Uppvärmning

vad gör ni med vedaskan

35 inlägg 18245 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vad gör ni med vedaskan

Göt  
#351220 Bar ut askan i dag. Eldar med ved...har funderat ett tag vad man skulle göra med den ...enligt kommunen är den deponirest...på andra håll hör man att man använder den i trädgården...min far som var småbonde han gick med hink och strödde ut den på snön på åkrarna, men absolut inte där vi skulle odla potatis för då blev det skorv...funderar på om det är någon vits att bära ut den i skogen och gödsla nåt träd. Är det nån som vet hur mycket NPK det finns i vedaska. Tacksam för svar och funderingar :-\



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

ananders  
#351224 Jag sprider ut den i skogen. Den kommer ju därifrån och bör väl göra lite nytta, det är iallafall min tro.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Erre  
#351227 Har en kompis vars farfar alltid spred aska i skog som var ca 10-15 år från slutavverkningsmogen. Dom sista årsringarna påverkade inte kvalitén på timret men gav desto mer i volym.
Om detta är sanning vet jag ej hundra, men så här har jag fått det berättat
Senast redigerad av Erre lör 14 nov 2015, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

halvproffs  
#351228 brukar sprida den på mossig gräsmatta och då tar gräset över ett tag.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351229 I syrenhäcken, kirskålen får ett helvete men syrenen trivs bra!

Avatar Fallback

Re: Sv: vad gör ni med vedaskan

Blivande snickare  
#351230
halvproffs skrev:brukar sprida den på mossig gräsmatta och då tar gräset över ett tag.

Samma här.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

jannee  
#351239 Trädgårdslanden, över bärbuskar, spireahäcken, runt fruktträden och självklart hela gräsmattan.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

mooos73  
#351243 NPK står för Kväve, Fosfor och Kalium. Askan innehåller ingen kväve men därimot fosfor och kalium. Fungerar bra som gödning i buskar och borde fungera även i skogen.
I större skogsgödslingar med aska härdas den först för att inte vara så lättlöslig men dom mängder man får ihop i vedpannan torde gå bra att sprida ohärdad.
Spred själv aska på en nyplanterad häck för några år sedan och häcken tog lite stryk så man ska nog sprida med måtta? Nu mer sprider jag den på åkern då alla buskar i trädgården redan fått en hel del.
Är lite sugen på att göra några provytor i skogen för att se skillnaden där man spridit aska och inte men allt blir ju så skitigt så jag drar mig lite för att köra ut den då lämpliga områden inte ligger i anslutning till bostaden.

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

TheJo  
#351249 Tömmer det i skogen bara.
Men man kanske skulle välja ut ett gäng träd, och se om det gör någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351252
mooos73 skrev:NPK st
Spred själv aska på en nyplanterad häck för några år sedan och häcken tog lite stryk så man ska nog sprida med måtta? Nu mer sprider jag den på åkern då alla buskar i trädgården redan fått en hel del..


Hmm, ska nog ta efter det, några syrenbuskar ser lite trötta ut , trodde nog det var kirskålen. Men bara prova, lägger den i tunnan och tar ut den på åkern i stället får vi väl se så småningom!

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351255 Vedaskan ska ut i skogen. Helst på en mosse med impedimentsvarning, som ofta lider brist på just de näringsämnen som finns i askan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

JensSkoog  
#351261 På gräsmattan och där jag inte vill ha brunsniglar eller kattskit :mrgreen: Katt och snigla gillar det inte :grin:

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

Fredrik Reuter  
#351295 Vilken bra tråd!
Jag har själv fyra säckar ståendes som jag planerade att sprida i skogen, men det har inte blivit av än.
Det som Moos skrev om provytor lät lockande, tack för tipset! :-BD

Användarvisningsbild

Re: vad gör ni med vedaskan

molnia  
#351303 tack nu fick jag svaret varför min potatis är skorvig. :grin:
En arbetskamrat svetsade fast magneter i en "bogalle" spridare (konstgödselspridare) så alla gem och klammer från tidningar mm fastnade på dessa gem och så körde han ut askan i skogen .

Avatar Fallback

Re: vad gör ni med vedaskan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351313 Häftklammrar kan gott få följa med ut i skogen. Men grova spik från rivningsvirke är inte så kul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).