Gallring

Planera arbetet vid manuell gallring

42 inlägg 24312 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Seb macahan  
#351970 Ska du gallra 100-200ha manuellt!!!! :shock:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Storken  
#351971 Är du säker på att det inte är en nolla för mycket? :shock:
Skulle aldrig få för mig att ens överväga nån manuell gallring om det rör sig om så mycket som 100-200 ha...
Ja inte ens om det så" bara" skulle vara 10 ha.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Davvi  
#351974 Njäe, riktigt så var väl inte tanken men eftersom jag ej har exakt koll på storleken på hela det skiftet drog jag till med en grovt tilltagen siffra över hela.
I första hand rör det sig om ett lågt berg med relativt gles självföryngring, vi snackar vildvuxen fjällskog eller hur jag nu ska beskriva det.
Jag räknar väl med att hinna med kanske 1-2 ha per dag om jag ska vara realistisk och det går bra då det varierar en hel del i täthet.
Kanske det blir röjt/gallrat runt 10-15ha per år? Eftersom jag antagligen kommer göra det ensam i mån av tid, så kommer det också ta tid..
Skogen är antagligen helt självföryngring och i lite varierande ålder, men med relativt låga stammar.
Skulle jag enbart hämta brännved så finns det fina partier, men både jag och sambon (vars mormor äger skogen) anser att en gallring/röjning vore på sin plats.
Nu äger jag som sagt inte skogen, men har både viljan och intresse att försöka få ordning på skogen och min lön är väl kroppsarbete och ved hem :)

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Seb macahan  
#351975 Om du är nöjd med den lönen kommer du att känna dig som Bill Gates ekonomiskt innan du är klar.......

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Davvi  
#351976 Hehe, ja när jag läser mina egna inlägg så framstår jag antagligen som galen..
Skogen här är oerhört mycket glesare än t,ex nedåt kusten t,ex Luleå, men är likväl skog som någon bör ta hand om.
Tanken är givetvis inte att jag ska gallra hela skiftet nu, utan det är ett långtidsprojekt men någonstans ska man ju börja..
Grannen har nyligen låtit röja och gallra ett antal ha i år och det är väl något liknande jag hade tänkt hinna med.
Jag har alltså inga egentliga mål utom att med tiden hinna snygga till en eftersatt skog och även täcka vedförsörjningen till 2 hushåll plus stuga. Detta ska göras ideellt på min fritid för eget höga nöjes skull.
Det finns som sagt inga krav när eller ens om det ska bli gjort, utan idén är att istället för att bara hugga där det idag finns fin björk, så kan vi lika väl ta tag i den eftersatta skogen och därigenom få hem ved samtidigt.

Frågan handlar inte om hur jag effektivast ska få jobbet gjort, utan hur man rent praktiskt planerar en eftersatt röjning/gallring på säg 5-7ha om året? Visst kunde man lika gärna lejt in en skogsmaskin och sålt allt som massaved, men det är inte riktigt ambitionen med skogen i dagsläget..

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352005 Jag slet en vinter med 2 ha gallring... :) Men förstår inte riktigt vad du är ute efter. Om du skall gå igenom 1 ha per dag så är skogen mycket gles. Så då borde du kunna ta några träd här eller där som du tycker. Men börja närmast vägen i ena kanten, så du inte behöver köra/gå igenom det senare när du skall längre in. Jag tror du gör bäst i att pröva på en liten bit innan du planerar hela alltet.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Davvi  
#352009 Jadu, om jag visste det själv höll jag på att säga :lol:
Nämen, det jag i första etappen vill göra är att helt enkelt snygga till en gles men relativt vildvuxet område på ett litet berg. Hela tanken är att rensa upp lite och friställa de träd jag vill gynna.
De som vet hur skogarna brukar se ut här förstår nog min frågeställning bättre..

Nå, börjar nog med att märka ut rutor typ hockeyrinkstora som jag gjort förut och betar av allteftersom så blir det väl vad det blir.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Seb macahan  
#352081 Med risk för o låta som en besserwisser, tråden handlar om manuell gallring. Skog som gallras manuellt på 1ha/dag är inte i behov av gallring. Öppna ytor inte heller de. Jag har sett skog i norra delarna och vet hur osammanhängande område kan vara. Jag vill absolut inte döda dina ambitioner utan mer påvisa din eventuellt överskattade egen prestation. Bara så du inte blir besviken. Kan vi inte få se en rättvis bild hur det ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Davvi  
#352156 Enklaste svaret är att jag antagligen var lite svävande/överoptimistisk i mina funderingar och ytor, nej några 1-2ha/dag kommer jag inte klara ens med bästa vilja efter att ha funderat bättre hur stor yta det är.

Kommer följa Mangans råd att pröva en yta och sen sätta upp målen utefter det.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Seb macahan  
#352157 Låter klokt.
Jag är absolut ingen erfaren, men en sak vet jag: Man vill, hoppas och tror man ska hinna en himla massa, man ser liksom det färdiga resultatet och hur kul det skulle vara att det såg ut så. Vägen dit brukar vara lite krokigare än själva visionen.
Men skicka gärna en bild föra o efter på ett litet skifte

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

machonisti  
#353801 Avverkning av dikeslinjer i bestånd som gallrats ca 7 år sedan. Manuellgallrade även då utan att risa ned diket men nu tänker jag använda diket som körväg och skall försöka risa så gott det går. Det finns inte så mycket ris att tillgå eftersom det inte är fråga om så många trän som fälls för diket. Skall dock plocka några granar där det lämnat tätt då jag ändå är där.
1448645843_bild0535.jpg

Hur brukar ni förfara så att bitarna inte rullar ned i diket????
1448645463_bild0538.jpg

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Blivande snickare  
#353803 Sväng kröken åt andra hållet :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).