Motorsåg och handhållet

Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

88 inlägg 107752 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

tallen100  
#351592 Förr så brukade jag köra skotern på 98 och den gick märkbart bättre då, men på senare tid märks ingen skillnad tycker jag, så nu är det 95 som gäller!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351597
agrotron skrev:Jag känner mig mindre trött i huvet när jag kör på eget bränsle (shell v-power och agrols racing F1 olja) jämnfört med aspen! Sen tycker jag det blir mer fjång i sågen och röjsågen med eget bränsle. Mindre lukt och rök också.

Tänk vad olika man kan vara. Aspen är hel rök o luktfri.
Självblandad ryker och luktar. Sen är de flesta motorskadorna relaterade till hemma blandat

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

tallen100  
#351610 Aspen är väl knappast luktfri :???:

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

axwell  
#351611 De flesta bensindrivna bilar är idag så lågkomprimerade att 95 oktan gott och väl räcker, utan den extra motorstyrningen som tex. etanol/bensin-fordon brukar ha.
I förhållande till såna motorer som var vanligare på 198o-talet och högvarv/belastnings-spikade på den då "nya" oblyade 95 oktan.


Erre skrev:Ok. Definera lågkomprimerad motor?
I förhållande till vad?
Vad har du för komp i en såg?

Finns även en anledning till det lägre energiinnehållet i 98 oktan.
Olika soppor är framtagna för olika ändamål. Då jag inte har elektroniskt styrd tändning på sågen så blir det skillnad på olika bränslen. En modern bil justerar sin tändning. Sitter även knacksensorer på bilar.
Jag upplever skillnad. Därav mitt val.
Minns min polares gamla moppe, en Honda mt50. Årsmodell tidigt 90. Vi tog (snodde) lite racing soppa av hans far. Över 100 i oktan. Det gjorde 7 km/h på en trött moppe!!!! :shock:
Det enda vi gjorde var att tömma tanken på 95 å fylla på med det andra.
Vad är det för komp i en moppe??


Läs den här artikeln, missa inte "Alkylat" direkt under texten.
https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Erre  
#351615 Har redan läst den sen tidigare.
Men du anser att en motorsåg är en lågkomprimerad motor.
Återigen, jämfört med vad?

Och jag märker skillnad. Så jag är nöjd med mitt upplägg. Ville bara ge TS tips på hur jag har lagt upp blandningen.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351618
jannee skrev:Det bästa måsste väl ändå vara att prova, går sågen lika bra (ingen skillnad märks) på 95, självklart kör man på den något billigare soppan.
För övrigt läste jag någonstans att sprit höjer oktanvärdet men minskar energiinnehållet i bensin, man vet jag som till 99,9% kör på diesel. :oops:

Rimligen borde det vara så eftersom etanolen har lägre energiinnehåll men högre oktantal än bensinen. Men min Fiat Strada med bensinmotor blir faktiskt piggare med 30% E85.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Svinninge  
#351625 Dom sista som var helt fria från etanol var 98oktan från Preem och Statoil men det är ett par år sedan och nu innehåller även Preem 5% etanol medan Statoil säger att deras innehåller 2-3% etanol.

Vill man kolla sin egen leverantör så gå in på respektive hemsida och leta efter produktblad.
Vilket han vara knepigt att hitta ibland.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

tallen100  
#351629 Ja sämre soppa men högre pris :roll:

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Hema  
#351635 Men ingen av er har någon smart dunk, likt denna, för att slippa hålla på och riskera spill?
Bild

Ett alternativ hade ju varit en gammal mopedsoppeblandare som var vanliga förr på bensinstationerna. Cylindriska och bubblade en del (om jag minns rätt), när man blandade upp bränslet.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

T Landström  
#351637 Ni får väl tanka Shell V-power... ;)

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

totte  
#351639 Bara för att reda ut några saker:

Fakta: Oktan är ett tal som beskriver bensinens motståndskraft mot självantändning, dvs mot knackning i motorn. Mycket högkomprimerade motorer kräver högt oktantal just för att det annars knackar. Knackning kan motverkas genom välfungerande motorstyrsystem.

Fakta: Oktantalet säger absolut ingenting om bränslets energiinnehåll. Att det finns bränsle med både högt oktantal och högt energivärde ges av det tänkta användningsområdet, hårdtrimmade motorer med hög komp och där man vill ha ut max möjlig effekt.

Fakta: Sprit har ett lägre energivärde per volym än petroleumbaserad bensin. Sänkningen av energiinnehållet är inte stor vid en inblandning på 5%, ca 2 % totalt.

Fakta: Sprit höjer förvisso oktantalet, ren sprit är 104 oktan. Det blir också en försumbar förändring vid 5 % inblanding.

Välgrundad åsikt: Det är en myt att etanolinblandningen skulle vara så fruktansvärt skadlig. Det som verkligen är skadligt i dagens bränsle är en mängd flyktiga produkter i den hög-crackade bensinen. Det är dessa som angriper plaster och gummidetaljer, inte etanolen.

Välgrundad åsikt: Ren alkylatbensin är bland de renaste och minst skadliga bränslena.

Åsikt: Eventuella besvär beror nästan hundraprocentigt på den inblandade tvåtaktsoljan. Så om man, som vissa, får huvudvärk av Aspen, köp fyrtaktsvarianten och blanda själv med annan tvåtaktsolja.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Svinninge  
#351642 Förstår inte varför eftersom den också innehåller 5% etanol.

Användarvisningsbild

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

rokon  
#351643
Hema skrev:Men ingen av er har någon smart dunk, likt denna, för att slippa hålla på och riskera spill?
Bild

Ett alternativ hade ju varit en gammal mopedsoppeblandare som var vanliga förr på bensinstationerna. Cylindriska och bubblade en del (om jag minns rätt), när man blandade upp bränslet.
Bild

Jodå sedan flera år tillbaks så kör jag med Stihls syntetiska 2-taktsolja som finns i liknande förpackning som den övre bilden, det är helt suveränt att trycka upp rätt mängd i den mindre behållaren och hälla i botten på 5 liters dunk. Jag förbereder hemma med att fylla 8 till 10 dunkar varefter jag passar på när jag kör till OK i Luleå där de har alkylat 4 takt på pump där fyller jag dunkarna och kör tillbaks de ca 7 milen´. När jag sedan tar med mig en eller ett par dunkar åt gången och kör på knöliga grusvägar sista biten samt går med dem i skogen så är det färdigblandat för mig.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

Svinninge  
#351644
Svinninge skrev:Förstår inte varför eftersom den också innehåller 5% etanol.


Skulle vara ett svar på T Landström´s inlägg men det hann en i mellan.

Nackdelen med bränsle innehållande etanol är att den drar åt sig vatten med följden att om du förvarar det som finns i en maskin över tex vinter eller sommar så ärjar det i bränslepumpar och förgasares att det blir stop i kanaler och munstycken.

Avatar Fallback

Re: Smarta enkla sätt att blanda eget 2-takts bränsle.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351653
Hema skrev:Men ingen av er har någon smart dunk, likt denna, för att slippa hålla på och riskera spill?
Bild

Ett alternativ hade ju varit en gammal mopedsoppeblandare som var vanliga förr på bensinstationerna. Cylindriska och bubblade en del (om jag minns rätt), när man blandade upp bränslet.
Bild

Jodå, skrev om det i mitt inlägg på första sidan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).