Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite.
Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.
På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.
Ellingsson skrev:Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite.
Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.
På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.
Runt 4800-5000 timmar kommer orginal slangarna att börja fara,
Sludent skrev:Ellingsson skrev:Sludent skrev:Kan hålla med om att kranen inte alltid räcker till, att gå från 10 meter till 8,5 är ingen höjdare, dock har man ju styrkan, det väger ju upp lite.
Sedan upplever jag inte slangdragningen om något problem på de kranarna med enkelutskjut, dock är ju ponsses och cranabs lösning att föredra, något JD också har nu för tiden som tillval.
På vår 1710D har vi bara bytt en slang mellan utskjut och rotator på 4000 timmar så det är ju inget jätteproblem direkt så merkostnaden för slangdragningen som Cranab erbjuder den sista biten känna inte motiverad. Dock frestas slangarna något mer på gallringsskotaren, men vanligaste orsaken är förare med dålig koll med slangarna i stötorna.
Runt 4800-5000 timmar kommer orginal slangarna att börja fara,
Hehe ja, någon gång måste de ju fara.
Ändå stor skillnad på kvalitén än vad det var på maskiner från slutet av 90-talet och början av 2000-talet.
ÖSA4ever skrev:såg en ny valmet 860.4 på mellanskogsmässan i bollnäs med skyddad slandragning till grip och rotator.ser ju bra ut men det såg trångt ut att byta slang och det kommer dom att få göra,för jag såg att på en av slangarna var stålet redan framme,och den maskinen hade nog gått typ 200tim.