ATV och UTV i skogen

TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

85 inlägg 32918 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#350944 Har inte pratat med någon på Säker Skog (vill helst inte ha med dom att göra) men kollar man på deras sida här: http://sakerskog.se/om-oss/ Så ser man längst ner olika arbetsgrupper. De första grupperna är saker som redan är igång men där står även terrängkörkort.
Är fullständigt övertygad om att de kommer att trycka på så det blir full rusch precis som med motorsågskörkortet, var så säker och kom ihåg vem som sa det! Tittar man lagmässigt så är där redan krav på utbildning! Ska sitta i soffan och mysa med mitt terrängkörkort när det brakar lös!

Vänligen.

Lars

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#350964
Lars Björk skrev:Har inte pratat med någon på Säker Skog (vill helst inte ha med dom att göra)

Du verkar vara en klok karl! :grin:

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#350965
Lars Björk skrev:Är fullständigt övertygad om att de kommer att trycka på så det blir full rusch precis som med motorsågskörkortet, var så säker och kom ihåg vem som sa det! Tittar man lagmässigt så är där redan krav på utbildning! Ska sitta i soffan och mysa med mitt terrängkörkort när det brakar lös!

Visst kommer det att bli så, där finns pengar att hämta, och fina arbeten åt "experterna" som vet "hur man ska köra och göra". :roll:

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#350969
tallen100 skrev:
Lars Björk skrev:Är fullständigt övertygad om att de kommer att trycka på så det blir full rusch precis som med motorsågskörkortet, var så säker och kom ihåg vem som sa det! Tittar man lagmässigt så är där redan krav på utbildning! Ska sitta i soffan och mysa med mitt terrängkörkort när det brakar lös!

Visst kommer det att bli så, där finns pengar att hämta, och fina arbeten åt "experterna" som vet "hur man ska köra och göra". :roll:



Med åldern kommer visheten!

Har lite svårt för de självskrivna profeterna på Säker Skog med Tomas Gullberg i spetsen.
Har absolut inga som helst problem med att ta emot och lära mej saker, men med de så kallade instruktörerna som de har ger jag inte värst mycket för. Går jag en kurs så vill jag ha tillmötes gående lärare som kan anpassa sig utefter min förutsättningar och inte sura gamla avdankade prostata pensionärer. Hårda ord men väl anpassade för beskrivning av Säker Skogs instruktörer.

Vänligen.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

åberg  
#350973
Lars Björk skrev:Har absolut inga som helst problem med att ta emot och lära mej saker, men med de så kallade instruktörerna som de har ger jag inte värst mycket för. Går jag en kurs så vill jag ha tillmötes gående lärare som kan anpassa sig utefter min förutsättningar och inte sura gamla avdankade prostata pensionärer. Hårda ord men väl anpassade för beskrivning av Säker Skogs instruktörer.



Vilka är dina speciella förutsättningar?

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#350975 Nä det skadar aldrig att lära sej nya saker, men just det här påtvingande dumheterna dom håller på med får mej att vända taggarna utåt. Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med och ändrar inte på sina inarbetade vanor bara för att man TVINGAS ta ett "plastkort" (som inte direkt är billigt 😡 ), men röjsågskortet är iaf det dummaste påhittet hittills!!

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#350982
åberg skrev:[quote=Vilka är dina speciella förutsättningar?


Är inte halt och lytt eller född i farstun om de va det du tänkte på! Tänker mer på själva nivån av förkunskaper som man har med sig. Det går inte att förutsätta saker och i det närmaste idiot förklara någon bara för att någon inte förstått. Den kursen jag gick till motorsågskörkort var kursledaren oförskämd mot en i gruppen och tog billiga poäng på dennes bekostnad. Blev förbannad och tog in instruktören på ett enskilt samtal, sedan lät han den stackaren vara ifred!

tallen100 skrev:Nä det skadar aldrig att lära sej nya saker, men just det här påtvingande dumheterna dom håller på med får mej att vända taggarna utåt. Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med och ändrar inte på sina inarbetade vanor bara för att man TVINGAS ta ett "plastkort" (som inte direkt är billigt 😡 ), men röjsågskortet är iaf det dummaste påhittet hittills!!


Har svårt för "överheten" jag med! Speciellt när det kommer till rena dumheter. Jag tar det här terrängkörkortet för min egen skull och ingen annans. Vill kunna bruka min fyrhjuling utan att vara rädd för att om en olycka sker så gäller försäkringarna. Trist och bli invalidiserad och få stå för hela notan själv!
De gossarna jag pratade med nere i Skåne verkar ha samma inställning som jag till varför man skaffar terrängkörkort. Pålästa och framförallt kunde förklara på ett förståeligt sätt. Efter vad de själva sa så hade de hållit på länge med utbildning och jag tror på dem med tanke på hur de förklarade saker och ting.

Vänligen.

Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350983
tallen100 skrev:Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med...


Ja om det vore så väl ändå! :lol: Hur stort är 'x'?

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Hema  
#350985
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med...


Ja om det vore så väl ändå! :lol: Hur stort är 'x'?

"Håller upp handen och håller ett litet mellanrum mellan tummen och pekfingret." :grin:

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#350989
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med...


Ja om det vore så väl ändå! :lol: Hur stort är 'x'?

Ja det är olika från person till person :roll: , vissa har hållit på i fem år andra femtio år.

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Hema  
#350999 Tiden säger ganska lite ang. kompetensen. Däremot kan jag tycka att det vore mer lyckat med infokurs/video än prov.

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351005
Lars Björk skrev:
..... Jag tar det här terrängkörkortet för min egen skull och ingen annans. Vill kunna bruka min fyrhjuling utan att vara rädd för att om en olycka sker så gäller försäkringarna. Trist och bli invalidiserad och få stå för hela notan själv!.....



Det var samma argument jag hade när jag åkte på kursen.
Jag gick kursen 2004 eller 2005 (minns inte riktigt) i Mantorp hos Dag Abelsson (Han finns med på sid 38 här http://inside.hondamc.com/upload/Download/TRX09.pdf). Kursen var oerhört lärorik och han hade övningsområde över en stor del av fastigheten med banor anpassade efter stegrande svårighetsgrad. Det vi gjorde där trodde jag inte var möjligt med något annat än en skotare, men när man lär sig tekniken så har man mycket större nytta av maskinen.
Det som sitter bäst är gas-bromstekniken, skotersitsen med rakt ben och tyngdpunktens betydelse.
Det vi gjorde var i korthet backkörning uppför, nedför, skråkörning, passage diken, hinder, balansövningar och körning med vagn.

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351014
tallen100 skrev:
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Har man använt motorsåg/fyrhjuling m.m. i x antal år, så vet man vad man håller på med...


Ja om det vore så väl ändå! :lol: Hur stort är 'x'?

Ja det är olika från person till person :roll: , vissa har hållit på i fem år andra femtio år.


Så om det tar 50 år innan man är fullärd, kanske kursen inte vore så dum ändå? ;)

Avatar Fallback

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

tallen100  
#351017 Fullärd blir du inte :wink: , inget träd är likt det andra kvittar hur många kurser du går. men du kan mer om du hållit på ett halvår än en som gått "kursen" och saknar erfarenhet sän förut.

Användarvisningsbild

Re: TERRÄNGKÖRKORT ÄR DET TYDLIGEN LAG PÅ

Lars Björk  
#351060
busholle skrev:
Lars Björk skrev:
..... Jag tar det här terrängkörkortet för min egen skull och ingen annans. Vill kunna bruka min fyrhjuling utan att vara rädd för att om en olycka sker så gäller försäkringarna. Trist och bli invalidiserad och få stå för hela notan själv!.....



Det var samma argument jag hade när jag åkte på kursen.
Jag gick kursen 2004 eller 2005 (minns inte riktigt) i Mantorp hos Dag Abelsson (Han finns med på sid 38 här http://inside.hondamc.com/upload/Download/TRX09.pdf). Kursen var oerhört lärorik och han hade övningsområde över en stor del av fastigheten med banor anpassade efter stegrande svårighetsgrad. Det vi gjorde där trodde jag inte var möjligt med något annat än en skotare, men när man lär sig tekniken så har man mycket större nytta av maskinen.
Det som sitter bäst är gas-bromstekniken, skotersitsen med rakt ben och tyngdpunktens betydelse.
Det vi gjorde var i korthet backkörning uppför, nedför, skråkörning, passage diken, hinder, balansövningar och körning med vagn.


Det namnet har jag hört tidigare! Undras om inte det var han som de pratade om där jag har bokat kurs. De hade bott på något gammalt motell i närheten av den gården som de gick i lära. Vet att det ligger ett gammalt motell i krokarna kring Mantorp. Svårt att inte bli mer nyfiken på att gå kurs nu! Tydligen så ska dessa gossar ha tillgång till 2000 tunnland att köra på. Måste ses som stort med tanke på att det är i Skåne. Trodde knappt Skåne var så stort! Enligt vad de berättade så bedriver de även motorsågskurser på samma mark. Kom att prata om Säker Skog med dem på telefon, trodde min liv och kniv att luren skulle brinna upp. Milt sagt så hade även de inget gott att säga om Säker Skog. De hade bojkottat "pajaserna" på Säker Skog. Tagit kontakt med Arbetsmiljöverket och nu kör de utan inblandning av Säker Skog. Kan vara så att det var en av anledningarna till att jag valde dem! Lika barn, leka bäst!

Vänligen.

Lars

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar