Motorsåg och handhållet

HQ 245 rx - byta startrulle?

19 inlägg 9763 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351404
1447600488_image.jpeg
Efter tankning i pågående röjningsarbete och ryck i startsnöret (och backslag i motorn), så fastnade startsnöret halvvägs utdraget. Fjädern förmådde inte rulla tillbaka snöret och det gick inte heller att dra ut det ytterligare ... .
Hem och skruva isär för att fixa och nu till frågan:
Har fått rådet att byta nylonrullen, då den kan ha spruckit så att startsnöret kilar fast. Vid demontering kan jag inte se någon skada (spricka) på nylonrullen. Däremot är startsnöret mer fyrkantigt än runt i tvärsnittet (mest tydligt i de varv som legat innerst).
Räcker det med att byta startsnöret (har ett i reserv), eller är det troligt att rullen har en skada som inte kan ses med blotta ögat?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

totte  
#351407 Börja med att kolla lagerbussningen i centrum. Är den sliten så hänger sig starten. Det är ett inte ovanligt problem med den här typen av startapparater.

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

jannee  
#351411 Kan även hjälpa med att först rengöra därefter spruta i 556. Stoppa in skiten i diskmaskinen, låt torka därefter smörj upp, liknande har hänt mig och det har fungerat.

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351442
1447605795_image.jpeg
jannee skrev:Kan även hjälpa med att först rengöra därefter spruta i 556. Stoppa in skiten i diskmaskinen, låt torka därefter smörj upp, liknande har hänt mig och det har fungerat.

Tack båda för svar. @ totte, jag ser ingen förslitning på lagret, som består av nylonytan mot en fast tapp (med HQ oskadade originalfärg).
Tänk, att man alltid glömmer grundregeln vid felsökning! - följde "jannee" råd och fann fortfatande inga skador på nylonrullen, däremot spricka i godset vid foten av lagertappen. - Kan ha uppkommit vid back kicktändning i sb m startfötsök.
Kanske dags att fråga forumet om ngn har ett oskadat hus till startapparaten (HQ 245 RX) över?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

totte  
#351498 Jaha, där har vi det. Svårt att se sprickan på bilden, men i vilket fall så blir det samma effekt som om lagret är slitet, hjulet drar snett och kärvar mot huset. Är nog bara att hoppas att du får tag i en reservdel, om du inte kan hitta nån som kan svetsa sprickan.

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351515 Jo, sprickan var svår att få tydlg på bilden, men omfattade nästan halvvarvet diagonalt mot startsnörets dragpunkt på rullen. Inser att varje startryck kommer att bygga på sprickan och bidra till att rullen kärvar alltmer ... för att slutligen helt bryta lagertappen.
Men, tror att jag har en lösning: Borrar upp det gängade hålet i lagertappen (underdimensionerad borr, så att gängan (i plasten) skadas minimalt) ut genom ytterhöljet (som på utsidan består av en aluminiumplatta). Vidgar sedan bara godset i aluminiumplattan så att en skruv (M 5), försedd med bricka med stor ytterdiameter, kan gängas in i axeltappen "från fel håll" och därmed staga den från riskerande tippning/brytning. Sedan återmontering av nyoljad fjäder, rengjort nylonhjul med nytt startsnöre och originalbrickan, MEN en mutterlåsning på den nu, från andra hållet inskruvade, skruven (som således ersätter insexskruven). - Tror att största problemet blir att undvika att skada gängningen i axeltappen allt för mycket vid genomborrningen, den behövs så oskadad som möjligt för att trycka tappen ifrån sprickbildningen ... .
Vad tror ni om uppslaget? - Min morgondag kommer iaf att mer gå i mekandets tecken, än i röjningens dito.
Återkommer inte med rapport om det skiter sig, men lovar briljera med bilder om jag lyckas ... (För säkerhets skull efterlyser jag fortfarande forumister, som kan avvara en felfri startapparat till en HQ 245 RX) ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

totte  
#351538 Värt ett försök, kostar bara lite tid och en skruv. Det kan ju inte bli värre än det är nu, en oanvändbar startapparat.

Skulle ta och smörja in skruven med epoxy innan den dras i för att eliminera all möjlighet till sidoglapp.

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351577
Hugin skrev:(För säkerhets skull efterlyser jag fortfarande forumister, som kan avvara en felfri startapparat till en HQ 245 RX) ...


Har du reservdelar @Mange ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

sundelius  
#351636
Hugin skrev:
Hugin skrev:(För säkerhets skull efterlyser jag fortfarande forumister, som kan avvara en felfri startapparat till en HQ 245 RX) ...


Har du reservdelar @Mange ?


Gick det inte bra @Hugin ?

Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351690 Ska kolla om det finns fler, det tror jag nog.

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351729 [/quote]Gick det inte bra ?[/quote]

Nja, hade ingen M 5 som var tillräckligt lång, så det blev att åka till sta'n för att inhandla gängstång (och efter Tottes rekommendation) epoxilim. Har hittills genomborrat och gängat tappen i starthuset, justerat en lämplig (utsides) bricka och fäst denna med epoxi i läge. Konstaterar dock att limmet är skit, har inte härdat efter 5 timmar (utgånget "bäst föredatum?"). Inköpsställe framgår av bilden ... .

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351784 Lite värme kan hjälpa ibland. 30-35 grader kanske...

Håller eller hänger de de framför kaminen

Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

Hugin  
#351798
1447767381_image.jpeg
1447767255_image.jpeg
1447766774_image.jpeg
Har nu fått ihop det hela. Provstartade (normalrutinen: tändning på 5:e draget med choke och motorn igång på 3:e draget därefter ... ) och startmekanismen fungerade normalt. Får se hur det går vid kommande fältförsök, kommer nog att hålla andan inför varje start. Sågen har alltid haft kick-backtendenser vid startdragen, efter att choken inaktiverats. Om det nu skulle vara för hög tändning, så har jag inte hittat någon möjlighet att justera. Men detta är ju inte särskilt nyttigt för startmekanismen ... .

   TS
Avatar Fallback

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

jannee  
#351876 Mycket bra gjort, skam den som ger sig :oops: - GRATULERAR

Användarvisningsbild

Re: HQ 245 rx - byta startrulle?

totte  
#351889 Om den inte gav sig i de första försöken så håller det nog. Snyggt jobbat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).