Skogsmiljö och Trädlära

Enkelt relaskop?

8 inlägg 9935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enkelt relaskop?

Fredrik Reuter  
#352213 Visst, relaskop är enkla i grunden, en liten urfasad bit i trä eller plast och ett snöre.
Men, trots detta glömmer i alla fall jag relaskopet titt som tätt när man skulle vilja mäta grundyta.

Funderade på om man inte skulle kunna använda något av sina fingrar istället, fingret sitter ju där det sitter och normalt växer ju varken finger eller arm värst mycket på oss vuxna så måtten är ju relativt konstanta.

Vad tror ni om detta, är det värt ett försök?

Formeln för mäta korrekt med ett relaskop är enkel:

(50 * [spalt i cm] / [längden i cm])2

Den uppmärksamme ser direkt att en längd mellan spalt och öga på 50 cm och en spalt på 1 cm ger faktor 1. Det är också så de flesta relaskop är skapta. Snurra ett varv (360 grader), räkna stammar på 1,3 m höjd och när du kommit ett varv och räknat stammarna så är summan av stammar lika med grundytan i m2 / ha (kvadratmeter per hektar).

Läs mer om Grundyta.

Utifrån formeln ovan så gjorde följande schema, det visar alltså vilka faktorer alt spalter vi kan få med våra egna armar.



Tja, vad tror ni om detta, fungerar det?
Och om, var ligger du i skalan?

Själv har jag ganska långa armar men små fingrar, hamnar faktiskt ganska nära 1 i faktor för lillfingret.



   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelt relaskop?

åberg  
#352220 Benstommen är ganska måttbeständig men mjukdelar varierar pga temperatur, vad man ätit och druckit samt säkert en massa annat. Användande av lillfinger sorterar därför under "tumregler", det blir alltså en viss variation men säkert inte helt förkastligt.

Har man bara nåt att mäta med kan man ju kalibrera fingret vid varje tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt relaskop?

Fredrik Reuter  
#352306 Hej,
Ja, så är det säkert, men frågan är om det gör någon större skillnad i resultatet (om nu det fungerar ö.h.t)?

Ingen annan än jag som testat och kalibrerat arm och finger och fått ut något lämpligt att mäta med?
Vi skulle ju kunna bygga ut tabellen ovan med ex faktor 2 så det kanske passar fler.

Tänkte jag skulle testa och kalibrera mot ett vanligt relaskop så får vi se hur det slår!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkelt relaskop?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Enkelt relaskop?

Fredrik Reuter  
#352313 Ja, men det var ju tummen Niklas ... :wink:

Attans att jag missat/förträngt detta, ber om ursäkt till både @niking @oas-forests @brickan och @baggböla

Har funderat på att införa "emojin" nedan på forumet, får nog göra det nu...

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelt relaskop?

axwell  
#352343 Skall testa med 13 mm-hålet i kombinyckeln, den är alltid med om motor/röjsåg är på plats.
Det gäller då att träna in en skuldervridning som ger 65 cm. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Enkelt relaskop?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352348 13 mm nyckeln kan bli kall att hålla i nu när kylan kommer...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Enkelt relaskop?

axwell  
#352368
Niking skrev:13 mm nyckeln kan bli kall att hålla i nu när kylan kommer...
/Niklas


Säkert, jag har ett lager vinterhandskar. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).