Ny Teknik och Elektronik

Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

12 inlägg 7848 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#338769 För ett år sedan snubblade jag över Google Cardboard när jag läste om Googles utvecklarkonferens, I/O.
Beställde faktiskt produkten rakt av, men det kom aldrig någon kartong och sedan glömde jag mer eller mindre bort det...

Men nu har Velleman gjort en kopia och Kjell och Co säljer den för 99kr så nu slog jag till, och jag blev inte besviken!

Google Cardboard är helt enkelt ett platt wellpapp paket som man själv viker ihop snabbt till ett par VR-glasögon. Förmonterat i wellpappen sitter ett par linser för ögonen och en magnet för att delvis styra telefonen.

Telefon ja, det är hela VR-grejen. Cardboard är anpassad för att en Android telefon placeras i cardboarden och skärmen delas upp i två skärmar, en för varje ögon.
Sedan finns appar och videos som är gjorda för virtuell verklighet, alltså VR.

Det är faktiskt helt otroligt vad man får för 99kr. VR-funktionen fungerar riktigt bra med bra bild. Det har att göra med att dagens telefoner har riktigt bra pixeltäthet och därför kan man förstora bilden via linserna utan dålig bild. Sedan använder apparna gyroskopet och accelerometern i telefonen och vips så kan man vrida huvudet och bilden följer med.

Är det fler här på skogsforum som kör med VR eller Cardboard så skriv gärna era erfarenheter här i tråden.

Här kommer några enkla tips för dig som vill testa.
1. Skaffa en cardboard. Köp den på Kjell o Co för 99kr eller bygg en själv.
2. Ladda ner Google Cardboard appen.
3. Stoppa i telefonen med appen igång och starta din virtuella verklighet.
Det finns några appar i grundappen som är förinstallerade, de är bra att börja med. Sedan kan man gå vidare med att gå runt i Google Earth, kolla 360-videos på YouTube och ladda ner tredjeparts appar i Play. En riktigt häftig grej var att de PhotoSpheres jag tagit med min telefon per automatik kan spelas upp i appen. Man kan alltså återuppleva hur det var att stå där jag tog sfären!

Hur funkar den då?
Det står att det är 14 års gräns för denna pryttel. Svårt ändå att hålla ifrån ungarna. Min minsta dotter gick in i Sphere och hittade en rundtursbild jag gjorde på test hemma i vardagsrummet. Den var tagen ungefär där hon stod och tog på sig glasögonen och hon vart nästan förtvivlad när hon såg mamma i glasögonen fast hon var på jobbet, jag fick rycka av henne glasögonen!

Vissa videos (som f.ö görs med ett stativ med många små kameror som synkas för att få 360) på YouTube gör mig yr, speciellt datorgjorda animeringar, men det är övergående.

Är du minsta teknikintresserad tycker jag att det är svårt att motivera att inte lägga ner 99kr för denna, man lär sig mycket och det är riktigt häftigt!



   TS
Användarvisningsbild

Sv: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#340230 Hej,
Nu har jag kört med Cardboard i några veckor och för några dagar sedan kom en uppdatering av appen med fler funktioner.

Det är inte ofta det händer, men jag ger en start köprekommendation för denna. Anledningen är priset, 99:- och hur mycket man lär sig om ny teknik.
Detta är framtiden och jag tror att VR kommer få ett starkt genomslag de närmsta åren.

Väl investerade 99kr alltså!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340283
Fredrik Reuter skrev:Det är inte ofta det händer, men jag ger en start köprekommendation för denna. Anledningen är priset, 99:- och hur mycket man lär sig om ny teknik.

Sedan behövs det ju bara inskaffas en Androidtelefon också :shock:

Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#340359 Hej,
Helt sant @th , eller en iPhone: http://techcrunch.com/2015/05/28/google ... th-iphone/

Men för er som redan har en Android eller iOS ger jag denna wellpappsbit en stark köprekommendation! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340436 Vän av ordning frågar såklart varför man ska köpa kartong?
Mjukvaran torde väl gå att få på GNUbasis och kartonger bär man ju hem ändå.

Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#340440 Hej, det behövs inte köpas en färdig, det finns officiella ritningar på nätet. Men! Cardboarden kommer färdig med monterade glaslinser och magnet + NFC bricka så det är bara att köra igång. Tror inte linserna finns lösa på ex Kjell o Co så med det sagt känns det som att det blir nog dyrare att bygga, iaf tar det längre tid.

Är du sugen Slurfi så kan jag rekommendera detta. Vet att du gillar ny teknik och det vore roligt om fler här på skogsforum hakade på så blir det mer input! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340505 Det blir att köpa, vet ej när.

Användarvisningsbild

Sv: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#350253 Hej,
En uppdatering ang Google Cardboard.
Appen Cardboard uppdaterades för några dagar sedan och nu finns än mer häftiga grejer till "glajjorna".
Med bland det häftigaste är att Google StreetView, alltså där man kan åka runt på gator där Google bilen har varit och tagit kort nu också ingår i Cardboard.

På något halvt skrämmande sätt går det nu att åka runt virtuellt "vart man vill".
Lite skrämmande utveckling men ack så häftigt.

Någon som testat ännu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Elfving  
#350260 Det där låter kul och kjell.com har prissänkt till 99 kr! Måste skaffa dylikt nu!

Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350295 Låter hur kul som helst, men tyvärr funkar inte min ögon för 3D. :-(

Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Fredrik Reuter  
#350343 Hej,
Ja, som en rolig grej (för det är det), så är 99 kr billigt!
Uvskogen: menar du att ögonen inte klarar av det och du blir konstig/snurrig i huvudet?
Om så, samma här fast i en light variant, kan inte ha dessa på mig för länge...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Google Cardboard, Virtuell Verklighet i Kartong

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350344 Nja, har ett synfel sen jag var barn. Det gör att jag bara fokuserar med ett öga. Kan inte se i stereo. Men hjärnan lär sig bedöma avstånd ändå. Men du skulle sett första gångerna när jag började köra kran. Gripen hamnade alltid bredvid stocken! :-P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).