Motorsåg och handhållet

Ny yxa från Fiskars?

9 inlägg 4861 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny yxa från Fiskars?

Hema  
#352493 Tack vare tråden Fiskars miniskotare???:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=24374&p=352488#p352488
Så fann jag vid googlande på "Fiskars 3000", denna yxa:
Bild

Kan inte finna något mer om den på Fiskars hemsida, men det finns lite olika bilder ut på nätet, tror vikten var runt 900g.
Något mindre och mer kvist än klyvyxa, så hade det kanske kunnat bli en favorit som skogshuggaryxa när man behöver både yxa och något bra att slå med.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

Hema  
#352516 Någon som har någon info om denna yxa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny yxa från Fiskars?

JensSkoog  
#352556 Den kostar 229 zloty i Polen, ser jag när jag söker :lol: :lol: Men, jag skulle inte ta mina händer i en yxa med plastskaft - det känns inte riktigt :roll:

Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

Hema  
#352565
JensSkoog skrev:Den kostar 229 zloty i Polen, ser jag när jag söker :lol: :lol: Men, jag skulle inte ta mina händer i en yxa med plastskaft - det känns inte riktigt :roll:

Kan hålla med. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny yxa från Fiskars?

machonisti  
#352576 Jobbat en del med fiskars plastskaft sen de kom ut med klyvyxorna för kanske 15 år sedan. Pröva innan ni tar ställning.

Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

Elfving  
#352604 Jag har ingen Fiskars själv, men de som är hängivna yxanvändare menar att det är ett bedrövligt stål i Fiskars moderna yxor. Är man beroende av varaktig skärpa och möjlighet att kunna underhålla eggen så skall man köpa nåt annat.
Troligen duger den gott om man inte är för kräsen. Plastskaft är nog bara en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

åberg  
#353089 Innan jag flyttade från mina föräldrar tyckte jag också att träskaft var bättre. För med Fiskars plastyxa kunde man inte slippa undan vedhuggningen genom att slå av skaftet, trots idoga försök. :D

Skämt åsido så är de inte dåliga, de är bra. Dock ej till att dela inväxt fyrtumsspik i tu. Då blir det jack i eggen. :smile:

Skaften har inte hänt nåt alls med vad jag kan se. Utom det kosmetiska förstås, de blir lite blankare i perioder och kådigare i perioder beroende på vad för ved jag får tag på. Men nåt slitage kan jag inte se.

Jag kan inte gå i god för plastskaftade yxor av andra fabrikat. Det kanske finns såna som slår och vibrerar i händerna och är obekväma att hålla i, men det vet inte jag för jag har bara använt trä och Fiskarsplast.

Jag håller med machonisti, prövning före dom.

Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

Hema  
#353110 En fördel med plast framför trä är att det inte torkar, så att huvudet riskerar att lossa. Men jag gillar träskaft!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny yxa från Fiskars?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353112 Fick ta över en för några år sedan, och skaftet funkar bra och håller trots hårt slitage. Men stålet i yxan är inget vidare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).