Skotare

dubbelutskjut

24 inlägg 9373 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35133 Kan inte heller påstå att slangdragningen utanför är nåt direkt problem. Har då inte bytt många slangar där ute på de 16 000 timmarna vi kört med "gammel" 1710an...Dock vore det fint med ett par meter kran till ilbland.

Simba skrev:Yep borde vara Cranabstil med helt skyddade slangar och inte 810-ans ormbo.Tror knappast att nån av Deeres konstruktörer har varit ute i skogen sen dom gjorde lumpen :D

Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35144 Nä,enkelutskjutet är det inget problem med men om det blir ett dubbelutskjut så ska det va en Cranab med Proact eller vad det heter,har väl ingen betydelse med en merkostnad på 30000kr varav en del kan man pruta bort vid nyköp,klart att byta nuvarande rotator mot en skyddad+kranänden så känns kanske tveksamt,men vid nyköp av hela kran så skulle jag inte tveka :D Visst nån säger att en erfaren förare missar aldrig men finns det nån som har skyddat som vill gå tillbaka till "forntiden"?Tror knappast jag i alla fall :D

Avatar Fallback
RMskog  
#36254 Kvittar hur lång kran man har så når man inte sista knippet ändå

Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36258 fett är inte att rekommendera när man smörjer utskjutet.

blanda diesel och motorolja och stryk på istället, det gör underverk. :D
blanda inte för tunt bara

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36286
ÖSA4ever skrev:såg en ny valmet 860.4 på mellanskogsmässan i bollnäs med skyddad slandragning till grip och rotator.ser ju bra ut men det såg trångt ut att byta slang och det kommer dom att få göra,för jag såg att på en av slangarna var stålet redan framme,och den maskinen hade nog gått typ 200tim.


LÅter konstigt att dom var så nötta redan! våran skotare har vi nu kört 10 000 timmar med och vi har nog bytta dom två gånger varav en gång i sommar så gick en och då satte vi alla 4 nya på en gång så nu kommer det att gå många tusen timmar till innan vi byter en sån...

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36287
Valmet 890 skrev:
ÖSA4ever skrev:såg en ny valmet 860.4 på mellanskogsmässan i bollnäs med skyddad slandragning till grip och rotator.ser ju bra ut men det såg trångt ut att byta slang och det kommer dom att få göra,för jag såg att på en av slangarna var stålet redan framme,och den maskinen hade nog gått typ 200tim.


LÅter konstigt att dom var så nötta redan! våran skotare har vi nu kört 10 000 timmar med och vi har nog bytta dom två gånger varav en gång i sommar så gick en och då satte vi alla 4 nya på en gång så nu kommer det att gå många tusen timmar till innan vi byter en sån...

Och som vikman säger så går det väldigt lätt att byta dom, tar bara lös den först uppe i snabbkopplingen sen trär du en ringnyckel på slangen uppifrån och skruvar lös den nere inte det minsta problem.

Skulel då aldrig någonsin vilja ha en skotare med vanlig slangföring nu, man behöver ju aldrig ens tänka på att det kan haka fast i nån slang i snår eller stolpar eller träd.

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#36862
freddy213 skrev:fett är inte att rekommendera när man smörjer utskjutet.

blanda diesel och motorolja och stryk på istället, det gör underverk. :D
blanda inte för tunt bara[/quote


instämmer om fettet. Det fastnar mycket skit på utskjutet då, speciellt i gallring. Beläggen slits fortare sägs det.]

Avatar Fallback

Re: dubbelutskjut

__JoCCe__  
#42921 Har fått intycket att väldigt få gallringsskotare har dubbelutskjut?

Vi har en F10 på gång med dubbelutskjut och vi är dom första med de enligt säljaren..
Eller finns de få beståndsgående skördare så de inte behövs? Vi blev lite förvånade iaf :P
Kör med dubbelt nu på 810an ja kör o ja vill inte va utan de!

Håller med om motorolja på utskutet istället för fett! Mycke bättre med olja :)

Användarvisningsbild

Re: dubbelutskjut

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42997 Det är väl bara er säljare som inte sålt några, vet två här nere som har dubbelutskjut på F10an.
Det är väl Cranabs kran (stickan) som sätts på F10an med slangarna invändigt tror jag.

__JoCCe__ skrev:Har fått intycket att väldigt få gallringsskotare har dubbelutskjut?

Vi har en F10 på gång med dubbelutskjut och vi är dom första med de enligt säljaren..
Eller finns de få beståndsgående skördare så de inte behövs? Vi blev lite förvånade iaf :P
Kör med dubbelt nu på 810an ja kör o ja vill inte va utan de!

Håller med om motorolja på utskutet istället för fett! Mycke bättre med olja :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).