Bilar

Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

19 inlägg 14053 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Fredrik Reuter  
#352193 Nu går Telia ut och börjar marknadsföra en ny tjänst som de kallar "Sense". Det är en tjänst där du under 2016 kan ansluta en dosa från Telia i din bil via OBD-porten som finns på de flesta bilar från och med 2001.

Väl ansluten så får du via webben och/eller en app bättre koll på din bil. Du kan se förbrukningen, kördata, karta vart bilen är/varit osv.

Ytterligare en funktion är att tjänsten skapar ett Wi-Fi nätverk i bilen. Det är alltså dosan som ansluter till Telias 4G nät och delar sedan internetanslutning så ingen i bilen behöver surfa på 4G nätet via sin telefon, platta eller dator, alla gör det via Sense tjänsten och Wi-Fi.

Det verkar också som att Telia kommer öppna upp för tredjepartskopplingar i systemet. De skriver inte så mycket om detta än, men har en bild från ett försäkringsbolag och tar även upp att man enklare kan ha kontakt med sin serviceverkstad mm.

Utöver ovanstående ska det gå att starta ev motorvärmare från tjänsten, även ex be bilen tuta om man inte hittar den på en stor parkering.

GPS verkar ingå i "dosan" man kopplar in i OBD porten, man behöver alltså inte ha GPS i bilen.

Det ska bli spännande att följa detta, tekniken går framåt.
Frågor kan vara integriteten i tjänsten, kostnaden och om denna tjänst kan användas som färdskrivare vid bokföring etc.

Sedan är frågan, kan man stoppa in denna i en skogsmaskin och få full koll på gallring, slutavverkning, markberedning osv?

http://www.telia.se/privat/bredband/tja ... elia-sense



   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352226 Verkar bra att blir oberoende av bilmärken. Har allt det där i min Volvo, men det är ju exklusivt Volvos och Volvos app man måste ha.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Fredrik Reuter  
#352319 Hej,
Ja, men den är inte dum den uvskogen, det negativa kan ju vara som du skriver, att den bara fungerar för Volvo...

Det är ju lite intressant också med tanke på att denna betalapp legat topp 10 över mest sålda betalappar på Google Play typ jättelänge.

https://play.google.com/store/apps/deta ... owl.torque

Troligtvis kan man få ut liknande ur Telias + då lite till.
Det känns som Telia vill positionera sig för framtiden med IoT och allt "det där"... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352388 IoT kommer bli stort i alla branscher. Jag fick faktiskt vår första större order i förra veckan på en. Azure IoT lösning. Blir otroligt spännande att bygga den.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Camwood  
#352392 Visst är det bra med ny teknik men kopplar du upp din bil så kan andra också göra det! Läste i DN en artikel för några månader sen om hur känslig din bil blir. Det enkla och roliga är att bilen "hänger sej" och du får stanna och "starta om den, eller roligare! du får ett medelande om uppgadering och du måste stanna och ta fram kreditkortet för att kunna köra vidare. Dom gjorde ett test i Usa på en flygplats med uppkopplade bilar och sen hackade man dom 20 mil därifrån och det var inga problem för hackarna att styra bilen mm. Hemskt!! Vill vi ha sådana bilar :?:

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352410 Så är det nog, behövs säkert byggas på med säkerhet även i dessa. Men hat min i tvår år nu, inte ett krångel alls och uppdateringar i systemet gör i samband med service. Måste säga att fördelarna är enorma, som att :

* Bilen larmar själv och talar om var den är om jag kör av vägen och hamnar inne i skogen
* Jag kan larma om på egen hand om jag behöver - en knapptryckning så vet systemet vem jag är och var jag är.
* Gått in på ett köpcentrum så får man en avisering om att bilen är olåst! Perfekt att då med ett tryck på appen låsa bilen.
* Varit i skogen och jobbat, startar värmaren en halvtimme före jag ska åka hem - varm bil (om man har mobiltäckning förstås)
* Vet alltid var bilen står och är, bra när jag har lånat ut den....
* Kan få ut alla uppgifter som behövs för att producera en reseräkning
* Fullständig statistik över bränsleförbrukning, medelhastighet med mera, kul om man gillar sånt.

Sen finns det mer också, men de här är några av de bästa fördelarna. Så jag kan inte tänka mig en bil utan dessa system nästa gång.
Fast allra bäst i den här bilen är radarn!

Avatar Fallback

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

axwell  
#352417
Uvskogen skrev:Sen finns det mer också, men de här är några av de bästa fördelarna. Så jag kan inte tänka mig en bil utan dessa system nästa gång.
Fast allra bäst i den här bilen är radarn!


Kan mycket väl tänka mig att även radarn kan manipuleras av hackarna.

Försökte lägga in en artikel från Vibilägare nr 14 2015, får inte upp den.
"Biltjuv 2.0" heter den, handlar om en Jeep Cherokee som utsätts för en attack som slutar lyckligt eftersom hackarna bara ville bevisa hur enkelt det var att ta över bilen, köra in den på en mindre väg och "putta" den ned i diket.

Ny Teknik har haft liknade artiklar.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

totte  
#352439 Nä fy tusan! Som god gammal bakåtsträvare så ser jag i stort sett bara alla risker med det.

behövs säkert byggas på med säkerhet även i dessa.


Det är väl vid det här laget rätt väl belagt att det är nästan omöjligt att bygga nåt som är uppkopplat och säkert samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Fredrik Reuter  
#386712 Hej,
Undrar hur det gått med Telia Sense egentligen. Jag har inte hört något mer om detta, videon nedan är fråm 7 dec 2015.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

totte  
#386736
Telia Sense kommer att lanseras stegvis under 2016 och kommer då att kunna köpas via Telias egna försäljningskanaler samt via våra olika partners.

http://www.telia.se/privat/bredband/tja ... elia-sense

Avatar Fallback

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Hema  
#386804 Håller med totte, varför koppla upp sin bil? Det som ev. skulle kunna vara av intresse är en bättre antenn som förstärker signalen till mobilen/plattan som man iaf har med sig.

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386841 Att kunna fjärrstarta dieselvärmaren räcker som argument för mig :-BD

V

Avatar Fallback

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Hema  
#386951 Går väl att lösa på en massa andra sätt än att öppna upp bilen för hackning?

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386968 Hur då?

V

Användarvisningsbild

Re: Telia Sense - Ansluter bilen till internet / app

Fredrik Reuter  
#386981 Hej,
Ja, det ska bli spännande att se hur det går för Telia Sense. En utmaning de har är ju att nya bilar idag snabbt blir gamla och med det menar jag att många bilar redan idag har en sim-kortsplats och antenn för 4G och wifi hotspot. Och det känns som att detta kommer öka hos biltillverkarna.
Det unika med att vara fristående kan vara att man kan knyta till sig tredjepartslösningar som fungerar för många bilmodeller i samma lösning och bli attraktiva på det sättet, men då måste det finnas någon mening med apparna också känns det som.

På sikt kanske Polisen hakar på med en dold app och kan ta bort alla fartkameror, det blir ju extremt enkelt att kolla om man kört för fort... :shock:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).