SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

36 inlägg 21269 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

haggloader  
#333871 Intressant finns det något diagram med kvoten m3fub/m3sk som funktion av träddiameter?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Sv: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#352199 Hej,
Det blir ett sent svar här @haggloader men jag har kollat lite på detta.
Det borde absolut gå att få fram data om trädvolymer utifrån BHD, brösthöjdsdiameter. Men det är inte lätt och beroende på bonitet och skötsel så får man nog aldrig detta exakt.

Men bilden nedan hittade jag hos Skogsstyrelsen, PDF:en om gallring.

Tror den är framtagen utifrån data i de sk GG-försöken och staplarna visar olika mätmetoder på samma träd.
Viktigt att påpeka i detta är att:

- Vet inte om detta material är symtomatiskt med medelvärden för ståndsortsindex för hela landet.
- Sifforna är i m3sk, skogskubikmeter. Vill man vet m3fub så får man multiplicera med ~0,85.
- Siffrorna speglar inte på något sätt medelstam i uttag vid gallring, det är något helt annat.

Tabellen är väldigt trubbig, jag försökte mäta på bilden och kom fram till att en gran med diameter brösthöjd på 10 cm innehåller ~0,06 m3sk. Tror det stämmer med den erfarenhet jag själv har (det är inte helt åt fanders i alla fall).

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Avslutat-03  
#352203 Intressant diskussion i denna tråd. Tipsar om att kolla in resultaten från Skogsstyrelsens alldeles färska konsekvensanalyser (dvs utvecklingen av skogstillståndet de kommande 100 åren baserat på olika scenarier). Där finns bl a beräkningar på uttag i både gallring och föryngringsavverkning samt omloppstider.

Ni hittar rapporter och nedladdningsbara resultatfiler här http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... -i-skogen/

Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Qkeeper  
#352241 Mycket intressant läsning! :)

Större uttag för snabbare tillväxt, mindre uttag sämre tillväxt men fler stammar/ha. Själv tror jag nog som fler vart inne på att det beror mycket på skogens ålder vid slutavverkning men att även maskingallringen spelar in. Kan ju se när man traskar runt och kör förbi närliggande skiften med samma förhållanden att maskingallrat på senare år Har drabbats hårdare av stormarna jämfört med manuellgallrade områden vilket ju också ger ett lägre resultat i slutavverkning.

Jag tror/hoppas att vi kommer se att små maskiner blir lönsamt i längden. Mindre körskador, de vägar som blir i gallring blir så pass små att de i en sista gallring försvinner då avståndet mellan träden ökar och att vi därmed också har fler stammar/ha i slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

jannee  
#352271 Prognoser och statistik i all ära men gå till era egna fastigheter och se själva efter. Stämmer prognoserna in på DIN fastighet.
Själv har jag kontinuerligt avverkat BETYDLIGT under tillväxten, förutom just Gudrun och Per stormarna.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#352317 Hej,
Ja, det är ett viktigt ämne detta tycker jag, och jag hoppas att tesen är fel.
Det som är lite oroande är att det inte finns någon riktigt kontroll på detta idag. Tänker då på att det är snart 20 år sedan Skogsstyrelsen genomförde den senaste gallringsuppföljningen. De har inte resurser som ni kan läsa om på sida 1 i denna tråd.

Det vore riktigt intressant om vi kunde göra en egen undersökning, kan vi inte försöka relaskopera i våra närområden som är gallrade, precis som jannee skriver, men det behöver inte vara på egen mark enbart.
Jag ska försöka göra det själv.

Så vi kanske ett litet humm om hur det ligger till, eller vad tror ni?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).