Arbetskläder för skogen

Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

44 inlägg 24733 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352197 Vi håller på med ett skolprojekt som går ut på att göra en bärsele för motorsågar. Det skulle vara mycket bra om vi fick lite åsikter från er proffs, skriv gärna fritt vad ni tycker!

Tanken är att man ska slippa bära sågen i händerna när man har en längre sträcka att gå. Främst om det inte finns väg i närheten så man måste gå en bit från bilen till där man är och hugger. En idé att lösa detta är att använda något liknande en röjsågssele med fäste för motorsågen på ryggen. Vi har sett att det finns amerikanska ryggsäckar med fack för sågen, men det är inte riktigt vad vi siktar mot.

Är det någon som vet om det finns någon form av bärutrustning redan nu att köpa ute i handeln? Skulle det vara en intressant produkt om den fanns tillgänglig till vettigt pris?

Vilka egenskaper är viktigast om ni hade köpt en sådan här produkt (lätt att ta av och på, billig, mycket plats för grejor osv)?

Hur bär ni utrustningen idag? Har ni känt ett behov av att slippa bära grejorna i händerna någon gång? Har ni bra vägar till alla områden eller har ni alltid traktorn/fyrhjulingen när det är långt att gå från riktig väg?

Vilken utrustning förutom ett motorsåg har ni alltid med er om ni vet att det är en bit att gå? Vad för grejor skulle vara bra att slippa ha i händerna och ha på ryggen istället?

Vi uppskattar alla kommentarer vi får, kom gärna med egna förslag :smile:!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352200 Har ni kollat upp Fjällrävens brandkårsram? Även Skogma har ju någon liknande bärram för plantkartonger.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Sandström87  
#352216 Bygg en sådan av en gammal ramryggsack. Denna kostade mig 60kr

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Hema  
#352222 Vad jag har med mig brukar bero på vad för uppgift/er jag ska göra, ibland bara motorsåg och bränsledunk, men ibalnd två sågar, vajerspel, slägga samt en ryggsäck för vätska, samt kanske något att äta. Jag har oftast väldigt nära dit jag ska 200-400m, men annars lockar väl att slänga upp grejerna på en atvvagn (kan man slänga med stege), alt. har hänt att man slänger grejerna i skottkärran och går ut.

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Göt  
#352224 jag har också tänkt så med någon form av bärmes för att kunna bära grejorna med eller ta dom med på skidorna

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

elis  
#352225 "Vi håller på med ett skolprojekt som går ut på att göra en bärsele för motorsågar". Njae.. det är väl tveksamt, hade det varit fallet så hade ni efter en utvecklingsprocess här presenterat ett lr flera förslag för utvärdering och kritik. Nu sitter ni bara som gökungar och vill matas med information.
Ut i skogen med er och jobba fram någonting nytt och fräscht, vem vet det, kan bli riktigt bra. Ni har alla möjligheter att se problemen ur nya perspektiv och det brukar kunna ge nya lösningar.
Kör hårt och lycka till!

Avatar Fallback

Re: Sv: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352228 Vi tackar för så många svar redan!

Niking skrev:Har ni kollat upp Fjällrävens brandkårsram? Även Skogma har ju någon liknande bärram för plantkartonger.
/Niklas

Tack för tipset! Det är något liknande som vi har tänkt, men kanske inte så kraftigt. Har du använt någon av produkterna?

valtra a75 skrev:Bygg en sådan av en gammal ramryggsack. Denna kostade mig 60kr

Bra och billigt hemmabygge :grin: Fungerar den bra? Skön att bära? Hur ofta använder du den?

Hema skrev:Vad jag har med mig brukar bero på vad för uppgift/er jag ska göra, ibland bara motorsåg och bränsledunk, men ibalnd två sågar, vajerspel, slägga samt en ryggsäck för vätska, samt kanske något att äta. Jag har oftast väldigt nära dit jag ska 200-400m, men annars lockar väl att slänga upp grejerna på en atvvagn (kan man slänga med stege), alt. har hänt att man slänger grejerna i skottkärran och går ut.

Ja, motorsåg och dunk känns mest prioriterat. Sedan kan man kanske få plats med lite mindre grejor också. Plus att händerna kan hålla det som inte får plats när man har mycket utrustning med sig.

Vad är det för vajerspel? Menar du en vinsch, typ Ardenner?

300 m kan vara rätt långt att gå om terrängen är jobbig, så visst förstår man att många använder traktor/atv för att komma in i skogen. Skottkärra har jag också använt någon gång, åtminstone på väg, men det är svårt att köra den i skogen!

Göt skrev:jag har också tänkt så med någon form av bärmes för att kunna bära grejorna med eller ta dom med på skidorna

Kul att det är fler som har haft samma tanke! Skidor var en förflyttningsmetod vi inte har tänkt på, tackar för den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Sandström87  
#352229 Bakom motorsågshållaren kan man ju sätta en liten distans så man får med ett extra svärd. Den är nyutvecklad så ja ha inte hunne me å pröva den.

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352232
elis skrev:"Vi håller på med ett skolprojekt som går ut på att göra en bärsele för motorsågar". Njae.. det är väl tveksamt, hade det varit fallet så hade ni efter en utvecklingsprocess här presenterat ett lr flera förslag för utvärdering och kritik. Nu sitter ni bara som gökungar och vill matas med information.
Ut i skogen med er och jobba fram någonting nytt och fräscht, vem vet det, kan bli riktigt bra. Ni har alla möjligheter att se problemen ur nya perspektiv och det brukar kunna ge nya lösningar.
Kör hårt och lycka till!

Haha, tack elis, kan hålla med till viss del. Vi räknas förmodligen till den lata tangentbordsgenerationen :lol: . Dock så kan det vara bra att på ett tidigt stadium i projektet få in andras åsikter. Tycker att vi har redan har fått bra information här! Samtidigt har du helt rätt i att vi behöver ut och testa själva. Det ska vi göra, och förhoppningsvis kommer vi fram till förslag som går att visa här (utan att skämmas).

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352236
valtra a75 skrev:Bakom motorsågshållaren kan man ju sätta en liten distans så man får med ett extra svärd. Den är nyutvecklad så ja ha inte hunne me å pröva den.

Bra idé, testa det! Återkom gärna när du har hunnit använda den. Hur mycket hade du kunna tänkt dig att betala för en bärram, istället för att göra själv? En försiktig gissning är att exempelvis Fjällrävens för 2000+ kr inte var något alternativ rent prismässigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

ilbajten  
#352248 Hjälpte några killar med ett liknande skolprojekt för några år sen...
Hörde inget mer sedan å inte sett något om den.
Tror inte marknaden var så intresserad den gången.
Men lycka till, ideer behövs [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352250 Ja, jag har använt Fjällrävens brandkårsram, men det var för länge länge sedan. Långt innan jag lärde mig köra motorsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

550  
#352272
Niking skrev:Ja, jag har använt Fjällrävens brandkårsram, men det var för länge länge sedan. Långt innan jag lärde mig köra motorsåg.
/Niklas

Ok, är den lika stabil som den ser ut? Den verkar vara dimensionerad för vad man orkar lyfta. Men int är väl du så gammal Niklas :wink:

ilbajten skrev:Hjälpte några killar med ett liknande skolprojekt för några år sen...
Hörde inget mer sedan å inte sett något om den.
Tror inte marknaden var så intresserad den gången.
Men lycka till, ideer behövs [emoji106]

Tack. Många projekt leder inte till något vettigt, eller så passar inte priset marknaden. Återkopplingen brukar bli lidande om projekten blir mer åt det misslyckade hållet :???: . Dessutom är det viktigaste ofta inte själva produkten i sig, utan att man lär sig utvecklingsmetoder under studierna. Men självklart blir det roligare om man får ett bra resultat!

Har du själv använt någon bärutrustning förresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Hema  
#352273
550 skrev:Vad är det för vajerspel? Menar du en vinsch, typ Ardenner?


Har några Lug-Alls, samt så har jag då också med mig några rundslingor att fästa runt träden.

Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

T Landström  
#352278 Glöm inte att man vill gärna ha med sig mat, torra kläder och liknande....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).