sön 15 nov 2015, 22:47#351515
Jo, sprickan var svår att få tydlg på bilden, men omfattade nästan halvvarvet diagonalt mot startsnörets dragpunkt på rullen. Inser att varje startryck kommer att bygga på sprickan och bidra till att rullen kärvar alltmer ... för att slutligen helt bryta lagertappen.
Men, tror att jag har en lösning: Borrar upp det gängade hålet i lagertappen (underdimensionerad borr, så att gängan (i plasten) skadas minimalt) ut genom ytterhöljet (som på utsidan består av en aluminiumplatta). Vidgar sedan bara godset i aluminiumplattan så att en skruv (M 5), försedd med bricka med stor ytterdiameter, kan gängas in i axeltappen "från fel håll" och därmed staga den från riskerande tippning/brytning. Sedan återmontering av nyoljad fjäder, rengjort nylonhjul med nytt startsnöre och originalbrickan, MEN en mutterlåsning på den nu, från andra hållet inskruvade, skruven (som således ersätter insexskruven). - Tror att största problemet blir att undvika att skada gängningen i axeltappen allt för mycket vid genomborrningen, den behövs så oskadad som möjligt för att trycka tappen ifrån sprickbildningen ... .
Vad tror ni om uppslaget? - Min morgondag kommer iaf att mer gå i mekandets tecken, än i röjningens dito.
Återkommer inte med rapport om det skiter sig, men lovar briljera med bilder om jag lyckas ... (För säkerhets skull efterlyser jag fortfarande forumister, som kan avvara en felfri startapparat till en HQ 245 RX) ...