Skotare

Åsikter om Gremo 950 r?

17 inlägg 8986 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åsikter om Gremo 950 r?

Knegarn  
#35046 Ja, vi funderar lite på en sådan skotare! Vi är aktiva i Vasatrakten i finland så reservdelar är ju inte runt knuten direkt. Vad säger ni som har erfarenhet av maskinen, är det nått att satsa på? jag fundera lite på en 01-04 nånting.
vi har haft logset och ponsse men nu har vi bara valmet alltihop, ska vi fortsätta så eller? :)

Tack på förhand // Daniel



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#35065 Inga funderingar på en rottne istället?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35080 Hej en gremo är inte fel att ha.. väldigt smidig och fin att köra i gallring.. den har även potensial att prestera hyffsat i slutavverkning med. ett minus med maskinen är att det e tryckluftsbromsar på dom.. detta medför att det tar mycket plats och maskinen blir något mer svår mekad.. hytt miljön ligger gremo efter de andra märkena med på R modellerna. många gremoförare tycker att boggien är för kort på 950 och detta gör att det blir en lite stötig gång i skogen. jag tycker nog inte att det e så farligt men det e ju olika vad man tycker.. hoppas du får ut något vettigt ur detta :D och fråga gärna om det är nått annat

Användarvisningsbild
Knegarn  
#35233 Ok, tack för infon. Nja en rottne har vi inte direkt tänkt på, jag har absolut ingen erfarenhet av varken rottne eller gremo. Det finns helt enkelt inga här :D
Nu lutar det lite åt att vi säljer gamla svarta 840 o köper en ny 830 istället, Sabina vill ha nytt att köra :)
Angående 830, är det nån som vet om det är nått nytt på gång där eller är det 830.3 som gäller en tid framöver?
Vi hann precis köpa 901.3 innan .4 an släpptes så det vore lite surt om det kom en .4 a av 830 några månader efter att man har handlat :D

Annars läste jag i en anna tråd att ni inte mäter virket med maskinerna?! nått om fuskfub osv.. jag måste nog läsa vidare där. Här i Finland mäts alltihop genom aggregatet, vill man få ner medelstammen lite i gallring är det bara att nolla stammen efter 1 klabb bla.
Intressant forum detta föresten, kul att läsa om era strapatser i sverige :)

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#38318 Nån här som känner till denhär maskin?
http://www.blocket.se/vi/18635370.htm?ca=2_s

vi funderar lite på att åka o kolla på den

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38327 det är den nya modellen som kom efter 950r. numera heter dem 950F

Användarvisningsbild
Thunborg  
#38332
Knegarn skrev:Nån här som känner till denhär maskin?
http://www.blocket.se/vi/18635370.htm?ca=2_s

vi funderar lite på att åka o kolla på den

Är det inte trevligare med längre kran på en gallringsskotare :?:

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38346 jojo, det är den nyare modellen det vet jag! :) ja tänkte mer på om nån här har kört just denhär maskinen, den är inbytt mot en logset 5f i falkenberg.

längre kran är inget måste, jag försöker bara att inte mata virket bort från maskin när jag har utsträckt kran :D vi har kortkranar på båda 840:n oxå

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#38350 Hej,
Ligger inte Gremo fabriken i Falkenbergsområdet, Ätran?
Isåfall kan ni ju göra ett studiebesök!

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38351 jo den ligger i Ätran^^ inte spec långt ifrån Falkenberg ^^

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38352 mja, det var inte gremo som hade just denhär maskinen, det är logsetåterförsäljarn som har bytt in denhär. ca 120 tusen euro exportpris (momsfritt) begärde han för den

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#39734 Ny 830.3 med magnumband handlad idag, leverans redan i december :) Nu går det o handla maskiner!
Nån som kör en .3-a här som vill dela med sig av för o nackdelar?
Vi borde ju flyta lite bättre nu om man slänger på ett par ecotrack framtill.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39752 Då får dom ha bråttom med svetsen i Umeå :D

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#39763
Knegarn skrev:Ny 830.3 med magnumband handlad idag, leverans redan i december :) Nu går det o handla maskiner!
Nån som kör en .3-a här som vill dela med sig av för o nackdelar?
Vi borde ju flyta lite bättre nu om man slänger på ett par ecotrack framtill.

Ni skulle ha köpt en Gremo 950F istället.. Bättre sikt från hytten finns inte på nån annan maskin, och den korta motorhuven. Kalasfint 8) . Dock nåt som irriterar är kranen (vi har en Loglift 59 8,5m). När man ska lyfta upp knippet från marken och kör många funktioner samtidigt så sackar lyft upp och utskjut in, ganska irriterande. Annars bra maskin.

Vet inte mycket om 830 dock.
Du får gärna berätta hur 830.3 går sen när du får den.

Avatar Fallback
kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39771
GremoNiclas skrev:
Knegarn skrev:Ny 830.3 med magnumband handlad idag, leverans redan i december :) Nu går det o handla maskiner!
Nån som kör en .3-a här som vill dela med sig av för o nackdelar?
Vi borde ju flyta lite bättre nu om man slänger på ett par ecotrack framtill.

Ni skulle ha köpt en Gremo 950F istället.. Bättre sikt från hytten finns inte på nån annan maskin, och den korta motorhuven. Kalasfint 8) . Dock nåt som irriterar är kranen (vi har en Loglift 59 8,5m). När man ska lyfta upp knippet från marken och kör många funktioner samtidigt så sackar lyft upp och utskjut in, ganska irriterande. Annars bra maskin.

Vet inte mycket om 830 dock.
Du får gärna berätta hur 830.3 går sen när du får den.



Håller med där angående sikten, är ju som att sitta på motorhuven. Känner igen det där med kranen också, dock har vi 7.2 meterskranen och den hänger efter lite också om man tar flera funktioner vid samma moment.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).