Skogsmiljö och Trädlära

Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

31 inlägg 18212 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har du lärt dig idag?

Hema  
#352380
Seb macahan skrev:Ok. En sån hittade jag för ett tag sen med skördaren om ni minns. 20-30cm skorpa av jord och gräs och under det ingenting mer än vatten. Jag har för mig att jag puttade ner 40-talet massavedsbitar under hjulen och ingen av dom syntes när vi fick bort maskinen och inte heller nu. Där har det stått klart fint vatten hela sommaren och hösten med samma vattennivå. Detta ligger precis intill en rullstensås. Kan jag vara rätt på då i mina funderingar? eller är det bara sank mark.

Valfridsson, vad fint :-BD

Hade det hänt mig, hade jag allt börjat bli lite kallsvettig. Att 40-talet stockar bara försvinner sådär känns lite lätt olustigt minst sagt. Gött att det löste sig med maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Fredrik Reuter  
#352402 Hej,
Jag delade nu denna tråd så vi kan prata kallkällor i en egen tråd.

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352407 Man hittar väl kallkällor genom att vattnet är klart, och inte så där mossbrunt eller grumligt? Har alltid velat ha en kallkälla, men inte hittat någon än. Ja, vi har ju vid gården förstås men ute i skogen. Skulle kunna bli en fin rastplats för vandrare.

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

jannee  
#352411 På riktigt gamla fastighetskartor brukar de i alla fall vara utsatta. Ofta hade hela byn rättighet att ta vatten där, samma med grus och sandtäkter - dock inga allmänningar.

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Camwood  
#352413 En kallkälla är en rikedom i skogen och har man en sån så ska man vara rädd om den/dom. Sätt gärna upp en skylt och häng dit en kåsa för att dricka ur. Skogspromenaden blir trevligare då för sej skälv och för tillfälliga besökare i skogen. En annan aspekt är att när man fällt ett träd med en otrolig tillväxt som sticker ut från mängden så brukar jag tänka att det här trädet står nog på en kallkälla.
1448013294_20120514-165027.jpg

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

skogsbonne  
#352427 Vi har en kallkälla nedanför vårat hus i "myr"kanten, pumpar upp ca 1 l i sekunden, har försett 3 hus och 3 ladugårdar med vatten i många år :)

Tidigare för måånga år sen togs vattnet från en kallkälla längre upp i skogen som rann till huset med självtryck, vattnet rann väl troligen i en ledning av trä

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Fredrik Reuter  
#352457 Ja, ett riktigt häftigt fenomen detta.
När grannen borrade för bergvärme så borrade bergvärmeföretaget rakt i någon vattenåder, kommer inte ihåg hur det var nu, men problem medförde det.

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

axwell  
#352473
Fredrik Reuter skrev:Ja, ett riktigt häftigt fenomen detta.
När grannen borrade för bergvärme så borrade bergvärmeföretaget rakt i någon vattenåder, kommer inte ihåg hur det var nu, men problem medförde det.


Det borde ju ha varit positivt men någon annan blev kanske utan vatten.

Rörligt vatten i borrhålet gör att det tål större effektuttag utan att temperaturen sjunker lika dramatiskt som i stillastående.

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Tosca  
#352474 Det brukar kunna vara mycket skärvsten i vattenådror, de kan nog bråka och kila fast när man borrar.

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Camwood  
#352704
Fredrik Reuter skrev:Ja, ett riktigt häftigt fenomen detta.
När grannen borrade för bergvärme så borrade bergvärmeföretaget rakt i någon vattenåder, kommer inte ihåg hur det var nu, men problem medförde det.

Problemet med det när man borrar är att kaxet som normalt samlar i en container i tätbyggda områden blir full med vatten. Annars brukar man leda överskottsvattnet rakt ut i naturen. Man kan dränera containern med pumpar. Annars så är det bara fördelar med en vattenåder i värmehål !!! Hålet kommer att ständigt värmas med vattnet och kommer nästan aldrig bli utkylt.

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Göt  
#352727 Jag har tappat bort en kallkälla det är väldig märkligt men den måste ha växt igen på kanske 5 år och jag hittar den inte,,,märkligt

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Hema  
#352738
Göt skrev:Jag har tappat bort en kallkälla det är väldig märkligt men den måste ha växt igen på kanske 5 år och jag hittar den inte,,,märkligt

Sinat?

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Göt  
#352894 var ut och tittade idag 8 grader kallt och en centimeter snö....Den har flyttat sig kanske 50 meter det syntes på isen :roll:

Avatar Fallback

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Hema  
#352896
Göt skrev:var ut och tittade idag 8 grader kallt och en centimeter snö....Den har flyttat sig kanske 50 meter det syntes på isen :roll:

Ja för minnet sviker en ju aldrig. ;)

Användarvisningsbild

Re: Kallkällor i skogen, varning för fastkörning!

Göt  
#352898 Det kommer jag inte ihåg :-@ :D :-J

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).