Gallring

Gallring myr Hypro med flytväst

83 inlägg 43816 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350225 Hittade en bild på den färdiga vägen, som kom emellan myrgallringen.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Erre  
#350227 Ok. Skönt att du slapp fixa till det. :smile:
Ska bli intressant att se dina bilder sen.

Stiligt!
Du kämpar på bra!!

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

molnia  
#350236 snyggt och väljobbat med både gallringar och vägar. :grin:

hlb skrev:Jag har en spetsad enepinne som jag styr med. Längd 1,5 m diam ca 5-8 cm. I enstaka fall brytblock med flat stropp runt träd. Var noga med fällningen så träden får bra riktning i bra vinchstråk.
Har funderingar på att sätta en wirestyrning som ett teflonklätt U längst ut på kranen,


ett tefonklätt u låter inte så långlivat..
men detta styrningen är ju å andra sidan kanske onödigt komplicerad... :mrgreen:
1447013548_wirehjul2.jpg
1447013544_wirehjul.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350305 Blir väl delrin eller nylatron som är tänkt till linhjul. Linan löper ju bara i styrningen, när styrning behövs, annars ligger den inte i, så den håller säkert hela sin livstid. Det bör väl vara ett stående U så att man kan ändra dragriktning ett par meter i sidled men även lyfta lite över något rotben eller så. Skall se om jag har lite rundmaterial av nylatron liggande. Nylatron är ju lätt och bra också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350306 Tack molnia för en fin ritning. Är den mönsterskyddad? Är annars som jag tänkt, fast i helmaterial. Kanske ingången borde vara bredare längst upp för snabbare, enklare infångning av linan. Får se om Tommy på Hypro skriker om att kranen används till mer än den är tänkt för? Undrar vad han har för signatur, för han måste väl vara med på forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350307
hlb skrev:Jag har en spetsad enepinne som jag styr med. Längd 1,5 m diam ca 5-8 cm. I enstaka fall brytblock med flat stropp runt träd. Var noga med fällningen så träden får bra riktning i bra vinchstråk.
Har funderingar på att sätta en wirestyrning som ett teflonklätt U längst ut på kranen,


Jag vill gärna - nej, jag kräver! :) - en video för att se hur du använder den där pinnen vid vinschning.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

JensSkoog  
#350316
Mangan skrev:
hlb skrev:Jag har en spetsad enepinne som jag styr med. Längd 1,5 m diam ca 5-8 cm. I enstaka fall brytblock med flat stropp runt träd. Var noga med fällningen så träden får bra riktning i bra vinchstråk.
Har funderingar på att sätta en wirestyrning som ett teflonklätt U längst ut på kranen,


Jag vill gärna - nej, jag kräver! :) - en video för att se hur du använder den där pinnen vid vinschning.

Jag ochså - gott att det inte bara var mig som inte fattade skickligt hur du gör det, och som blev mycket nyfiken. På Forum lär jag något nytt varje vecka :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

molnia  
#350335
hlb skrev:Jag har en spetsad enepinne som jag styr med. Längd 1,5 m

Jag gissar att du har en "klyka" i ena änden?

vet om att jag någon gång har tagit stocktången och krokat i wiren och hjälpt till att styra.

Mönsterskyddat?
Jo visst enbart för din skull :mrgreen:
det där var något jag ritade ihop för att se om mina fantasier funkade...

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350365 Enepinnetricket är inte så komplicerat. Om trädet behöver styras i sidled slackar jag winschen, sätter ner pinnen i marken och låter wiren styras en bit i sidled av pinnen. Tar jag i wiren med hand eller krok får jag en tendens att fara iväg som med en slangbella när wiren sträcks. Jag blir så mycket starkare med hävarmseffekten i pinnen. När rotändan på det släpade trädet passerat trädet, som inte skall skadas, sätter jag pinnen mellan det stående trädet som skall skyddas och det släpade. Det krävs ju en bra och känslig radiostyrning, men funkar bra utan alltför stor tidsspillan. Skavda träd får inte finnas efter gallring. Får se om jag kan lära mig att göra film framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350413 De här med dubbelmontage är nåt att fundera på, har med myrar som växer friskt o som farsan röjde o gjorde vissa gallringar i då på 70-80 talet.
Har inte vågat mej ut på dom med Arbron men med dubbelmontage kanske de vore möjligt.
Även med lågt tryck tycker jag att de skulle bryta hårt när man kör över stubbar o tuvor eller hur upplevde du de?

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350417 När väl maskinen är på plats upplevde jag inga större problem. Det gäller bara att ta det lugnt om man kommer på stubbar med ytterhjulet. Det är lite värre om man har smala steniga vägar på väg ut till gallringen. I år överväger jag att ta dubbelhjulen på griplastarvagnen och montera när man är framme om det känns riskfyllt. Kör man sakta går det ändå väldigt mjukt med lågt lufttryck i ytterhjulen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350432 Vad är risken med dubbelmontage? Är det som att ha bred hjulbas bara, eller är det själva montaget som går sönder?

Har några mossar som borde gallras...

Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Amatörhuggare 62  
#350449 Axelbrott.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350482 Jajamen, axelbrott är väl inte så kul, men jag vet ingen som råkat ut för det. Lågt tryck i ytterhjulen minimerar risken. Tror att utmattning vid t.ex tung harvning under lång tid kan vara värre. Totalbredden 2,85 m störs man faktiskt mindre av. En väg på 3-4 m upplevs inte som sår i en myrgallring, som ju är ganska gles.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350484 Jag förstår inte varför risken för axelbrott skulle öka med dubbelmontage? Vi pratar väl om drivaxeln?

(Ursäkta om jag inte ha rätt terminologi)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).