Arbetskläder för skogen

Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

44 inlägg 24731 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Skogsmänniska  
#352281 dubbelpost
Senast redigerad av Skogsmänniska tor 19 nov 2015, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Skogsmänniska  
#352282 Precis! Och det har man väl i pallryggsäcken med kaffe och lunchen!
Blir svårt att få utrymme med flera selar om ryggen?
Jag slänger sågen på höger axel och bränsle/olja i vänster hand. Man går ju inte så många kilometrar ändå?!
T Landström skrev:Glöm inte att man vill gärna ha med sig mat, torra kläder och liknande....

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Hugin  
#352284 Idén är inte dum, även om den kanske inte blir en kommersiell framgång (?). Som projekt kan ni nog lära er mycket, det är också trevligt att det berör just skogsarbete!
Tänk också på ergonomin: exempelvis effekter av att placera en rygglast högt kontra lågt ... .
Lycka till och låt oss ta del av resultatet!

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352289
550 skrev:
Niking skrev:Ja, jag har använt Fjällrävens brandkårsram, men det var för länge länge sedan. Långt innan jag lärde mig köra motorsåg.
/Niklas

Ok, är den lika stabil som den ser ut? Den verkar vara dimensionerad för vad man orkar lyfta. Men int är väl du så gammal Niklas :wink:


Den är stabil.

Närmare 20 år sedan är väl rätt länge sedan?

Vad jag minns, så är rörligt höftbälte bra vid vandring och fast höftbälte bra vid skidåkning. Sedan är det bra om axelremmarnas infästning kan justeras ordentligt i höjdled. På brandkårsramen (liksom min gamla Haglöfs Alaska) har jag fått montera på en ramförlängare + låtit svetsa på en extra tvärribba på ramförlängaren, för att axelstramarna ska hamna i rätt vinkel. (Jag är 196 cm och har en lång rygg).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352296
Hema skrev:
550 skrev:Vad är det för vajerspel? Menar du en vinsch, typ Ardenner?


Har några Lug-Alls, samt så har jag då också med mig några rundslingor att fästa runt träden.

Ok, då vet vi hur de ser ut.

Niking skrev:
550 skrev:
Niking skrev:Ja, jag har använt Fjällrävens brandkårsram, men det var för länge länge sedan. Långt innan jag lärde mig köra motorsåg.
/Niklas

Ok, är den lika stabil som den ser ut? Den verkar vara dimensionerad för vad man orkar lyfta. Men int är väl du så gammal Niklas :wink:


Den är stabil.

Närmare 20 år sedan är väl rätt länge sedan?

Vad jag minns, så är rörligt höftbälte bra vid vandring och fast höftbälte bra vid skidåkning. Sedan är det bra om axelremmarnas infästning kan justeras ordentligt i höjdled. På brandkårsramen (liksom min gamla Haglöfs Alaska) har jag fått montera på en ramförlängare + låtit svetsa på en extra tvärribba på ramförlängaren, för att axelstramarna ska hamna i rätt vinkel. (Jag är 196 cm och har en lång rygg).
/Niklas

Ja, det är några år. Det var intressant med ramförlängningarna. Hur fungerar en vanlig röjsågssele för dig?

Hugin skrev:Idén är inte dum, även om den kanske inte blir en kommersiell framgång (?). Som projekt kan ni nog lära er mycket, det är också trevligt att det berör just skogsarbete!
Tänk också på ergonomin: exempelvis effekter av att placera en rygglast högt kontra lågt ... .
Lycka till och låt oss ta del av resultatet!

Visst, det är inte troligt att det blir något kommersiellt, men det är kul att jobba med ändå. Ergonomi är alltid viktigt, men tyvärr brukar det bli en avvägning mot priset.

Skogsmänniska skrev:Precis! Och det har man väl i pallryggsäcken med kaffe och lunchen!
Blir svårt att få utrymme med flera selar om ryggen?
Jag slänger sågen på höger axel och bränsle/olja i vänster hand. Man går ju inte så många kilometrar ändå?!

Det har du rätt i, många gör säkert som du beskriver. Man får ta det lite försiktigt så inte kedjan drar i halsen om man ramlar dock!

T Landström skrev:Glöm inte att man vill gärna ha med sig mat, torra kläder och liknande....

Jo, maten är nästan det viktigaste att ha med :smile: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

molnia  
#352301 någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352304 För att få avbärarbältet på höften istället för på magen, har jag fått klippa av och förlängt bärremmarna vid infästningen. Förlängningen har varit 10-20 cm beroende på modell:

Stihl Advanced XXL http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... S-560.aspx

Stihl X-fit sele http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... X-FIT.aspx

Jonsered vector 4 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... -vector-4/

Husqvarna stora bärbara batteri http://www.husqvarna.com/se/accessories ... e/bli940x/

Se även en gammal tråd i ämnet Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352337
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P

Tja, man slipper bära med armarna åtminstone, men det låter lite obekvämt :lol:

Niking skrev:För att få avbärarbältet på höften istället för på magen, har jag fått klippa av och förlängt bärremmarna vid infästningen. Förlängningen har varit 10-20 cm beroende på modell:

Stihl Advanced XXL http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... S-560.aspx

Stihl X-fit sele http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... X-FIT.aspx

Jonsered vector 4 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... -vector-4/

Husqvarna stora bärbara batteri http://www.husqvarna.com/se/accessories ... e/bli940x/

Se även en gammal tråd i ämnet Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas

Det låter bökigt, ska läsa igenom tråden. Det finns många problem man inte tänker på när man håller genomsnittslängd. Noterar att Husqvarna skriver "Den ergonomiska selen kan justeras för alla kroppsstorlekar" om batteriselen... Har själv bara använt Husqvarnas Balance X till röjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352341
550 skrev:
Niking skrev:För att få avbärarbältet på höften istället för på magen, har jag fått klippa av och förlängt bärremmarna vid infästningen. Förlängningen har varit 10-20 cm beroende på modell:

Stihl Advanced XXL http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... S-560.aspx

Stihl X-fit sele http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr% ... X-FIT.aspx

Jonsered vector 4 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... -vector-4/

Husqvarna stora bärbara batteri http://www.husqvarna.com/se/accessories ... e/bli940x/

Se även en gammal tråd i ämnet Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas

Det låter bökigt, ska läsa igenom tråden. Det finns många problem man inte tänker på när man håller genomsnittslängd. Noterar att Husqvarna skriver "Den ergonomiska selen kan justeras för alla kroppsstorlekar" om batteriselen... Har själv bara använt Husqvarnas Balance X till röjning.


Det är dessvärre vardagsmat för mig. Samma sak med planteringsborr och lieorv f.ö. Tyvärr en avigsida med massproduktion på fabrik. (Tidigare, när man tillverkade sina verktyg själv, eller beställde hos den lokala bysmeden etc., så var måttbeställning en självklarhet). One size does not fit all!

Justeringen på Husqvarnas batterisele är icke tillräcklig för min del, men räcker kanske för de flesta?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

mikael_s  
#352406 Jag skulle då tänka på att köpa en sådan bärplattform om den blev bra och inte hiskeligt dyr. Inget avancerat bärsystem för att vandra långt för min del men då jag ofta cyklar ut i skogen är det bra att ha båda händer fria. Om man sedan kunde ställa av sig den så den blev ståendes skulle också vara fint. Något klurigt fäste för en röjsåg med kanske? Bängligt att cykla med!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352408 Cykla med en större bärmes undviks ju så långt det är praktiskt möjligt.

Farsan gjorde en enkel "cykelväska" för två motorsågar. Två svärdshållare i form av 2"x8" plankor som hölls samman av ett rör. Denna sattes sedan på frampakethållaren.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 03 apr 2016, 00:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352421
mikael_s skrev:Jag skulle då tänka på att köpa en sådan bärplattform om den blev bra och inte hiskeligt dyr. Inget avancerat bärsystem för att vandra långt för min del men då jag ofta cyklar ut i skogen är det bra att ha båda händer fria. Om man sedan kunde ställa av sig den så den blev ståendes skulle också vara fint. Något klurigt fäste för en röjsåg med kanske? Bängligt att cykla med!

Ungefär hur mycket är hiskeligt dyrt för dig, om det är en bra produkt? Cyklar du med röjsåg? :surp:
Till cykel kan borde en mer ryggsäcksliknande lösning fungera, till exempel:
Bild


Niking skrev:Cykla med en större bärmes undviks ju så långt det är praktiskt möjligt.

Farsan gjorde en enkel"cykelväska" för två motorsågar. Två svärdshållare i form av 2"x8" plankor som hölls samman av ett rör. Denna sattes sedan på frampakethållaren.
/Niklas

Har själv gjort en svärdshållare på bakre pakethållaren där man stoppar ner svärdet bredvid hjulet så motorsågskroppen kommer ovanför mitten på hjulet (ungefär). Fungerade ganska bra, men inte så ofta den användes för det är så stelt att cykla med skyddskläder :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

mikael_s  
#352425
550 skrev:
mikael_s skrev:Jag skulle då tänka på att köpa en sådan bärplattform om den blev bra och inte hiskeligt dyr. Inget avancerat bärsystem för att vandra långt för min del men då jag ofta cyklar ut i skogen är det bra att ha båda händer fria. Om man sedan kunde ställa av sig den så den blev ståendes skulle också vara fint. Något klurigt fäste för en röjsåg med kanske? Bängligt att cykla med!

Ungefär hur mycket är hiskeligt dyrt för dig, om det är en bra produkt? Cyklar du med röjsåg? :surp:
Till cykel kan borde en mer ryggsäcksliknande lösning fungera

Tja, en begagnad ryggsäck fås ju för 100-500:- så över 1000-1500:- börjar kännas tveksamt.

Idag använder jag just en ryggsäck till såg, bälte, hjälm och lite annat småkrafs. Kombidunken i en korg bak på cykeln. Funkar fint men har ofta tänkt snickra ihop ett mer skräddarsytt system av en gammal ramryggsäck. Såghållare på cykeln funkar såklart bra också men har man långt att gå efter man ställt cykeln kan det vara gott att ha sågen på ryggen.

Att cykla med vanlig röjsåg är bökigt men går ok om man har den hängandes i selen och röret fram på styret. Kedjeröjsågen däremot är fin att cykla med :)

PS Ett option kunde vara airbags som i en lavinryggsäck. För oss som använder uråldriga transportmedel:

Bild

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Göt  
#352479
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P


Ett ok var inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan behövde inte alls vara obekvämt var vanligt när man bar vatten åt djuren :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352490 Ska man cykla med röjsåg eller motorsåg, torde väl en cykelkärra typ Bob Yak vara idealiskt.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).