Öppna kategorin

LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

23 inlägg 11028 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338196 Tyvärr har LRF missat tåget. Alltför länge har LRF ägnat sig åt att acceptera påståendet att lantbruket och dess utövare är miljömarodörer. Så länge att det har blivit en sanning. Att nu komma med olika klagomål mot dessa politiska påhopp som vattendirektivet uppenbart utgör, utan att inse den historiska bakgrunden, hjälper föga. LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel genom att utan klara bevis erkänna dem som miljömarodörer.

Se artikeln i helhet på länken nedan

http://www.bt.se/debatt/lrf-har-svikit- ... rts-sekel/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Göt  
#338229 så är det jag gick ur LRF redan på 90 talet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

isteskog  
#338241 Gick själv ur LRF pga den ensidiga propagandan för ett EG-inträde. Vi ser nu resultatet av den förda jordbrukspolitiken sen dess! :shock:

Användarvisningsbild

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351522 LRF vill nu kommunicera bättre med sina medlemmar http://www.lantbruk.com/lantbruk/lrf-vi ... edlemmarna
/Niklas

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

axwell  
#351537
Niking skrev:LRF vill nu kommunicera bättre med sina medlemmar http://www.lantbruk.com/lantbruk/lrf-vi ... edlemmarna
/Niklas

Det stod lite mer i pappertidningen.
Av dom som uttalade sig om medlemstappet kunde jag inte se att en enda kommenterade chockhöjningen av medlemsavgiften eller slopandet av den försäkring som tidigare ingick.

Märkligt eller munkavle :?:

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351599 Tappet är närmare 20000 medlemmar. Höjningen för oss som bara har skog är orimlig.
Jag kommer att avsluta mitt medlemskap.
I ovannämnda artikel fann som sagt ingen kommentar till den höja medlemsavgiften, luktar censur 😡

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

brassel  
#351614 Tänkte testa Naturbrukarna nästa år.

Användarvisningsbild

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351648 Hmm, jag gick med för några år sedan, trots mitt lilla markinnehav. Tänkte försöka bidra till opinionsbildning med ett budskap annat än det typ snf för fram. Likaså stötta en organisation som slåss för ett verkligt innehåll i begreppet äganderätt. Gjorde jag fel?

Användarvisningsbild

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

sundelius  
#351659 Tanken är god Uven, så tänkte jag också när jag gick med.
Dock finner jag likt Röjkvist att avgiften för oss med enbart skog inte är rimlig :surp: .
Känns som skogen kommer lite i skymundan. Tror nog LRF gör en del nytta för bönderna och det missunnar jag dom inte men kändes som sponsringen till bönderna genom min avgift blev väl stor.
Gick ur i våras :oops:

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

isteskog  
#351669 Håller med Sundelius! Jag är med i Mellanskog i stället! De jobbar för den enskilde skogsägaren. :smile:

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

alias  
#351679
isteskog skrev:Håller med Sundelius! Jag är med i Mellanskog i stället! De jobbar för den enskilde skogsägaren. :smile:


Du förefaller vara en klok man Isteskog - utifrån vad jag läst av dina inlägg här på forumet.
Kan du utveckla det där lite (ber om ursäkt om jag missat någon ironi ovan)?

Gör Mellanskog större lobbyarbete eller opinionsbildningsarbete på nationell nivå som jag har missat (har hyfsad koll på Södra men inte de andra skogsägarföreningarna)?

Jag upplever att skogsägarföreningarna (läs Södra) börjar likna de privata virkesköpande aktörerna mer och mer. Det är väl kanske logiskt då även skogsägarföreningarna har byggt ut sina industrier och behöver jaga råvara likt de andra aktörerna (är en inspektor ute så känns det som att de har krav på sig att ha med ett kontrakt med x antal kubik tillbaka till kontoret). Jag förutsätter att Mellanskog lever under ungefär samma premisser.

Jag säger inte att LRF är felfria, men jag har svårt att se någon av de virkesköpande organisationerna som har tillräckligt fokus eller resurser till att lägga på omvärldsbevakning, skriva remisser och bedriva aktivt lobbyarbete. Föreningen Naturbrukarna i all ära, men när de starkaste fienderna mot jord- och skogsbruket är "naturvårdsorganisationer", ivrigt påhejade av LST och NVV och hållna om ryggen av EU så tror jag att det är viktigt med en organisation på äganderättens sida som har en kritisk massa (sen tycker även jag att LRF är för flata i vissa frågor). Sen är väl LRF i dagsläget en småföretagar- och landsbygdsorganisation minst lika mycket som en renodlad organisation för jord- och skogsbruk, vilket säkert gör det svårare att tillgodose en viss delgrupps intressen.

Då jag ser en splittrad markägarkår/brukarkår som det sämsta tänkbara förefaller LRF, med dess fel och brister, som det minst dåliga alternativet.

Sen kan jag tycka att det är mycket opsykologiskt att inte höja en medlemsavgift lite varje år utan att göra en jättejustering på ett bräde (och dessutom i samband med att man tar bort en del av försäkringsskyddet).

Nu bedriver jag ingen stor verksamhet, men jag tror ändå att jag kan räkna hem medlemskapet i form av rabatterna knutna till detsamma (räknar både för privat konsumtion och i rörelsen).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

isteskog  
#351737 LRF gör ett bra jobb, inget ont om det. Anledningen att jag gick ur LRF var den ensidiga propagandan för ett EG-medlemskap. Därav min ståndpunkt. Tycker ändå att Mellanskog gör ett bra jobb häruppe i prisdiket.... vem skulle annars försöka få upp priserna? .....Holmen, StoraEnso, BillerudKorsnäs? ..... tror inte det, va! :???:
Omvärldsanalys och att jobba mot riksdag och regering och alla s.k miljörörelser måste nog hela jord och skogsrörelsen, iaf den koperativa göra hela tiden!

Användarvisningsbild

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351982 Fast LRF har visst Sveriges bästa miljö-lobbyist http://www.lantbruk.com/lantbruk/sofia- ... -i-bryssel
/Niklas

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353088 Brev med avgiften till LRF kom idag.
3580:- för 125ha, bara skog.
Å ena sidan är LRF en stor lobbyorganisation, å andra sidan vad gör de för mig
som skogsägare?
Jag får hugga rätt många skogspinnar för att få ihop 3580:-
Visserligen är avgiften avdragbar men ändå.

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354752 Nu har jag för drygt en vecka sedan frågat LRF ang min medlemsavgift.
Inget svar och det bekräftar att det bara är pösmunkar som tror de sitter säkert 😡
Betalt men service nej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).