Gallring

Gallring myr Hypro med flytväst

83 inlägg 43805 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Erre  
#350485
Mangan skrev:Jag förstår inte varför risken för axelbrott skulle öka med dubbelmontage? Vi pratar väl om drivaxeln?

(Ursäkta om jag inte ha rätt terminologi)


@Mangan

Ger mig ut på svag is med en egen teckning. :wink:

Ju längre ut från fälgens fäste mot axeln du kommer ju mer brytkraft får den ta upp.
Ritade 3 däck för att illustrera bättre.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Amatörhuggare 62  
#350486 Snygg teckning.
Enkel å bra förklaring.
Man kan ju även få sprickor i Trumpeten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

rokon  
#350487 Hej Mangan, jag sökte lite snabbt min bruksanvisning på Zetorn men jag får ta det ur minnet utan siffror, men det är så att bara hur man monterar fälgarna för olika spårvidd vid enkelmontage så gäller olika godkända belastningar på bakaxeln. Du kan se det på erres teckning när hjulen stöder mot marken med stor spårvidd samtidigt som axeln belastas med flera ton, traktorvikt plus del av last och kärra så blir det större böjpåkänningar ju större spårvidden är. Tänk att det yttre hjulet kör över en stubbe.

Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350493 Fin teckning. Okej, det är samma som att ha brett mellan däcken då? Min traktor kan skilja 6 dm i spårvidd beroende på hur man sätter fälgen.

Rokon, skiljer det mycket? Kanske finns något för min traktor med.

Har någon lyckats ta sönder bakaxeln på en traktor? De ser rätt gedigna ut.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

rokon  
#350496 Ja det skiljer mycket, har nu tyvärr inga siffror men trumpeten på Fergusson kan spricka det känner jag till, vet dock inte om ngn skadad bakaxel på Zetor som har en mycket kraftig bakaxel.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350507 Jag har flyttat in originalhjulen maximalt innan jag monterade dubbelmontaget. Jag kortade också cylindrarna till dubbelmontaget så att det bara är någon cm mellan däcken. Tror att man kan se på min första bild på denna tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Amatörhuggare 62  
#350599 Hej Mangan

Efter snöstormen 1995, så spräckte jag en Trumpet på en Ursus 385 a.
For ner ca 1800 kubik på fastigheten.
Och det blev för mycket för Bakaxeln.
I lyften en Patu 30 och i ett Jakefäste Patus då längsta kran 7,5 meter.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hemhuggare  
#350608 Brukar man inte ha lite mindre hjul på ytterhjulen så blir det ingen belastning på dem förrän innerhjulen sjunker ned lite så när man kör på vägen så hänger ytterhjulen i luften

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350612 Inte fel, ytterdäcken kan i alla fall va väldigt slitna när det bara är marktryck man är ute efter. Jag har slitna 38" däck/hjul till BM700 som ytterhjul till Valtrans originalhjul med diagonaldäck. 2 kg/cm tryck i innerdäcken, 0,6 i ytter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Hammaren  
#350617 [quote="Amatörhuggare 62"]

Man kan ju även få sprickor i Trumpeten.[/quote


Usch det låter inte skönt!! :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

rikard_e  
#350818 Nej, trumpeten som drivaxeln sitter i. Det blir hävstångseffekt som pressar drivaxeln uppåt mot lagret och lagret pressar mot trumpeten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#351427 Här kommer bilderna på förra årets myrgallring. Den sista bilden är i den riktningen jag tänker fortsätta nu i år.
1447604557_dsc00114.jpg
1447604535_dsc00117.jpg
1447604574_dsc00116.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

JensSkoog  
#351431 Det är bara vackert :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#351467 Tack Jens. Jag njöt när jag tog bilder idag så jag tar nog risken med trumpeten och fortsätter framåt i vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351469 Har du bilder på överfarten över laggen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).