Öppna kategorin

Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

10 inlägg 3781 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

bgl  
#351023 I veckans tidningen Land finns en tänkvärd artikel om säkerhet för barn i förarhytt, om dom över huvud taget ska vistas där under färd.
Men, det finns en grovt missledande grafik över i vilken maxfart en vuxen kan ta emot sig med armarna vid en kollision undan deformation, dvs det som gäller vid krock med traktor. En röd pil visar att man skulle kunna ta emot sig i en maxfart av ca 15 km/h.
Verkligheten är att med armarna kan en normal person klara ca 5 km/h, med stöd för fötter och ett fast grepp i en ratt möjligen 7km/h och bänkpresstränad ca 8km/h. För att klara den påstådda dubbla farten krävs att personen klarar en 4 gånger högre belastning, över 1 ton på armar och ben! Barn kan över huvud taget inte ta emot sig alls vid en olycka.
Nog blir vi starka av både brossling och lyft av gödningssäckar, men det är falskt av LRF att påstå att vi är så starka som grafiken utvisar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

jannee  
#351032 Nu är som tur är inte alla krockar direkta tvärnitar. Först viker sig lastaren dessutom trasar man sönder det mötande föremålet, annars har bgl 100% rätt. Du kan lätt prova. Detta blir 7km/tim
Ställ dig på en stol, fall framåt och ta emot dig mot golvet med dina armar/händer = 7 km/tim

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

tallen100  
#351036
jannee skrev: Du kan lätt prova. Detta blir 7km/tim
Ställ dig på en stol, fall framåt och ta emot dig mot golvet med dina armar/händer = 7 km/tim

Innan någon vinglar upp på en stol och provar... så är risken för brutna handleder stor, och provar ni utan att ta emot er så ryker med stor sannolikhet näsan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

Blivande snickare  
#351039 Å klarar sig näsan så har ni stor.. ja ni vet :mrgreen:

Men jag skulle nog säga att man faller snabbare än 7 km/h från den höjden. Försökte räkna ut det men har glömt bort hur man gör!! :surp:

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

tallen100  
#351047
Blivande snickare skrev:Å klarar sig näsan så har ni stor.. ja ni vet :mrgreen:

Ja frågan är vad som är att föredra... vid ett fall alltså :mrgreen: för du menade väl magen :D

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

jannee  
#351048 Jag har själv INTE provat från någon stol, men om du står rak och låter dig falla mot golvet lär det bli styvt 3 km/tim, läste för många år sedan något om just detta.
Självklart kan jag också minnas fel men det sistnämnda har jag provat och tycker det inte är några problem alls att ta emot sig :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

sundelius  
#351049
jannee skrev:Jag har själv INTE provat från någon stol, men om du står rak och låter dig falla mot golvet lär det bli styvt 3 km/tim, läste för många år sedan något om just detta.
Självklart kan jag också minnas fel men det sistnämnda har jag provat och tycker det inte är några problem alls att ta emot sig :lol: .


Ingen "airbag" inblandad? :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

jannee  
#351107 Har INGEN servo på traktorn, man blir därav ganska armastyv. :grin:

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

Elfving  
#351125 Här diskuteras en identifierad risk med möjligen upp till katastrofala konsekvenser.
Sådant finns överallt i vardagen, der handlar bara om hur man viktar sannolikheten att det verkligen inträffar.
Det är inte klokt att allt för många gånger ignorera identifierade risker, men en gång är ingen gång... Skulle man göra alla moment på garanterat säkert sätt så kan allt jord- och skogsbruk lägga ner.

Avatar Fallback

Re: Äter svenska bönder dunderhonung dagligen?

Elfving  
#351128
Blivande snickare skrev:Men jag skulle nog säga att man faller snabbare än 7 km/h från den höjden. Försökte räkna ut det men har glömt bort hur man gör!! :surp:


mgh=(mv^2)/2

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).