ATV och UTV i skogen

Byta ATV-fälgar

22 inlägg 13359 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta ATV-fälgar

Hema  
#350348 Har länge varit sugen på några andra fälgar och då helst beadlockvarianten. De är oftast väldigt dyra, men har nu funnit en uppsättning 14". Hade tänk köra på 26"-däck, men då kanske man gör sig en björntjänst? Vet att många förespråkar 12" om man ska köra i skogen, men beadlockutbudet är väldigt begränsande (beadlock för att kunna köra på lägre däcktryck (bättre grepp), samt på den sidan beadlockringen sitter (om det är singelbeadlock) kommer det inte in några grenar eller dyl.)

Så min fråga är om det är någon där ute som kör runt med 14"-fälgar med 26-27" och tycker det funkar bra?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

Karlsson_98  
#350351 Svågern kör med 27" däck och 14" fälgar, dock inte beadlock. Går hur fint som helst i skogen.

Vad ska du ha för däck? Hade nog köpt maxxis bighorn eller något däck med liknande mönster om du ska ha den till skogsarbete!

Känner faktiskt ingen skillnad på att köra med 12" eller 14" fälg i skogen. Har själv 12" eftersom det blir mer däck och mindre fälg att kantstöta i skogen :lol:

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Hema  
#350370 Det lutar åt pitbull, men ingen idé att skaffa däck innan fälgarna är fixade.
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

skogsbonne  
#350381 Hur lågt tryck ska du köra med egentligen? Kör 0.25 i mina däck och har aldrig kränkt ett däck eller fått pinne mellan fälg och däck.

Det ska tydligen bli lite hårdare med 14" då det blir mindre gummi som mjukar upp åkfärden

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

TheJo  
#350386 Kör med STI beadlock 12" och Bighorn 27" på min Polaris.
En kombination som jag är mycket nöjd med.
Åkte i åttor runt kompisarna i vintras :grin:

Vad är det för märke/modell på din ATV?

Edit: http://www.loeffler-quads.de/ hade bra priser tidigare iaf.

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Hema  
#350387 Jag vet inte exakt, men om jag hade valt vanliga nu när jag snackat om beadlock, så kommer jag garanterat drabbas av krängning.

Kör Yamaha, ska kolla sidan. Tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

Kse  
#350418 Tycker själv det känns lite overkill med Beadlock men det beror ju på hur man kör.
Har kört 0,2 under jakten utan problem men då är det bara lugn körning i hyfsat mjuk och snäll terräng kör med 27" Swampwitch.
Sen är det såklar en stark "ha faktor" på beadlock och det kan jag väl förstå.

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Hema  
#350427 :mrgreen:
Kse skrev:Tycker själv det känns lite overkill med Beadlock men det beror ju på hur man kör.
Har kört 0,2 under jakten utan problem men då är det bara lugn körning i hyfsat mjuk och snäll terräng kör med 27" Swampwitch.
Sen är det såklar en stark "ha faktor" på beadlock och det kan jag väl förstå.

Ja jag säger inte emot resonemanget, däremot skyddar beadlockringen bra mot att få in skräp mellan däck och fälg. Tips från @anersimyra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350429 Aldrig hört om beadlock men det låter smart. Får flera gånger per år rensa bort pinna som satt sig mellan fäl och däck.

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Hema  
#350431
Uvskogen skrev:Aldrig hört om beadlock men det låter smart. Får flera gånger per år rensa bort pinna som satt sig mellan fäl och däck.

Bäst är det med dual beadlock pga. den anledningen, men vanligtvis är det bara på utsidan. Väldigt vanligt på fordon vid jeeptävlingar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

traktorz  
#350433 Vår Polaris XP850 levererades med:
♦ MAXXIS M9805 AT26x8-14 (205/75-14) 44J
♦ MAXXIS M9806 AT26x10-14 (255/60-14) 44J

Har senare bytt däck till bredare och med större diameter:
(6 ply på både de gamla och de nya)
♦ ITP MUD LITE 27x10.00-14 NHS 78F
♦ ITP MUD LITE 27x12.00-14 NHS 84F

lufttryck som används: 0.33kPa

Funderar på att skaffa billiga stålfälgar till orginaldäcken, för användning tillsammans med snökedjor.
ITP Mud Lite var nog inte rätt köp för oss, ty däckens skovelmönster lätt gräver sönder underlaget på myrmarker.

Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

Karlsson_98  
#350436 Har kvar orginaldäcken som jag har kedjor på när man ska arbeta i skogen eller ploga med hjulingen.
Men annars om det bara är nöjeskörning kör jag med 27" Swampwitch däck. Är underbart vilken skillnad på markfrigången det blir med 2" större däck! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Byta ATV-fälgar

anersimyra  
#350519
traktorz skrev:Vår Polaris XP850 levererades med:
♦ MAXXIS M9805 AT26x8-14 (205/75-14) 44J
♦ MAXXIS M9806 AT26x10-14 (255/60-14) 44J

Har senare bytt däck till bredare och med större diameter:
(6 ply på både de gamla och de nya)
♦ ITP MUD LITE 27x10.00-14 NHS 78F
♦ ITP MUD LITE 27x12.00-14 NHS 84F

lufttryck som används: 0.33kPa

Funderar på att skaffa billiga stålfälgar till orginaldäcken, för användning tillsammans med snökedjor.
ITP Mud Lite var nog inte rätt köp för oss, ty däckens skovelmönster lätt gräver sönder underlaget på myrmarker.

Nya Starco stålfälgar är " svindyra." Däck med " mud " i namnet innebär att de ska skyffla undan " mudden " ner till fast underlag varför de är rätt värdelösa i skogen, i snö är de rena katastrofen.. :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Qkeeper  
#350604 Har 14" itp alu fälg med Mud lite 27" däck samt en uppsättning med original fälg & däck med kedjor på. Komfort mässigt tycker jag de går bra med 14" även i skogen men under tiden det är skogsarbete och snökörning åker jag i princip bara på originalhjulen med kedjor vilket fungerar bättre 7 dar i veckan. Skall tilläggas att jag inte har några längre transportsträckor på väg för att komma till och från skogen. På sommarn när de mest är lättare transporter och nöjesåkning så är Mud Lite roliga däck :D Har aldrig haft problem med varken däck krängning eller skit mellan fälg och däck på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Byta ATV-fälgar

Hema  
#350663
traktorz skrev:Vår Polaris XP850 levererades med:
♦ MAXXIS M9805 AT26x8-14 (205/75-14) 44J
♦ MAXXIS M9806 AT26x10-14 (255/60-14) 44J

Har senare bytt däck till bredare och med större diameter:
(6 ply på både de gamla och de nya)
♦ ITP MUD LITE 27x10.00-14 NHS 78F
♦ ITP MUD LITE 27x12.00-14 NHS 84F

lufttryck som används: 0.33kPa

Funderar på att skaffa billiga stålfälgar till orginaldäcken, för användning tillsammans med snökedjor.
ITP Mud Lite var nog inte rätt köp för oss, ty däckens skovelmönster lätt gräver sönder underlaget på myrmarker.

http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/12-delta-stalfalg-sats.html tror dessa är rätt prisvärda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).