Gallring

Gallra själv med motorsåg ?

74 inlägg 48148 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra själv med motorsåg ?

unganäs  
#35122 Har ca 3 hektar med gran som inte gallrats tidigare, lite varienrat ålder men det är ungskog. Den har ca 600 m3sk. Är det vettigt tror ni att satsa på gallra själv och sälja av det som massaved med hjälp av motorsåg, atv med timmerkärra. Tänkte satsa på antal helger under höst vinter för detta. Är i kronobergs län i södra sverige. Verkar det rimligt eller är det att ta sig vatten över huvudet ?



   TS
Malwa
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35123 Du kanske får ut 3-4 m3fub/dag. Säg att du skall ha ut 150 m3fub totalt. Det blir många helger det.

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35128 Ja det kan bli kämpigt att både orka och att hinna med det i höst/vinter. Bättre att röja annan ungskog och leja bort gallringen. Tror du gör störst vinst på det.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35132 Vill du göra jobbet själv så gör huggningen och låt en skotare köra ut
virket.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35153 om du ska köra ut det med fyrhjuling är det nog ingen mening. själv skulle jag låta typ en timberjack 1070 gallra det och du är med och mellanson fäller.

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35497 Jag skulle hugga och köra ut själv och sen göra ved av det.
Det förutsätter förstås dels att man tycker att det är roligt och dels att man får dela upp det på flera år. Om man inte räknar egen tid utan gör det mer som en hobby så borde det bli klart bästa nettot.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35522 visst får man ut bättre betalt när man hugger och kör själv. men det kommer ju att ta tid att göra det men om du vill kan du ju dela upp huggningen på en flerårsperiod :D

Avatar Fallback

Gallra själv eller..

JN  
#35745 Hej
Jag skulle nog gallrat själv om det är tätvuxet. Jag upplever att det blir mycket mer fäll och körskador då det görs maskinellt, dessutom är det ju inte någon större panik, så man kan ju göra det över flera år. Alternativet som tidigare förslogs är att fälla själv och leja bort skotningen.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36124 Gör båda delarna! Hugg de lätthanterliga småträden till ved som du kör med ATV. Sen får du en betydligt högre medelstam och ett hyfsat netto på resterande gallring.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#38985 Har du en fyrhjuling med någorlunda lämplig vagn så är svaret enkelt. Tuta å kör...

Avatar Fallback
triumph  
#39535 Har liknande ungskog själv som ska gallras. Åldern är ca 30år.
Har blivit tipsad att det bästa är att själv gå med röjsågen och ta ner allt smått som är under massavedstorlek innan jag hyr en skördare att göra gallringen.
Ni som har lite rutin, är det ett vettigt sätt att göra?

Ni snackar också om att hugga själv och ta en skotare att köra. Jag har precis motsatta funderingar. Hyra en skördare att avverka och köra själv. Har en Valmet 365 och 9tons källefall att köra med. Eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39545 håller med dig röj, ta dit en skördare kanske mellanconfälla och kör ut det själv med traktor

Avatar Fallback
michaels  
#40856 Spännande diskussion.

Om man ska välja skördare utifrån skogsägareperspektiv, då är väl inte 1070 ett förstahandsval?
Är inte en 901/911 4-hjulig eller en EcoLog 550/570 med långkran att föredra då de fortfarande är stickvägsgående men smidiga?

Sen kan man givetvis önska en H-8a istället, men det kan vara svårare.

Jag har själv funderat i dessa banor, men jag kanske tänker fel?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40863 hur breda har du tänkt dig att vägarna ska bli vill du ha 4 meters vägar eller bara så att maskinerna kommer fram?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#40914
triumph skrev:Har liknande ungskog själv som ska gallras. Åldern är ca 30år.
Har blivit tipsad att det bästa är att själv gå med röjsågen och ta ner allt smått som är under massavedstorlek innan jag hyr en skördare att göra gallringen.
Ni som har lite rutin, är det ett vettigt sätt att göra?

Ni snackar också om att hugga själv och ta en skotare att köra. Jag har precis motsatta funderingar. Hyra en skördare att avverka och köra själv. Har en Valmet 365 och 9tons källefall att köra med. Eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

Tycker att du resonerar i rätt banor 8) Och jag kör ej gallring :wink: Det viktigaste är att hitta en gallringsmaskin som gör ett bra jobb och man kan lita på :? Vilken enda av östergötland :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).