Motorsåg och handhållet

550 skjært seg (igjen)

73 inlägg 16803 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352487
jannee skrev:Vill INTE hålla med Hema, tvärtom det är skit om de INTE håller bättre än förr. Har utvecklingen totalt avstannat inom tvåtaktsmotorernas utveckling.
Jämför med bensinbilarnas utveckling. I min ungdom gick motorn runt 10 000 mil därefter fick man borra om den + nya kolvar,lager o.s.v., därefter gick den ytterligare 10 000 mil. 75 hk stark tog knappt 1 liter/mil. Jämför med dagens motorer. Dubbla styrkan ur en lika stor motor, bränsleåtgång ungefär 50 % och de håller säkert runt 30 000 mil om servicen skötts regelbundet.
Är nog mer inne på Tallens uppfattning.

Det som vi har nu i sågarna som Stratified/X-torq är det många som anser är nytt.
Kanske Reedventil motorn med ska provas en gång till så man vet säkert...

Sågarna är tyngre och håller sämre. Detta är nog ett svår ignorerat faktum.
Ser man till hur många drift timmar det blir i såg med bestämd vikt/effekt så går det klart baklänges.
Likaså om man ser till Krona/drift timme.

Det där tjafset om miljö är bara trams som ska se fint ut, funderar man lite på det spricker det argumentet rätt snabbt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

Hema  
#352496
jannee skrev:Vill INTE hålla med Hema, tvärtom det är skit om de INTE håller bättre än förr. Har utvecklingen totalt avstannat inom tvåtaktsmotorernas utveckling.
Jämför med bensinbilarnas utveckling. I min ungdom gick motorn runt 10 000 mil därefter fick man borra om den + nya kolvar,lager o.s.v., därefter gick den ytterligare 10 000 mil. 75 hk stark tog knappt 1 liter/mil. Jämför med dagens motorer. Dubbla styrkan ur en lika stor motor, bränsleåtgång ungefär 50 % och de håller säkert runt 30 000 mil om servicen skötts regelbundet.
Är nog mer inne på Tallens uppfattning.

Hah du behöver inte hålla med mig. :)

Men är det inte också som så att dagens XP-motorer varvar mer än de äldre modellerna? Klart vill man att grejerna ska hålla, på den punkten håller jag med dig helt klart.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352504 Fattar inte varför det är så bra med massa motorvarv? Ser ingen nytta med det om det inte lagras energi i vikter som nu har tagits bort för att de ska komma upp i höga varv snabbt..

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352511 Skulle hatt ei 346 xp/xpg liggende. Mi eiga 550 har Ikkje skjært seg enda da men, har hatt ho siå august -15

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352512 [quote="can"]Skulle hatt ei 346 xp/xpg liggende. Mi eiga 550 har Ikkje skjært seg enda da men, har hatt ho siå august -14

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352526 Att sågarna ( 550 / 560 ) har problem med ovalt slitna cylindrar är väl känt, enligt vad jag hört från en HVA mekaniker la HVA om produktionslinjen med sämre toleranser som följd. Tidigare tillverkades t.ex en cylinder, utifrån dennas mått tillverkades sedan motorhalvor e.t.c. Med 550 / 560 tillverkas motordelarna och monteras utan att först mätas mot varandra. $-) $-)

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

totte  
#352530
Palms skrev:Jag tror att de går för snålt pga miljökraven.
346 är mer driftsäker.


Det är det det handlar om. I stort sett alla riktiga proffssågar från tiden före miljöfläkteriet höll bättre. Förr ställde man upp tvåtaktarna så de fick ett litet bränsleöverskott, medförande då förstås lite mer utsläpp av oförbrända kolväten och annat osunt. Men motorerna höll. Alla som mekat med sågar vet att för snål inställning tar död på motorn.

Nu har man då alltså infört dessa miljökrav. Det leder till att motorerna hela tiden går på gränsen till överhettning. Därmed har man reducerat utsläppet av vissa substanser just när sågen körs. Troligtvis är det en loska i havet jämfört med allt som belastar miljön genom att sågarna inte håller och måste ersättas med nytillverkade betydligt oftare.

Som så mycket annan "miljövänlighet" så är det verkninglös eller negativt verkande symbolpolitik. Min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

machonisti  
#352531 Inte kan det ju vara miljövänligare att tillverka en massa nya grejer.

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352535 Det är då för väl att jag hann köpa mig en ny 346:a 2010, sågen går verkligen som ett " skållat ollon," något lite långsammare acceleration än 550:in, men nog tycker jag den varvar högre.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352537 Varför köper ni såna där skitgrejor autotune och sånt där djävla joller.Det är klart det blir problem och nu blir det väl gråt och tanda gnissel men det bjuder jag på. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352539 Dä finns ju inte så mycket att välja på Karl.. :shock:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352540 Skulle aldrig köpa en såg med autotune bättre med karltune. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: 550 skjært seg (igjen)

anersimyra  
#352548
1448047848_image.jpeg
" Dolmarna " går fint som fan, min 4605 är väldigt lik 346:an i gången, gammal hederlig förgasare såklart.. :grin:

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352550 :-BD

Avatar Fallback

Re: 550 skjært seg (igjen)

röjar kalle  
#352553
röjar kalle skrev::-BD

Jag har träffat på några som kört Dolmar genom åren.Dom låter och går bra helt klart att man inte inhandlat någon är väl att det varit ett udda märke.Man är väl inte sämre en att man kan tänka om. :grin: :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).