett mer skräddarsytt system av en gammal ramryggsäck. Såghållare på cykeln funkar såklart bra också men har man långt att gå efter man ställt cykeln kan det vara gott att ha sågen på ryggen.

Att cykla med vanlig röjsåg är bökigt men går ok om man har den hängandes i selen och röret fram på styret. Kedjeröjsågen däremot är fin att cykla med :)

PS Ett option kunde vara airbags som i en lavinryggsäck. För oss som använder uråldriga transportmedel:

Jo, känner ungefär samma om priset. De tillgängliga alternativen idag verkar vara dyrare. Problemet är att mer skräddarsytt är ofta synonymt med högre pris :sad:
Tack för den fina bilden!

molnia skrev:
Göt skrev:
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P


Ett ok var inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan behövde inte alls vara obekvämt var vanligt när man bar vatten åt djuren :ugeek:

ja det var vanligt förr, men jag menade att brytjärnet inte var gjort att använda som ok, så den är ganska obekväm mot axlarna.. :smile:

Göt skrev:kanske en produktveckling av brytjänet-> ok

Något mjukt emellan brytjärnet och axlarna kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Göt  
#352883 snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

mullhytting  
#352915 Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352943
Göt skrev:snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

Jo, det kanske är tvunget med ett krokigt.

mullhytting skrev:Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Tack för tipset, men det verkar som att den inte säljs längre, någon som vet :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352975
550 skrev:
Göt skrev:snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

Jo, det kanske är tvunget med ett krokigt.

mullhytting skrev:Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Tack för tipset, men det verkar som att den inte säljs längre, någon som vet :?:


Du får väl kolla med Baggen själv, om de har kvar något i lager http://www.baggen.se/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487560
550 skrev:Vi håller på med ett skolprojekt som går ut på att göra en bärsele för motorsågar. Det skulle vara mycket bra om vi fick lite åsikter från er proffs, skriv gärna fritt vad ni tycker!

Tanken är att man ska slippa bära sågen i händerna när man har en längre sträcka att gå. Främst om det inte finns väg i närheten så man måste gå en bit från bilen till där man är och hugger. En idé att lösa detta är att använda något liknande en röjsågssele med fäste för motorsågen på ryggen. Vi har sett att det finns amerikanska ryggsäckar med fack för sågen, men det är inte riktigt vad vi siktar mot.

Är det någon som vet om det finns någon form av bärutrustning redan nu att köpa ute i handeln? Skulle det vara en intressant produkt om den fanns tillgänglig till vettigt pris?

Vilka egenskaper är viktigast om ni hade köpt en sådan här produkt (lätt att ta av och på, billig, mycket plats för grejor osv)?

Hur bär ni utrustningen idag? Har ni känt ett behov av att slippa bära grejorna i händerna någon gång? Har ni bra vägar till alla områden eller har ni alltid traktorn/fyrhjulingen när det är långt att gå från riktig väg?

Vilken utrustning förutom ett motorsåg har ni alltid med er om ni vet att det är en bit att gå? Vad för grejor skulle vara bra att slippa ha i händerna och ha på ryggen istället?

Vi uppskattar alla kommentarer vi får, kom gärna med egna förslag [emoji2]!

Hur har det gått?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#487629
Niking skrev:Hur har det gått?
/Niklas


Tyvärr så kom vi inte längre än till några 3D-skissar på datorn i projektet. Jag hade tänkt att bygga en prototyp, men sen kom annat emellan. Men det skulle nog vara svårt att producera för att sälja, jag tror nämligen att det blir för dyrt så det inte finns många kunder kvar. Dock borde man ta sig tiden att göra en fungerande prototyp till sig själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487638 Ja, gör man en prototyp till sig själv och tar utvecklingskostnaderna på nöjeskontot, så blir det inte så dyrt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#487643
Niking skrev:Ja, gör man en prototyp till sig själv och tar utvecklingskostnaderna på nöjeskontot, så blir det inte så dyrt.
/Niklas


Jo, det mesta går ju att finansiera med rätt inställning och lite arbete :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

miss_stihl  
#496344 Sambon klurade länge på denna prototyp!
Han blev rätt nöjd. Sågen kan han dra ut och stoppa tillbaka utan att behöva ta av sig säcken

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#496534
miss_stihl skrev:Sambon klurade länge på denna prototyp!
Han blev rätt nöjd. Sågen kan han dra ut och stoppa tillbaka utan att behöva ta av sig säcken


Trevligt, är den byggd på stommen av en gammal ryggsäck?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

miss_stihl  
#496631 Nja det är en haglöfs bärmes

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).