Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patu huggarvagn

12 inlägg 12063 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patu huggarvagn

Skog 2345  
#350055 Hej,
Jag funderar på att köpa en huggarvagn med en patu 525 kran , Men det jag undrar är om man vågar köpa en kran med enkelt vridhus ?Är det någon skillnad mot en med dubbeltvridhus?
Är patu kranar och vagnar bra?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Patu huggarvagn

Karlsson_98  
#350060 Om jag har fattat det rätt så är en kran med en vridcylinder endast stark åt ena hållet om det lutar där man står och lastar. En med dubbla vridcylindrar är stark åt båda hållen där det lutar.

Svågerns familj har haft Patu vagn i många år. Den har funkat riktigt bra för dom. Verkar vara bra kvalité på grejorna!

Användarvisningsbild

Re: Patu huggarvagn

stegmaster  
#350081
Karlsson_98 skrev:Om jag har fattat det rätt så är en kran med en vridcylinder endast stark åt ena hållet om det lutar där man står och lastar. En med dubbla vridcylindrar är stark åt båda hållen där det lutar.


Du har nog missuppfattat något här, för du tenker säkert på en vanlig cylinder, för då skulle det bli så.
(t.eks på vagnsvängen, om den har endast enkel cylindar, för då blir trycket den ena vägen på stångsidan inte lika stärk)
Men på kransvängen finns det kolv i båda endar av cylinderen, så en enkel vridcylinder blir lika svag(eller stärk. alt efter hur man ser det) åt båda hållen.
En dubbel vridcylinder er mycket stärkare och mere hållbart.

En Patu 525 har en svängkraft på endast 4,9knm, som sammanlikning så har min Farmi kran med dubbla cylindrar 10knm.

Användarvisningsbild

Re: Patu huggarvagn

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350087 Är priset rätt så köp.. patu är kvalité!

Användarvisningsbild

Re: Patu huggarvagn

Karlsson_98  
#350095
stegmaster skrev:
Karlsson_98 skrev:Om jag har fattat det rätt så är en kran med en vridcylinder endast stark åt ena hållet om det lutar där man står och lastar. En med dubbla vridcylindrar är stark åt båda hållen där det lutar.


Du har nog missuppfattat något här, för du tenker säkert på en vanlig cylinder, för då skulle det bli så.
(t.eks på vagnsvängen, om den har endast enkel cylindar, för då blir trycket den ena vägen på stångsidan inte lika stärk)
Men på kransvängen finns det kolv i båda endar av cylinderen, så en enkel vridcylinder blir lika svag(eller stärk. alt efter hur man ser det) åt båda hållen.
En dubbel vridcylinder er mycket stärkare och mere hållbart.

En Patu 525 har en svängkraft på endast 4,9knm, som sammanlikning så har min Farmi kran med dubbla cylindrar 10knm.

Okej, då har man lärt sig något nytt.
Hörde detta av en bekant så trodde det stämde :wink:

Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

Skog 2345  
#350098 Okey tack för svaren!![SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Vad är en patu 9tons vagn med en 525 kran värd?Den är bra i skick o inte körd så mycket och stått under tak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

rikard_e  
#350135 Jag kör en 525 själv. Minns inte riktigt vad jag gav, blev runt 60 000 med momsen.
Då var den allt annat än välskött, boggiebussningar var nedslitna in i centrumbulten, kranen var vit-rosa, den var så illa blekt från sida röda färg, dom hade kört med med 40 cm höjningstakar och den läckte från vridhuset.

Nu är allt iordning, och har monterat egen hydraulpump på, tror jag skulle vilja ha ut 55-60 + moms nu.
Där ligger dom flesta 525orna på.

Den är en bra stabil vagn, om du nu ska ha 8,5 tonnarn. bra 400 hjul, dom motar verkligen inte och har lågt marktryck.
525 kranen är okej, klart man alltid vill ha längre kran, det är därför jag ska sälja min när det lider.

Enda jag var missnöjd med var gripen, vet inte om det var fel på min , men den stängde sig inte 100% så lyfte man en ensam klenmassa så nöp den inte om stocken. Det är också ombyggt nu

1446980795_img_20151024_154314.jpg

Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

Skog 2345  
#350412 Jag åkte och köpte en nästa inte använd Trepunkts hängd 6m farma kran istället med ett dubbelt vridhus, Det jag undrar nu hur jag ska montera kranen på en vagn, Passar dom bara på farmas timmerkärra med pelare eller passar dom på andra med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

rikard_e  
#350477 har för mig att farma har infästning med centrumbalk i underkant att kranen samt 2 bult i nedklant på sidorna.
Det borde går rätt enkelt att bygga om detta, en fästplatta svetsat på vagnens rambalk , se bara till att den är riktigt grov i diameter och att den inte glappar.

Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

Magnuc  
#350540 Jag har också en Patu 9T med Patu/Kesla 207T och i den prisklassen är jag nog
säker på att den är bäst i test.
Klart allt begagnat kan va slutkört oberoende på märke, det beror ju på hur den andra ägaren har behandlat den.

Jag köpte en bättre begagnat, den va välskött, klart det fanns lite som inte va 100%.
Före jag började köra fullt, drog ja åt alla bultar. Där fanns några som var lite lös.

Min kran är jag supernöjd med, kärran är dock kanske lite för liten och det skulle få vara de större hjulen, men
man kan ju inte få allt som man vill om man ska skaffa en bättre begagnat inom en viss prisram.

Tror nog du blir nöjd men att inskaffa en Patu.

Avatar Fallback

Re: Patu huggarvagn

Skog 2345  
#351133 Tack för svaren men det vart
en farma istället :)

Det jag funderar på nu är vad det är för el kontakt som man ska sätta i hytten, jag trodde det var ett vanlig ciggarettutag som man skulle sätta den i men det är någon speciell kontakt, kan man byta den till en vanlig ciggarets kontakt o sen sätta den i ett ciggarettutag ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patu huggarvagn

stegmaster  
#351136 Hur menar du??
Det er vel en släpvagnskontakt eller ciggaretuttag??
Jag hadde ciggaretplugg på min förra vagn, men den jag hur nu har vanlig 7 polig släpvagnskontakt.
En bild av kontakten du har vore fint??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).