mån 16 nov 2015, 20:00#351639
Bara för att reda ut några saker:
Fakta: Oktan är ett tal som beskriver bensinens motståndskraft mot självantändning, dvs mot knackning i motorn. Mycket högkomprimerade motorer kräver högt oktantal just för att det annars knackar. Knackning kan motverkas genom välfungerande motorstyrsystem.
Fakta: Oktantalet säger absolut ingenting om bränslets energiinnehåll. Att det finns bränsle med både högt oktantal och högt energivärde ges av det tänkta användningsområdet, hårdtrimmade motorer med hög komp och där man vill ha ut max möjlig effekt.
Fakta: Sprit har ett lägre energivärde per volym än petroleumbaserad bensin. Sänkningen av energiinnehållet är inte stor vid en inblandning på 5%, ca 2 % totalt.
Fakta: Sprit höjer förvisso oktantalet, ren sprit är 104 oktan. Det blir också en försumbar förändring vid 5 % inblanding.
Välgrundad åsikt: Det är en myt att etanolinblandningen skulle vara så fruktansvärt skadlig. Det som verkligen är skadligt i dagens bränsle är en mängd flyktiga produkter i den hög-crackade bensinen. Det är dessa som angriper plaster och gummidetaljer, inte etanolen.
Välgrundad åsikt: Ren alkylatbensin är bland de renaste och minst skadliga bränslena.
Åsikt: Eventuella besvär beror nästan hundraprocentigt på den inblandade tvåtaktsoljan. Så om man, som vissa, får huvudvärk av Aspen, köp fyrtaktsvarianten och blanda själv med annan tvåtaktsolja.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)