ATV och UTV i skogen

AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

17 inlägg 7534 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Lars Björk  
#350974
Niking skrev:http://www.atl.nu/arbetsliv/fyrhjulingar-i-fokus-n-r-arbetsmilj-verket-inspekterar
/Niklas



Nu börjas det! Nästa år så kommer Säker Skog ut med "[i]nya regler[i]" Terrängkörkort obligatoriskt trotts det varit lag på det länge! De sitter i knät på varandra!
Jag är anmäld till en kurs för terrängkörkort redan. Lär inte bli billigare när Säker Skog drar igång!

Vänligen.

Lars

Avatar Fallback

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

tallen100  
#350976 Motorsågskort=dumt. Terrängkörkort=dummare. Röjsågskort=dummast!

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

halvproffs  
#350995 Skulle vara MYCKET intressant att se statestik på olyckor med ATV i arbete kontra nöjesåkning. Förmodligen dras alla över samma kam tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Bax  
#351000 På mitt jobb måste vi ha förarbevis för fyrhjuling för att få köra i tjänsten.
Det är försäkringsbolaget, som försäkrar oss anställda alltså, som ställer det kravet.

Jag håller fast vid min ståndpunkt att högväxel inte borde få finnas på fyrhjulingar, de går fort nog ändå.

Avatar Fallback

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

tallen100  
#351006
halvproffs skrev:Skulle vara MYCKET intressant att se statestik på olyckor med ATV i arbete kontra nöjesåkning. Förmodligen dras alla över samma kam tyvärr.

Visst är det så, skadar sej 1 på 100 så får dom andra 99 sitta emellan för det. Det är oftast körning i hög hastighet på väg som är det farliga, och där kan "oskyldiga" människor bli inblandade.

Avatar Fallback

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Hema  
#351198 Jag går på det lite mer konspiratotiska hållet och antyder att det måste vara traktortillverkarna som lobbat. För inte gäller några liknande regler för en liten traktor i liknande storlek? 8) :grin:

Avatar Fallback

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351336
Hema skrev:Jag går på det lite mer konspiratotiska hållet och antyder att det måste vara traktortillverkarna som lobbat. För inte gäller några liknande regler för en liten traktor i liknande storlek? 8) :grin:

Traktor i liknande storlek går inte i 70, har vanligen båge, är ofjädrad, väger mer. Sammantaget blir det en stor skillnad i vältrisk.

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351337 Ett växande problem för skogsägare är terrängkörning med fyrhjulingar och terrängmotorcyklar.
Fyrhjulingarna orsakar stora skador på naturen.
Det förekommer till och med i större organiserade grupper som i tävlingsliknande körning våldför sig på känsliga marker.
Det är konstaterat att många förare inte vet vilka regler som gäller.
Problemet med fyrhjulingarna är att de kommer långt ut i naturen till ställen som är orörda sen tidigare och svåra att gå till. De gör stora skador i naturen det blir djupa hjulspår, man kör ner i sjöar och vattendrag och grumlar. De skapar stor skada i naturen i allmänhet, för djur, för växtliv och för markägarna.
Skador som markägarna sedan blir ålagda att åtgärda och i vissa fall så blir markägaren anmäld för miljöbrott och kan komma inför domstolen med straffavgifter.
Samma sak sker med dagens hästkraftsstinna snöskotrar med högkamsmattor som gräver sig ner och skadar skogens plantor. Packad snö leder ner vinterns kyla i marken på ett helt annat sätt än som är fallet med porös, orörd snö. Skoterkörningens spår på mark medför tjälskador och i många fall att dräneringsrör fryser igen och senarelägger upptorkningen på våren.
Trots att skoterleder finns så blir många skogsplanteringar förstörda av dessa snöskotermarodörer som ofta hellre vill åka fritt runt runt i öppna ytor och verkligen testa vad deras maskiner går för. Vad dom inte vet är att under snön så förstörs då skogsägarens skogsodling med förädlade plantor med stor förlust för skogsägaren.
Skoterkörningen innebär också att marken tinar senare och att plantor kommer igång mycket senare med kortare växtperiod. Även ridning åsamkar på sina ställen liknande skador som motorfordonen gör.

Att upptäcka olaglig körning med fyrhjuling eller snöskoter är dock inte lätt.
Det är jättesvårt. De är lättrörliga och förflytta sig väldigt fort. Det är svårt att vara på rätt ställe och rätt plats för att få fatt i de som är ute och åker på det här sättet. Är det dessutom så att de är så laglydiga att de har hjälmar på sig när de åker så finns det en tendens att hjälmarna är svarta med svarta visir och då är det är det ännu svårare att identifiera förövarna.

Brottsbalken har stycken om olovlig tagande av väg (12 kap. 4 § ). Tar man olovandes väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas, döms för tagande av olovlig väg till böter. Vidare får man inte utan tillåtelse ta väg över ”annan äga”, som kan skadas, det vill säga andra markområden än tomter och planteringar, som kan skadas vid passage. Av detta följer att allemansrätten inte gäller på tomter eller i skogsplanteringar. Dessa regler gäller för färd till fots.

Vid trafik med motorfordon i skog och mark gäller terrängkörningslagen och allemansrätten är inte alls tillämplig.

Det är hög tid att regeringen förtydligar dessa regler och inför någon form av terrängkörningskort för dessa maskiner och att markägarna ges möjlighet att stoppa och beivra buskörningarna..
Antigen med möjlighet att stängsla in planteringar och känsliga områden eller skyltar ”skogsodling”,
"Förbjudet att beträda känsligt område ur miljösynpunkt"

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Lars Björk  
#351447
Sweden-viking skrev:Ett växande problem för skogsägare är terrängkörning med fyrhjulingar och terrängmotorcyklar.
Fyrhjulingarna orsakar stora skador på naturen.
Det förekommer till och med i större organiserade grupper som i tävlingsliknande körning våldför sig på känsliga marker.
Det är konstaterat att många förare inte vet vilka regler som gäller.
Problemet med fyrhjulingarna är att de kommer långt ut i naturen till ställen som är orörda sen tidigare och svåra att gå till. De gör stora skador i naturen det blir djupa hjulspår, man kör ner i sjöar och vattendrag och grumlar. De skapar stor skada i naturen i allmänhet, för djur, för växtliv och för markägarna.
Skador som markägarna sedan blir ålagda att åtgärda och i vissa fall så blir markägaren anmäld för miljöbrott och kan komma inför domstolen med straffavgifter.
Samma sak sker med dagens hästkraftsstinna snöskotrar med högkamsmattor som gräver sig ner och skadar skogens plantor. Packad snö leder ner vinterns kyla i marken på ett helt annat sätt än som är fallet med porös, orörd snö. Skoterkörningens spår på mark medför tjälskador och i många fall att dräneringsrör fryser igen och senarelägger upptorkningen på våren.
Trots att skoterleder finns så blir många skogsplanteringar förstörda av dessa snöskotermarodörer som ofta hellre vill åka fritt runt runt i öppna ytor och verkligen testa vad deras maskiner går för. Vad dom inte vet är att under snön så förstörs då skogsägarens skogsodling med förädlade plantor med stor förlust för skogsägaren.
Skoterkörningen innebär också att marken tinar senare och att plantor kommer igång mycket senare med kortare växtperiod. Även ridning åsamkar på sina ställen liknande skador som motorfordonen gör.

Att upptäcka olaglig körning med fyrhjuling eller snöskoter är dock inte lätt.
Det är jättesvårt. De är lättrörliga och förflytta sig väldigt fort. Det är svårt att vara på rätt ställe och rätt plats för att få fatt i de som är ute och åker på det här sättet. Är det dessutom så att de är så laglydiga att de har hjälmar på sig när de åker så finns det en tendens att hjälmarna är svarta med svarta visir och då är det är det ännu svårare att identifiera förövarna.

Brottsbalken har stycken om olovlig tagande av väg (12 kap. 4 § ). Tar man olovandes väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas, döms för tagande av olovlig väg till böter. Vidare får man inte utan tillåtelse ta väg över ”annan äga”, som kan skadas, det vill säga andra markområden än tomter och planteringar, som kan skadas vid passage. Av detta följer att allemansrätten inte gäller på tomter eller i skogsplanteringar. Dessa regler gäller för färd till fots.

Vid trafik med motorfordon i skog och mark gäller terrängkörningslagen och allemansrätten är inte alls tillämplig.

Det är hög tid att regeringen förtydligar dessa regler och inför någon form av terrängkörningskort för dessa maskiner och att markägarna ges möjlighet att stoppa och beivra buskörningarna..
Antigen med möjlighet att stängsla in planteringar och känsliga områden eller skyltar ”skogsodling”,
"Förbjudet att beträda känsligt område ur miljösynpunkt"


Mycket klarsynt inlägg!
Nu kanske man är en sur gubbe men vart i Uddevalla för ett bra tag sedan. Det var det året O-ringen var där. Orientering är en trevlig aktivitet att hålla på med. Måste säga att vad jag såg efter att O-ringen dragit fram inte var trevligt! Maskiner i all ära men detta var inte vackert. Nu hade jag tyvärr inte möjlighet att få återkomma året efter för att se de kvarstående skadorna men en kvalificerad gissning är att åtminstone 2 till 3 år efter så skulle jag kunna se var de dragit fram! Givetvis så var där inga djupa diken som efter en gammal 868 men slitaget var enormt. Hade en diskussion med försäljningschefen på Honda om det här med marktryck. Han hävdade bestämt att marktrycket per cm² var lägre på en fyrhjuling än under mina egna skor. Har inte gjort någon studie på detta men han kan ha rätt. Även om vi tar en nyare skotare än en 868 så lär inte marktrycket vara lägre på en sådan än på en fyrhjuling. Rätta mej gärna om jag har fel!? För den lilla skogsägaren så är min uppfattning klar. Fyrhjuling är ett klart bra alternativ, sedan kan man tycka vad man vill om lagstiftningen men att det behövs utbildning kan nog många hålla med om.

Vänligen.

Lars

Avatar Fallback

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Hema  
#351451 Marktryck i all ära, men för marken så gäller det att hjulen inte slirar/spinner. Det är väl kanske på den punkten som ATV:er gör mer skada trots så lågt marktryck.

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351454 Det är väl inget hinder den som tycker sig behöva utbildning att skaffa sig det. Men varför det finns så många därute som så tvärsäkert vet vad andra behöver och måste tvingas på är för mig fortfarande märkligt. Vad får vissa människor att att tro att just deras åsikt/insikt är så rätt att de utan att tveka vill påtvinga alla den.
Gå på kurs om du vill, men låt mig avggöra vad jag behöver.

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Lars Björk  
#351459
Hema skrev:Marktryck i all ära, men för marken så gäller det att hjulen inte slirar/spinner. Det är väl kanske på den punkten som ATV:er gör mer skada trots så lågt marktryck.


Förstår vad du menar!
När jag började med fyrhjuling så var det ofta tummen som fick bestämma men kom raskt på att det bara blir onödigt jobbigt. Det är sällan eller aldrig numera som hjulen släpper. Kör med så pass lågt lufttryck i däcken att vid några tillfällen har fälgen snurrat inuti däcket. Det där med att det slirar och sprätter är nog mer ett handhavande fel.

Vänligen.

Lars

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Lars Björk  
#351468
Uvskogen skrev:Det är väl inget hinder den som tycker sig behöva utbildning att skaffa sig det. Men varför det finns så många därute som så tvärsäkert vet vad andra behöver och måste tvingas på är för mig fortfarande märkligt. Vad får vissa människor att att tro att just deras åsikt/insikt är så rätt att de utan att tveka vill påtvinga alla den.
Gå på kurs om du vill, men låt mig avggöra vad jag behöver.


Bara så vi har allt klart! Jag varken vill eller tänker tvinga dej att göra någonting som du inte vill!
Jag sökte mej hit för att försöka hitta information som jag behöver. Är varken påläst eller upplyst men vet att det händer tråkiga olyckor i skogen, oftast pga. okunskap eller ren dumhet. Ur ett samhällsperspektiv så funkar det inte med frivillighet. Staten ser ett problem. Det problemet är i de allra flesta fall att det kostar pengar. Olyckor är dyra för staten och i lidande för den som drabbas. Blir det för dyrt för staten så måste de agera. Ta Arbetsmiljöverket som exempel. Tro inte att staten har ett gigantiskt verk för att de är rädda om oss! Det statliga verket är till för att se till att så få som möjligt skadas och kostar pengar. De vill att vi arbetar och är produktiva medborgare som betalar skatt och kostar så lite som möjligt. När det kommer till fyrhjulingar så har deras gräns passerats. Jag håller med om att sådana här saker borde vara frivilliga så att var och en av oss får bestämma själva. Tyvärr så har frivilligheten inte fungerat, så av den orsaken och den att jag vill ha lite förkovring i detta bestämt mej för att gå kurs innan de börjar jaga folk vilket gör att det blir dyrare när alla skall ha på samma gång. Säker Skog ligger i startgroparna och de flesta här inne vet hur det blir när de lägger sig i!

Vänligen.

Lars

Användarvisningsbild

Re: AMV fokuserar på fyrhjulingar i sina inspektioner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351473 Lars, mitt inlägg var inte riktat mot dig, utryckte jag mig klumpigt så ber jag om ursäkt. Tycker du resonerar smart i den här tråden, typ bättre förekomma än förekommas. Det försökte fara efter är när myndigheter/handläggare hittar på tramkrav och utbildningar. Har själv blivit påtvingad flera där nog en 8 timmars kurs i "ett jämställt transportsystem" tar priset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).