Gallring

Utslag/kåda?

17 inlägg 10498 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utslag/kåda?

Jonted  
#350229 Är det någon som kan ge tips på vad detta kan vara! Det har hittats på några träd som står i närheten av varandra. Det är inte så många som har så mycket som är på bilderna, några har mindre. Kådan har en Blå/lilaaktig nyans. Tacksam för tips.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

åberg  
#350531 Bump

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

Fredrik Reuter  
#350537 Hmm, jag vet inte, kan bara gissa.
Om granar växer för fort så kan dom ju fälla ut kåda, men så verkar inte vara fallet här?
Annars är det väl så att kådan är ett försvar så det kanske är något som den försöker skydda sig emot?

Du ser inga andra skador på trädet, ingen påverkan från djur eller människa?

Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Jonted  
#350544 Inga andra synliga skador, det som är gjort för många år sedan är att några av dessa träd har stamkvistats!

   TS
Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

jannee  
#350546 Kommer garanterat i alla fall finnas röta under denna kåda, kanske inte idag men snart.

Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Jonted  
#350568 Dags att ta bort dom så snart det bjuds tillfälle då!

   TS
Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Botvig  
#350959 Ser ut som om stamkvistningen är gjord för nära så att kvistkudden blivit skadad och inte kunnat läka över.
Stor risk för röta.

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

machonisti  
#351071 Gamlingarna härikring menade att man aldrig skulle kvista gran i onödan. Gör man det ändå så skall man inte såga för nära stammen utan lämna "fula stumpar".

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

sundelius  
#351073
machonisti skrev:Gamlingarna härikring menade att man aldrig skulle kvista gran i onödan. Gör man det ändå så skall man inte såga för nära stammen utan lämna "fula stumpar".


Så har jag också lärt mig

Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

jannee  
#351100 En gammal man (tidigare slättlandsbonde) stamkvistade gallringskog (gran), träden var ca 15 cm i dia. Han lämnade ungefär 1 dm långa stumpar, när detta bestånd senare avverkades var det röta i en väldigt stor del av stammarna. Om det berodde på stamkvistningen eller var någon annan orsak förtäljer inte historien.
Detta skedde på 50 talet (stamkvistningen), gubben (eller farbrodern - han var väl i 60 årsåldern) gjorde jobbet med en bågsåg, stamkvistade säkert 3 till 4 meter upp (medförde stege).
Min morfar visade tilltaget för mig och förklarade att gubben var en riktig djävla idiot - men inget annat att förvänta sig av en slättlandsbonne.

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

machonisti  
#351114 Konklusion: såga inte i grenen. Inte granens eller grannens och framförallt inte i din egen gren :grin:

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351132
machonisti skrev:Gamlingarna härikring menade att man aldrig skulle kvista gran i onödan. Gör man det ändå så skall man inte såga för nära stammen utan lämna "fula stumpar".

Jag tror att denna regel bara gäller för de som inte kan stamkvista gran. Jag har alltid stamkvistat gran med grundregeln att ta så nära stammen som möjligt men att aldrig skada grenkudden. Att lämna decimeterlånga stumpar gör bara att det tar längre tid för grenen att falla av och därmed att överväxas av stammen. Man får en bättre kvalité på slutstammen om grenen kapas så att den kan börja överväxas direkt efter kapningen.

Användarvisningsbild

Re: Utslag/kåda?

machonisti  
#351155 Skulle de gamla alltid ha rätt sker ingen utveckling!

Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351163 Stamkvista gran? Det är större risk med det än tall Det blir väl inte annat än gambling med röta som motspelare framöver. Ta reda på i förväg och hantera risken att du medvetet drar in röta i bestånd med ett slags experiment.

Kåda. Ja varför dryper kådan ur ett sågsnitt?
Alla träd och annan växtlighet tappar växtsaft eller kåda genom sår. Undantaget är döda växter. Frusna får processen fördröjd till upptinandet eller återuppvaknandet efter vintervilan.

Allt känns naturligt på nåt sätt. Safterna läcker ut, eller även blodet läcker ur från andra livsformerna.
Livet där klorofyllmolekylens uppbyggnadscentrum magnesium ersätts med järn och då har namnet hemoglobin är en parallell. Du har hemoglobin (det röda) i kroppen. Då kallas läckaget för blödning som ofta orsakas av sk. sår.

Gröna växter = klorofyll (stor molekyl med magnesium i mitten) som transporterar in koldioxid och ut släpps syre. Magnesiumbrist = slokigt och bruna fläckar på blad. Eggjärn kan leda till skada som ger läckage på växten. Skyddsmekanism ev. kåda. Risk för rötsvampsangrepp.

Rött liv = hemoglobin (samma molekyl med järn i mitten) som transporterar in syre och ut släpps koldioxid. Järnbrist = slokigt och blek i nyllet. Eggjärn kan ge skada som leder till läckage. Skyddsmekanism är koagulation till sårskorpa (plåster). RIsk för infektion av mikrober (varbildning, blodförgiftning, död)


Tall har ett starkare immunförsvar och läkningsmekanism som klarar attacken stamkvistning på ett bättre sätt än gran o björk.
Hur kraftig kådning man ser beror på årstid, individ, årets väder osv.

Avatar Fallback

Re: Utslag/kåda?

Jonted  
#351192 De flesta granarna i området är stamkvistade men det är bra några få som har det här utseendet. Kan ju också vara att någon sjukdom smittar från gran till gran via sågen? Konstigt bara att det är några som har dessa utslagen. Kanske det är så att dom är sågade för tätt mot stammen, jag ska undersöka saken imorgon på plats.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).