Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74667 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#345098
th skrev:Vad är det för mening med att ha en snabb vedmaskin när veden ändå hamnar på backen :shock:

Jag tycker att en maskin ska vara så pass snabb att man inte känner att man har en massa dötid som man inte kan utnyttja. Alternativ till en snabb maskin är en maskin som kan gå av sig själv, där man själv kan och hinner fylla på med (om vi snackar vedmaskin) nya stockar och samtidigt hinner ta om hand det klyvna.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#352227 Denne jätten från USA verkar vara solgt til nån som heter ogarden ved, nån som känner nåt til dom??
Er vel inte direkt vanlig maskin här i Europa.
En BEll 8000.
Verkar ha bra kapasitet på grovt virke.

1447952029_uten_navn.jpg




Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

axwell  
#352234 Kan det vara denna ?

http://oegaarden.se/?page_id=71

Årjäng i Värmland, norsk text. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#352259
axwell skrev:Kan det vara denna ?

http://oegaarden.se/?page_id=71

Årjäng i Värmland, norsk text. :roll:


Hmmm, tja inte vet jag.
Var inte mycket på dom bilderna som liknar maskinen ifråga.
Ser bara en vedklipp på några av bilderna. :surp:
Sidan verkar dock inte uppdaterat sen 2014.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

80-90  
#352287 den vedmaskinen låg ute till salu på finn tidigare i år

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#352308 Hej,
Ja, det var sannerligen rejäl "Amerikanskt snitt" på denna.
Tack för klippet stegmaster! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#352334
Fredrik Reuter skrev:Ja, det var sannerligen rejäl "Amerikanskt snitt" på denna.

Ja det var en Amerikansk snitt på båda maskinen och storleken på vedklabberna. :wink:


80-90:
Ok, så den Bell maskinen er redan solgt vidare då.

Var en som var medlem här et lite tag för några år sedan, som investerat rejält i nåt jätteanlegg med Pezzolatomaskiner som even det er solgt vad jag vet.
Så verkar som det er svårare tider nu innom branchen, spesielt för dom som driver stort med dyra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#352354 Problemet som jag ser det, förutom prisbilden, är att det krävs så stora ytor att röra sig på om man satsar på att bli större. All torkning är en skrymmande verksamhet.

Användarvisningsbild

Cord King - Världens snabbaste vedmaskin?

Torbjörn Johnsen  
#370609


Här kommer ett amerikanskt bidrag till.
Cord king CS 20-40, enligt egen uppgift världens snabbaste vedmaskin. Gäller ju knappast vedens "utgångshastighet" utan möjligen produktionsvolymen. Hur står sig den här jämfört med nordiska vedprocessorer?

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Tosca  
#370610 Ja, lägger man på en massa effekt och ganska grov ved ökar ju volymen fort.
Fast sådär grovkluven ved duger ju bara till pannved, ska man få ner den i kamindimension behöver den klyvas igen, och då stiger produktionstiden...
Så varken produktionseffektiv eller energieffektiv är min slutsats.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#370615 Jag instämmer och frågar om kunden blir nöjd med veden?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#370646 Denna er lika snabb, och klarer sig med under halften av kraften(40hk), klarer 44cm diam.
Dessutan er priset ca 1/8 av en Cord-King 27-40. (Cord king`s toppmodell koster över 100.000$ vil jag minnas). :surp:
Even om jag har tak och sits til min maskin (samma som i videon nedan), så skulle det vore mums med en värm hytt att styra maskinen ifrån, som det er på denna Cord king, och flere andra Us/Canada maskiner. 8)


Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

r93  
#370691 Du ser väl att dom har ökat hastigheten på filmen!!??

Blir inget seriöst intryck då!

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

tyke  
#370715
r93 skrev:Du ser väl att dom har ökat hastigheten på filmen!!??

Blir inget seriöst intryck då!

Ha-Ha ser ut som en chaplinfilm .Det går lite väl snabbt ser ut som en robot som kör maskinen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#370771 Nä, tror ni tar fel nu.
Har samma maskin själv, så jag vet hur snabb den er. 8)
Det dom dock gör i videoen er att dom varvar pto lite över dom 400rpm som er rekommanderat. (typ 420rpm skulle jag gissa.), och kör fullt spett på innmatning, svärd ner och utmatningen.
Dock brukar jag själv köra på lite mindre enn 400rpm (typ 380rpm eller så), då den er riktig snabb då med, sen kan traktoren varva lite lägre då.
Klyven gör en vända på 2,5sec, sen varvar dom PTO lite över i denna filmen, og jag får det til ca drygt 2sec, så tror inte dom ökat hastigheten på filmen.
Det er oavsett rett nära verkligheten.
(ska se om jag hinnar med att göra en video själv en dag, så får vi se). :smile:
Dessa lite äldre modeller var ruskigt snabba, dom nya har fått grövre klyvkolv så dom er inte lika snabba, då pumperna er dom samma.
Jag ska legge til en fråga til videoen, och se va dom säger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).