Öppna kategorin

Den viktigaste skogsmaskinen?

16 inlägg 6957 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Den viktigaste skogsmaskinen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

stegmaster  
#351989 För min del er det 3 maskiner jag er helt avhengig av.
Motorsågen, grävmaskinen, traktoren.
En motorsåg måste man ju ha.
Annars hadde inget mer blivit huggit om jag inte hadde haft grävmaskin då den "fina" skogen redan er avverkat, sen skulle ju inget blir gjordt utan traktoren.
Så får jag bara välja en maskin blir det traktoren, för den er involvert i alla moment.
I skogen med griplastervagnen, vinchar fram och lastar, frakter alt virke, lyfter på det stegmateren, driver vedmaskinen, flytter och leverar veden på paller til kund.
Detta förutom alt annat, som snörröjning, vägvedlikehold, som indirekt rör skogsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

halvproffs  
#351999 Det är svårt för att inte säga omöjligt att sätta det ena mot det andra iom att jag behöver alla för att kunna bedriva ett skogsbruk på MITT sätt. Grävaren lejer jag in för en måttlig peng. Andra faktorer som spelar in är; Skyddsutrustning(inte vill ni hugga utan skyddskläder?) måttband, huggarkoja, skogsforum :-BD mm.

Avatar Fallback

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352006 För mig är det datamaskinen. All kunskap och planering utgår från den. Utan datamaskinen, inget skogsforum! :)

Via datorn hittade jag utbildning i Växjö, via datorn hittade jag skiften jag köpte. Via datorn hittade jag mycket trevliga personer som hjälpt mig genom åren.

Annars är det nog röjsågen. :)

Avatar Fallback

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

jannee  
#352016 Utan tvivel röjsågen. En billig maskin i både inköp och underhåll. Efter att du satt plantor kan du med denna maskin få fram väldigt fin gallringsskog till en minimal kostnad.
Röjer du inte fram skog har du ingen nytta av dina andra maskiner :mrgreen:
Annars är det motorsågen som betytt mest för utvecklingen av svenskt skogsbruk. Steget mellan svans/yx och motorsåg är himmelsvidd.

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Kse  
#352019 Men vilken är då den onödigaste... :?:

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Fredrik Reuter  
#352023 Det kanske blir lite äpplen och päron, men i tråden Bästa investeringen en skogsägare kan göra? känns det som att vi kom överens om att röjsågen var bäst.

Onödigaste? Hmm, jag funderar vidare på den!

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Kse  
#352024 Jag tänkte säga fyrhjulingen men kom i samma veva på att den är en av dom minst nödvändiga, ja iaf om man ser till hur många det finns och hur många som praktiskt använder dom i skogen.

Den viktigaste är utan tvekan markberedaren.

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Fredrik Reuter  
#352027 Markberedaren? Wot! :D

Jag tänkte ju egentligen rösta på denna (eller var det onödigaste jag menade ... ?) :wink:


Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

stegmaster  
#352028 Onödigaste måste vel vara motorsåg nr 10, eller? :wink:

Avatar Fallback

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352036
stegmaster skrev:Onödigaste måste vel vara motorsåg nr 10, eller? :wink:



Nja, den behövs ju när man sågat fast motorsåg nr 9? :???:

Användarvisningsbild

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

Kse  
#352041
Fredrik Reuter skrev:Markberedaren? Wot! :D

Har vi nu avverkat alla träden och kört bort dom så ska vi väl göra rätt för oss se till att där kommer upp ny skog.
Att avverka är inget måste, men att återbeskoga är det.

Och ska man gå efter devisen "There shall be only one!" så är frågeställningen bara dum och jag svarar då markberedaren. :wink:

Avatar Fallback

Re: Sv: Den viktigaste skogsmaskinen?

Blivande snickare  
#352044
Kse skrev:Men vilken är då den onödigaste... :?:

Där fick vi nåt att fundera på!

Avatar Fallback

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

tallen100  
#352047
Kse skrev:Men vilken är då den onödigaste... :?:

En Husqvarna som startapparaten gått sönder på? :D

Avatar Fallback

Re: Den viktigaste skogsmaskinen?

jannee  
#352049 Man kan även tänka så här, vilken maskin vill jag absolut INTE undvara, och mitt fall är det motorsågen.
Det går att röja med den, gjorde så i min ungdom. Gallra och slutavverka, ta hand om veden på sågbacken o.s.v.
Traktor med vagn - en självklarhet men hur stor användning är beroende på hur aktiv jag är.
När jag "ser" mig runt är det många framförallt äldre som bara använder sig av motorsåg, resten lejer de för, även "månskensbönder" eller trottoarbönder springer runt i skogen med motorsåg och allt övrigt lejer de in.
Är man sedan så händig som Hugin, är en Husqvarna med problem inget att bekymra sig för :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).